ΥΓΕΙΑ

Αντιμετωπίστε τις ημικρανίες εναλλακτικά


  • Πόσες φορές δεν έχετε ξυπνήσει με ένα κεφάλι έτοιμο να εκραγεί;

    Πόσες φορές δεν έχετε ξυπνήσει με ένα κεφάλι έτοιμο να εκραγεί;

Πόσες φορές δεν έχετε ξυπνήσει με ένα κεφάλι έτοιμο να εκραγεί; Πόσες φορές έχετε απομονωθεί σε σκοτεινά δωμάτια ενώ έξω ήταν χαρά Θεού; Δεν είστε μόνοι!

Η ημικρανία είναι μια χρόνια διαταραχή που χαρακτηρίζεται από επαναλαμβανόμενες μέτριες έως έντονες κεφαλαλγίες, συχνά σε συνδυασμό με μια σειρά από συμπτώματα του αυτόνομου νευρικού συστήματος. Η λέξη προέρχεται από την ελληνική γλώσσα και σημαίνει «πόνος στη μία πλευρά του κεφαλιού».

Η βασική αιτία των ημικρανιών παραμένει άγνωστη, ωστόσο θεωρείται ότι σχετίζονται με ένα συνδυασμό περιβαλλοντικών και γενετικών παραγόντων. Περίπου στα 2/3 των περιπτώσεων υπάρχει κληρονομικότητα και επίσης ένας αριθμός ψυχολογικών διαταραχών σχετίζονται με τις ημικρανίες: κατάθλιψη, άγχος, και διπολική διαταραχή.
Πως συνδέεται η διατροφή με την εμφάνιση ημικρανιών;

1. Έχουν αναφερθεί τρόφιμα που περιέχουν ουσίες με αγγειοσυσπαστικές ιδιότητες, όπως τυραμίνη και φαινυλαλανίνη (μονοαμίνες), αλκοόλ, φαινολικάφλαβονοειδή και καφεΐνη ότι μπορούν να δημιουργήσουν ημικρανίες. Τέτοια τρόφιμα είναι το κόκκινο κρασί, η μπύρα, το τυρί, το γιαούρτι, το γάλα, το τσάι, ο καφές, τα αναψυκτικά τύπου cola, η σοκολάτα και τα πρόσθετα όπως η ασπαρτάμη (γλυκαντικό) και το γλουταμινικόμονονάτριο (συντηρητικό).
2. Η υπογλυκαιμία συχνά οδηγεί σε ημικρανία. Υπερβολική κατανάλωση απλών υδατανθράκων, όπως είναι η άσπρη ζάχαρη, τα ζυμαρικά, οι χυμοί, τα μπισκότα μπορεί να προκαλέσει ημικρανίες. Όταν τρώτε απλούς υδατάνθρακες, το σάκχαρο στο αίμα σας ανεβαίνει απότομα και εκκρίνεται άμεσα ινσουλίνη, γεγονός που ρίχνει ακόμα περισσότερο τα επίπεδα σακχάρου. Η πτώση αυτή του σακχάρου στο αίμα μπορεί να οδηγήσει σε ημικρανία. Έτσι συστείνεται η κατανάλωση σύνθετων υδατανθράκων δηλαδή αυτών που περιέχουν φυτικές ίνες, ολικής άλεσης δημητριακά, ζυμαρικά, ψωμί.
3. Η έλλειψη βιταμίνης Β2 και του μαγνησίου (Mg) φαίνεται να σχετίζεται με την εμφάνιση ημικρανίας. Φυσιολογικά, η ριβοφλαβίνη ρυθμίζει αποτελεσματικά τον ενεργειακό μεταβολισμό. Όσον αφορά στο μαγνήσιο, η δράση του μεταξύ άλλων, περιλαμβάνει την μείωση του αγγειοσπασμού, την αναστολή συσσώρευσης αιμοπεταλίων και τον περιορισμό σχηματισμού φλεγμονής που σχετίζονται με την παθογένεια της ημικρανίας.

Ορισμένα βότανα, όπως το ζιγγίβερι (πιπερόριζα) και το ginkgo, πολλοί υποστηρίζουν ότι είναι αποτελεσματικά για την πρόληψη και θεραπεία της ημικρανίας λόγω της αύξησης της παροχής οξυγόνου στον εγκέφαλο. Ωστόσο, θα πρέπει να λαμβάνονται με επιφύλαξη διότι μεγάλες κλινικές έρευνες δεν έχουν αποδείξει ότι είναι ασφαλή.

Θα πρέπει πάντοτε να λαμβάνετε υπόψη ότι τα τρόφιμα που προκαλούν κρίσεις ημικρανίας σε ένα άτομο μπορεί να μην επιφέρουν κρίσεις σε κάποιο άλλο, ενώ ακόμα και στο ίδιο άτομο τα όρια δυσανοχής τροφίμων μπορεί να ποικίλλουν από καιρό σε καιρό. Γι” αυτό το λόγο δεν πρέπει να γενικεύονται οι συστάσεις, όσον αφορά στην αποφυγή τροφίμων.

H πιο σωστή κίνηση είναι η διατήρηση ενός ημερολογίου καταγραφής τροφίμων και ποτών με παράλληλη καταγραφή όποιων συμπτωμάτων.

Με αυτό τον τρόπο ο Κλινικός Διαιτολόγος θα μπορέσει να προσφέρει εναλλακτικές επιλογές τροφίμων, παρόμοιας διατροφικής αξίας με αυτά που αποφεύγονται, έτσι ώστε να διασφαλίζεται η επαρκής θερμιδική πρόσληψη και διατροφική κατάσταση του ασθενούς.

Έλενα Τρουλλίδου, Κλινική Διαιτολόγος- Διατροφολόγος με ειδίκευση στην Νοσογόνο Παχυσαρκία (BSc (Hons.), MSc (Hons.))  Διευθύντρια και Υπεύθυνη Κλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος του Κέντρου mydietspotHealthClinic, Τηλ.: 22 256752, Email: info@mydietspot.com, www.mydietspot.com


Tags: Έλενα Τρουλλίδου, ημικρανίες, πονοκέφαλος, υγεία, εναλλακτικά

Σχόλια

(Πρέπει να συνδεθείτε για να μπορέσετε να σχολιάσετε αυτο το Άρθρο)