Μετά τα γεγονότα των προηγούμενων μηνών, ένα κάθισμα αεροπλάνου φαντάζει ίσως η πιο επικίνδυνη και ευάλωτη θέση στην οποία μπορεί να βρεθεί κάποιος.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του CNN, ορισμένοι εμπειρογνώμονες επισημαίνουν ότι ενώ υπήρξαν σίγουρα περιπτώσεις επιβατών οι οποίοι μετέδωσαν τον ιό στο πλήρωμα ενός αεροπλάνου ή σε άλλους ταξιδιώτες προσθέτοντας ότι οι τεκμηριωμένες περιπτώσεις μολύνσεων κατά τη διάρκεια πτήσεων το τελευταίο διάστημα, είναι ελάχιστες.
Όπως αναφέρει το αμερικανικό δίκτυο, μια εξήγηση για το φαινομενικά χαμηλό επίπεδο κινδύνου μόλυνσης από τον ιό, είναι το ότι ο αέρας στις σύγχρονες καμπίνες αεροσκαφών, αντικαθίσταται με νέο καθαρό αέρα κάθε δύο έως τρία λεπτά. Επίσης τα περισσότερα αεροπλάνα είναι εξοπλισμένα με φίλτρα αέρα σχεδιασμένα να παγιδεύουν το 99,99% των σωματιδίων.
Παράλληλα, έχουν εφαρμοστεί νέα πρωτόκολλα, όπως η υποχρεωτική χρήση μάσκας προσώπου και ο έλεγχος θερμοκρασίας, τόσο για τους επιβάτες όσο και για το πλήρωμα. Ακόμη έχει εισαχθεί ένα εντατικότερο πρόγραμμα καθαρισμού της καμπίνας των αεροσκαφών.
Οι πιθανότητες σε αριθμούς
Ο Άρνολντ Μπάρνετ, καθηγητής στατιστικής στο Ινστιτούτου Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης (ΜΙΤ), διεξήγαγε έρευνα με σκοπό την εξακρίβωση των πιθανοτήτων για τη μόλυνση από κορωνοϊό, εξετάζοντας παράλληλα τα οφέλη της πολιτικής των «κενών θέσεων», στις εμπορικές πτήσεις.
Σύμφωνα με τα ευρήματά του, μετά από έρευνα σε αεροσκάφη διαμορφωμένα με τρεις θέσεις σε κάθε πλευρά του διαδρόμου, όπως το Airbus 320 και το Boeing 737, υπό την προϋπόθεση ότι όλοι οι ταξιδιώτες φέρουν μάσκα προσώπου, ο κίνδυνος μόλυνσης από την νόσο COVID-19 είναι μόλις 1 στα 4.300 άτομα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η έρευνα του Μπάρνετ βασίζεται στην υπόθεση ότι οι αεροπορικές εταιρείες εκτελούν πτήσεις με πλήρη χωρητικότητα επιβατών. Αυτές οι πιθανότητες «πέφτουν» στην 1 στις 7.700, εάν τηρείται και η πολιτική της κενής θέσης μεταξύ των επιβατών.
Τα αριθμητικά στοιχεία που αναφέρει η έκθεση αφορούν συγκεκριμένα πτήσεις δύο ωρών εντός των Ηνωμένων Πολιτειών, η οποία είναι η χώρα με τον μεγαλύτερο αριθμό επιβεβαιωμένων κρουσμάτων COVID-19 στον κόσμο.
Όπως ανέφερε ο καθηγητής στο CNN, «οι πιθανότητες για την πρόσληψη του ιού από άτομα εντός του αεροπλάνου θα είναι χαμηλότερες για πτήσεις που λαμβάνουν χώρα σε μέρη του πλανήτη όπου υπάρχει χαμηλότερος αριθμός κρουσμάτων».
Η θέση δεν παίζει ρόλο
Ο Μπάρνετ στις δηλώσεις του ανέφερε επίσης, ότι δεν υπάρχει μεγάλη διαφορά όσον αφορά τον κίνδυνο στην επιλογή της θέσης, είτε αυτή είναι κάθισμα διαδρόμου ή κάθισμα του παραθύρου.
Ωστόσο, σημειώνει πως οι πιθανότητες μόλυνσης είναι ελαφρώς υψηλότερες για όσους βρίσκονται σε καθίσματα διαδρόμου, επειδή απλώς έχουν περισσότερους ανθρώπους γύρω τους.
Το αμερικανικό δίκτυο τονίζει πως ο καθηγητής είναι ισχυρός υποστηρικτής της πολιτικής κενής θέσης των μεσαίων θέσεων, η οποία έχει υιοθετηθεί από πολλές αεροπορικές εταιρείες ανά τον κόσμο. Αντίθετα, η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (IATA) αναφέρεται σε αυτό το μέτρο ως «οικονομικά ανέφικτο» ως προς την βιωσιμότητα των αεροπορικών εταιρειών.
Οι ασπίδες προσώπου
Παράλληλα, ο Μπάρνετ συνιστά στους ταξιδιώτες να χρησιμοποιούν και προστατευτικές ασπίδες προσώπου. «Υπάρχουν πράγματα τα οποία μπορούν να ελαχιστοποιήσουν τον ήδη μικρό κίνδυνο μόλυνσης», αναφέρει στο CNN.
Την άποψη του καθηγητή υποστηρίζει και μια νέα κοινή έρευνα του Πανεπιστημίου του Εδιμβούργου και του Πανεπιστημίου Heriot-Watt, η οποία καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η χρήση πλαστικών προστατευτικών ασπίδων, σε συνδυασμό πάντα με τη χρήση μασκών προσώπου, θα μειώσει σημαντικά τον κίνδυνο μόλυνσης από τον νέο κορωνοϊό.
Τον Ιούλιο, όπως σημειώνει το CNN, η Qatar Airways έγινε η πρώτη αεροπορική εταιρεία που έκανε υποχρεωτική και την χρήση ασπίδας προσώπου στους επιβάτες, ως επιπλέον μέτρο από τις προστατευτικές μάσκες. Την ίδια κατεύθυνση ακολούθησε και η Philippines Airlines στις αρχές Αυγούστου, με το αμερικανικό δίκτυο να αναμένει πως παρόμοια στάση θα ακολουθήσουν και άλλες αεροπορικές εταιρείες ανά τον κόσμο.
Πάντα θα υπάρχει κίνδυνος πριν από το εμβόλιο
Παρόλο του ότι είναι σαφές πως τα μέτρα τα οποία έλαβαν και λαμβάνουν οι αεροπορικές εταιρείες, μπορούν να περιορίσουν σε μεγάλο βαθμό τον κίνδυνο εξάπλωσης της νόσου, ορισμένοι ταξιδιώτες συνεχίζουν να επιλέγουν να μην ταξιδέψουν υπό τις παρούσες συνθήκες.
Ο Άρνολντ Μπάρνετ από την πλευρά του τονίζει ότι μόνο μετά την ανάπτυξη ενός εμβολίου οι ταξιδιώτες θα αισθάνονται άνετα να «πετάξουν» ξανά, ανεξάρτητα από το πόσα μέτρα ασφαλείας έχουν τεθεί σε εφαρμογή.
Πηγή: Η Καθημερινή