ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Χριστόδουλος Μαρτάς – Πέννυ Φοινίρη: «Η επιτυχία δεν είναι αντικειμενική»


Είναι το νέο ζευγάρι της κυπριακής tv! Έχοντας συνεργαστεί και στο παρελθόν, για φέτος ενώνουν τις δυνάμεις τους στην κωμική σειρά του Alpha «Η φαμίλια» (Tετάρτη – Πέμπτη 21.15) και μάς μιλούν για την κυπριακή διασκευή του σεναρίου και τη μεταξύ τους σχέση.

Του Ανδρέα Μαλάη για το περιοδικό ΤΗΛΕΩΡΕΣ

Καταρχάς, πώς προέκυψε η συμμετοχή σας στη σειρά; 

Π.: Η σειρά μας, όπως γνωρίζετε, είναι ισραηλίτικο φορμάτ, δηλαδή μεταφορά από την εβραϊκή γλώσσα στην κυπριακή διάλεκτο. Εκτός από γλωσσική μεταφορά, έπρεπε να τηρηθεί και μια ομοιότητα με τους χαρακτήρες της πρωτότυπης σειράς. Έψαχναν, λοιπόν, σίγουρα μια μελαχρινή ηθοποιό, τριανταπεντάρα, να υποδυθεί τη μητέρα. Ο υπεύθυνος παραγωγής, Αντρέας Βασιλείου με τον σκηνοθέτη Κλείτο Κλείτου με πήραν τηλέφωνο και μού έκαναν την πρόταση. Ενθουσιάστηκα και δέχτηκα! Μετά έμαθα ότι θα παίζει και ο Μαρτάς και ήταν ήδη πολύ αργά να κάνω πίσω (γέλια). Με τον Κλείτο δεν είχαμε συνεργαστεί και πάντα ήθελα να δουλέψω μαζί του, είναι εξαιρετικός τόσο ως σκηνοθέτης όσο και ως συνεργάτης.

Χ.: Εγώ μετακόμισα στο πεζοδρόμιο έξω από την εταιρεία παραγωγής στο Ισραήλ και τούς παρακαλούσα κάθε πρωί να με αφήσουν να κάνω τον Πέτρο! Κάποια στιγμή με μάζεψαν και με έστειλαν στον Alpha Κύπρου. Έτσι μετακόμισα στο πεζοδρόμιο έξω από τον Alpha Κύπρου και τούς παρακαλούσα κάθε πρωί να με αφήσουν να κάνω τον Πέτρο! (γέλια)

Έχετε συνεργαστεί ξανά στο παρελθόν;
Π.: Έχουμε συνεργαστεί τηλεοπτικά σε άλλες δυο σειρές, χωρίς να είμαστε τηλεοπτικό ζευγάρι και συναντηθήκαμε θεατρικά σε δύο παραγωγές στο θέατρο «Διόνυσος».

Χριστόδουλε, τι ξεχωρίζεις στην Πέννυ;
Είναι από τους ηθοποιούς που ξέρεις ότι μπορείς να εμπιστευτείς για να χτίσετε μαζί μια σκηνή, κάτι που ίσως να ακούγεται εύκολο, αλλά αν δεν υπάρχει ένα αντίστοιχο πάρε-δώσε, «βάρτου ρίγανη»! Είναι μια καταπληκτική συνεργάτις, καλή φίλη και άψογη επαγγελματίας. Έρχεται πάντα διαβασμένη και με βοηθάει και μένα που πάω αδιάβαστος. Επίσης, είναι λίγο «πρήχτισσα» γιατί μού διορθώνει συνεχώς τα Ελληνικά μου.

Πέννυ, εσύ;
Τον Χριστόδουλο τον ξεχωρίζεις από το γέλιο του, δυνατό, πολύ δυνατό, ηχηρό, πηγαίο γέλιο. Όπου και να είμαι στο σετ, ξέρω ότι έφτασε, γιατί ακούω το γέλιο του. Αυτό, όμως, που με γοητεύει είναι το πόσο παιδί είναι. Ένα παιδί που ξέρει να χαίρεται όταν παίζει, ένα παιδί που σε αιφνιδιάζει με τον αυθορμητισμό του, σε ακινητοποιεί με την αφοσίωσή του, σε εκνευρίζει με την επιμονή του πολλές φορές, αλλά τού το συγχωρείς γιατί όλα τα κάνει γιατί γουστάρει να παίξει. Αυτό με συγκινεί.

Τι καινούργιο φέρνει η σειρά; Για ποιο λόγο να την παρακολουθήσει κάποιος;
Π.: Για να γελάσει! Οι καταστάσεις που παρακολουθεί ο θεατής συμβαίνουν παράλληλα και μέσα στο σπίτι του. Αυτό που αρέσει στον κόσμο είναι η ταύτιση. Στη «Φαμίλια» τα πράγματα συμβαίνουν χωρίς να εκβιάσουμε το χιούμορ και αυτή η αμεσότητα μεταφράζεται σε αλήθεια.

Παρακολουθείτε τηλεόραση; Ποια προγράμματα;
Π.: Πολύ επιλεκτικά. Όπως θα διαλέξω, για παράδειγμα, ποιο βιβλίο θα αγοράσω για να διαβάσω. Η τηλεόραση είναι δωρεάν, αλλά ο χρόνος μας κοστίζει. Παρακολουθώ «Φαμίλια» γιατί γελώ και γιατί θέλω να δω πώς γράφει το μπουλουκάκι το γκρι πάνω στον καναπέ. Γενικά, βλέπω ταινίες γιατί έχω αυτό το κόλλημα με τη μαγεία του κινηματογράφου. Μ’ αρέσει να παραμυθιάζομαι για λίγο… ή για πολύ!
Χ.: Κάποιες φορές όταν μπαίνω σπίτι αργά το βράδυ μετά από μια κουραστική μέρα, λιώνω στον καναπέ και χαζεύω την τηλεόραση. Είναι σβηστή, όμως, γιατί μέρες τώρα έχω χάσει το κοντρόλ και δεν έχω ιδέα πού είναι.

Η σειρά είναι βασισμένη σε ξένο φορμάτ. Για να κάνω τον «συνήγορο του διαβόλου», τι απαντάτε σε όσους μιλούν για απουσία πρωτοτυπίας; Είναι τόσο δύσκολο στην Κύπρο να γεννηθούν πρωτότυπα κείμενα;
Π.: Δεν πουλήσαμε ποτέ το προϊόν μας σαν κάτι πρωτότυπο, γιατί θα ήμασταν αδαείς. Δεν πιστεύω αρχικά πως υπάρχει παρθενογένεση, όλα έχουν ξαναγίνει και όλα έχουν ειπωθεί, αυτό δεν το λέω με πεσιμιστική διάθεση. Αντίθετα, είμαστε η γενιά που έχει στα χέρια της όλα τα εργαλεία και δεν χρειάζεται να ανακαλύψει τίποτα καινούργιο, παρά μόνο καλείται να τα χρησιμοποιήσει. Η χρησιμότητα του κάθε εργαλείου αλλάζει ανάλογα με τα χρόνια και τις κοινωνικές ανάγκες. Χρέος του εκάστοτε καλλιτέχνη είναι να αφουγκραστεί τις ανάγκες αυτές. Σε μια κοινωνία, λοιπόν, όπου υπάρχει ο πλούτος του διαδικτύου, τι πρωτότυπο να προτείνεις; Απευθυνόμενος σε ποιους; Είναι πολύ σημαντικό να ξέρεις σε ποιους απευθύνεσαι. Η «Φαμίλια» είναι μια σειρά που απευθύνεται σε νεανικό κοινό ηλικίας 18 με 55. Το κοινό αυτό έχει αγαπήσει στην ενηλικίωσή του αμερικανικά sitcoms, με γρήγορους ρυθμούς συζητήσεων, εναλλαγές διαθέσεων, άμεσες αντιδράσεις. Εμείς αυτό το είδος προτείναμε φέτος στην κυπριακή τηλεόραση.
Χ.: Θα συμφωνήσω κι εγώ για την παρθενογένεση. Και λέγοντας αυτό, είναι τόση όμορφη η δουλειά που έχουν κάνει ο Αντρέας και ο Μάικ για να προσαρμόσουν τη σειρά στα κυπριακά δεδομένα, να προσθέσουν σκηνές, διαλόγους και χαρακτήρες αποκλειστικά δικούς τους, που αυτό είναι μια πρωτοτυπία από μόνη της.

Βλέπουμε ότι φέτος έχει γίνει μια στροφή στη μυθοπλασία. Πώς κρίνετε το επίπεδο των κυπριακών παραγωγών;
Π.: Δεν θέλω να το κρίνω, γιατί πραγματικά δεν έχω σφαιρική εικόνα τον τελευταίο χρόνο. Μπορώ να πω μόνο πως φέτος συνεργάζομαι με σπουδαίους επαγγελματίες πίσω και μπροστά από τις κάμερες. Η ομάδα αυτή δεν στερείται καλλιτεχνικής ποιότητας. Θέλω να αναφερθώ ειδικά στους σεναριογράφους μας, στον Ανδρέα Βασιλείου και στον Μιχάλη Αργυρού, που παίρνουν ένα 20λεπτο κείμενο και το μεταφέρουν στην κυπριακή διάλεκτο και πραγματικότητα, καθώς το ότι εξελίσσουν τα επεισόδια σε 45λεπτα με απόλυτη συνέπεια χαρακτήρων.
Χ.: Χμ, δεν γνωρίζω, δεν απαντώ.

Πέννυ, είσαι μια ηθοποιός που παρά το νεαρό της ηλικίας σου έχεις καταφέρει να βρεις τις ευκαιρίες και να αναδειχθείς στον χώρο. Πόσο εύκολο είναι για έναν νεαρό ηθοποιό στην Κύπρο να βρει τον χώρο και τις ευκαιρίες;
Π.: Δεν ξέρω πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι, γιατί δεν ξέρω τις αντοχές του καθενός. Μπορώ να μιλήσω μόνο για μένα. Όλη η δουλειά που έπρεπε να γίνει προηγουμένως έγινε. Από κει και πέρα είναι όλα στο μυαλό μου, εάν πιστεύω χωρίς καμία αμφιβολία πως αυτός ο ρόλος είναι για μένα, μπαίνοντας στην αίθουσα ακρόασης τον έχω πάρει. Αν για οποιονδήποτε λόγο μπω μέσα «μεσοβέζικα», δεν θα τον πάρω. Είναι θέμα πίστης.

Τι συμβαίνει με τα «Καμώματα»; Μπαινοβγαίνεις στη σειρά. Υπάρχει περίπτωση να δούμε ξανά την «Ελενού» σε μόνιμη βάση;
Είχα γυρίσει κάποια επεισόδια ως γκεστ προτού αρχίσουμε γυρίσματα στη «Φαμίλια», τα οποία προβλήθηκαν με τη νέα σεζόν. Δεν θα επιστρέψει η «Ελενού» μόνιμα στη σειρά, ήταν μια πολύ όμορφη συνεργασία που ολοκληρώθηκε. Για χάρη της μυθοπλασίας ίσως χρειαστούν ακόμα κάποια επεισόδια στο μέλλον. Ο χαρακτήρας αυτός αγαπήθηκε πολύ από τον κόσμο και ευχαριστώ πολύ. Τώρα, όμως, εστιάζω στις απαιτήσεις της «Φαμίλιας» που απαιτούν χρόνο, συγκέντρωση και πολύ κέφι.

Πιστεύετε ότι με τις διάφορες διαδικτυακές πλατφόρμες απειλείται η εγχώρια μυθοπλασία; Είναι δίκαιο να γίνονται τέτοιες συγκρίσεις;
Π.: Δεν απειλείται, πιστεύω, εφόσον πάντοτε θα υπάρχει η ανάγκη του Κύπριου τηλεθεατή να συνδέεται με τη γλώσσα του. Αυτό δεν είναι κάτι που μπορείς να δεις στο Netflix, ακόμη! Επίσης, πιστεύω ότι η σύγκριση είναι άκυρη, αναφερόμαστε σε παραγωγές που έχουν τουλάχιστο τα δεκαπλάσια ποσά που έχουμε εμείς για παραγωγές και επίσης τον δεκαπλάσιο χρόνο. Μια σεζόν στο εξωτερικό αποτελείται από 15 επεισόδια και στην Κύπρο 120. Τα μαθηματικά δικά σας!

Χ.: Τίποτα δεν απειλείται, αν υπάρχει όρεξη και ανάγκη για εξέλιξη. Ο υγιής ανταγωνισμός χρειάζεται επιτέλους σε αυτό τον χώρο. Ο κόσμος, το κοινό εξελίσσεται και εμείς στην Κύπρο επιμένουμε να κρατάμε μια ευκολία, μια «παράδοση» στο προϊόν που προσφέρουμε και με τον τρόπο που δουλεύουμε. Πρέπει κάποια στιγμή, όμως, να καταλάβουμε ότι αυτή η ίδια η «παράδοση» είναι η ψευδαίσθηση της μονιμότητας.

Χριστόδουλε, υπάρχει κάποιο πρόγραμμα που σού λείπει; Κάτι που, εάν υπήρχε, θα το παρακολουθούσες φανατικά;
Είμαι φαν σειρών επιστημονικής φαντασίας ή, ας το θέσω διαφορετικά, τσιμπημένης πραγματικότητας, κάτι που, αν δουλευτεί σωστά, έχει να προσφέρει άπειρα πράγματα στο κοινό.

Παρακολουθείτε τα νούμερα τηλεθέασης; Σάς απασχολούν;
Χ.: Παρακολουθούμε τα σχόλια του κόσμου. Μόνο αυτά μάς απασχολούν.
Π.: Καλώς ή κακώς, από τα νούμερα τηλεθέασης κρίνεται η διάρκεια της παραγωγής μας. Συνεπώς, τα παρακολουθώ, γιατί μια ομάδα 30 ανθρώπων τουλάχιστον, εμού συμπεριλαμβανομένης, έχει επενδύσει σ’ αυτήν τη σειρά. Η επιτυχία της σειράς δεν κρίνεται από τα νούμερα, παρόλα αυτά. Η επιτυχία δεν είναι αντικειμενική έννοια. Είναι αποτέλεσμα των στόχων που θέτεις κάθε φορά και, όταν την πετύχεις, δεν κρύβεται.

Με τι άλλο ασχολείστε αυτό το διάστημα;
Χ.: Αυτό το διάστημα πήρα ηλεκτροκόλληση για να φτιάξω ένα τραπεζάκι που θέλω για τη βεράντα.
Π.: Ετοιμάζω μια δική μου θεατρική παραγωγή.

Πώς θα περάσετε τις γιορτές;
Π.: Με ανθρώπους που αγαπώ.
Χ.: Με την ηλεκτροκόλληση, να φτιάξω το τραπεζάκι που θέλω για τη βεράντα.


Η Πέννυ Φοινίρη γεννήθηκε στην Κύπρο τον Ιούλιο του 1989. Σπούδασε υποκριτική στο Εθνικό Θέατρο στην Αθήνα, από όπου και αποφοίτησε ως αριστούχος. Σκηνοθέτησε την πρώτη της θεατρική παράσταση στο «Θέατρο Ένα» με τίτλο «45 Λεπτά Παραμύθια κι Αλήθειες» το 2014. Έχει συμμετάσχει σε σημαντικές τηλεοπτικές δουλειές, όπως «Καμώματα τζι αρώματα», «Λύκε λύκε είσαι εδώ;», «9 μήνες» κ.ά.

Ο Χριστόδουλος Μαρτάς γεννήθηκε στη Λευκωσία, και είναι ηθοποιός. Σπούδασε στη δραματική σχολή «Βλαδίμηρου Καυκαρίδη», από όπου αποφοίτησε το 2006. Από το 2007 εργάστηκε στο θέατρο με τον ΘΟΚ, το Θέατρο Διόνυσος, το Θέατρο Σκάλα και την ΕΘΑΛ. Στην τηλεόραση συμμετείχε σε αρκετές σειρές, συμπεριλαμβανομένων των «Αίγια fuxia (2008)», «Ό,τι αγάπησα (2011)», «Daddy cool (2012)», «Το δαχτυλίδι της φωτιάς (2014)» και «Χωρίς εσένα (2015)».

 


Tags: Χριστόδουλος Μαρτάς , Πέννυ Φοινίρη