Μαρία Καραμάνου
Αν και συνήθως συνδέουμε το τζιν, ή αλλιώς denim ύφασμα με τις ΗΠΑ, η προέλευσή του αποτελεί μόνο ένα μέρος της ιστορίας. Η πραγματική ιστορία του denim ξεκινά στην Ευρώπη, και συγκεκριμένα κάπου μεταξύ Ιταλίας και Γαλλίας.
Ο λόγος είναι ότι το denim ενδεχομένως προέρχεται από τη Γένοβα, μια πόλη στην Ιταλία. Πριν από περίπου 400 χρόνια, τα πανιά των πλοίων και τα παντελόνια των ναυτών κατασκευάζονταν από αυτό το συγκεκριμένο ύφασμα. Ήταν ανθεκτικό και οικονομικό, και στη συνέχεια βάφτηκε με βαφή indigo για να αποκτήσει το χαρακτηριστικό μπλε χρώμα που γνωρίζουμε σήμερα.
Photo By @salvatore_guercia On Instagram
Το όνομά του προέρχεται από τη γαλλική φράση "bleu de Gênes" (το μπλε της Γένοβας), το οποίο οι Ιταλοί μετέτρεψαν σε "blue jeans." Υφαντές από τη Νιμ της Γαλλίας προσπάθησαν να αντιγράψουν αυτό το ύφασμα, χωρίς μεγάλη επιτυχία. Το ύφασμα που δημιούργησαν, το serge de Nîmes, ήταν πιο μαλακό και σκούρο. Ακριβώς όπως το denim που γνωρίζουμε σήμερα, το οποίο προέκυψε από το "de Nîmes."
Photo By @orsettino87 On Instagram
Αργότερα, το denim εισήχθη διά θαλάσσης σε χώρες όπως η Αγγλία και η Αμερική. Κατά τα μέσα του 19ου αιώνα, αρχίσαμε να βλέπουμε ανθρώπους σε εργατικές εργασίες, όπως στα ανθρακωρυχεία, να φορούν ρούχα από αυτό το ανθεκτικό ύφασμα. Είχε γίνει τόσο δημοφιλές που αποτελούσε την προτιμητέα επιλογή για τους ανθρώπους της εργατικής τάξης.
Photo By @genova_jeans On Instagram
Σύντομα, το denim κατέκτησε την αμερικανική αγορά, με τους Jacob W. Davis και την εταιρεία Levi Strauss and Company να κατοχυρώνουν την ιδέα του με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας στις ΗΠΑ. Το δίπλωμα έληξε το 1880, επιτρέποντας σε άλλες εταιρείες όπως η Blue Bell (Wrangler) το 1904 και η Lee Mercantile (Lee Jeans) το 1911 να εισέλθουν στην αγορά των τζιν. Λόγω της ανθεκτικότητάς του και της οικονομικής προσιτότητάς του, το τζιν έγινε αναγνωρίσιμο ρούχο για τον λαό, καθώς και για τους αγελαδάρηδες.
Photo By @genova_jeans On Instagram
Το "Canadian tuxedo," που αναφέρεται στην εμβληματική στυλιστική επιλογή των καουμπόηδων να φορούν τζιν τζάκετ με τζιν παντελόνι, έγινε γνωστό και δημοφιλές από τους ηθοποιούς John Wayne, Gary Cooper και Clint Eastwood που πρωταγωνιστούσαν σε αμερικανικές ταινίες western. Από εκείνη την εποχή μέχρι σήμερα, τα τζιν έχουν εξελιχθεί πολλές φορές.
Photo By @genova_jeans On Instagram
Πριν την εποχή του "western chic" που επηρέασε τη μόδα, οι γυναίκες δεν φορούσαν συχνά τζιν. Η Marilyn Monroe ήταν μία από τις πρώτες που ενέπνευσε τις γυναίκες να δοκιμάσουν το τζιν ως κομμάτι της γκαρνταρόμπας τους. Στην ταινία "Clash by Night" του 1952, εμφανίστηκε με ένα τζιν παντελόνι με γυρισμένα ρεβέρ, παρόμοιο με αυτό που φορούν οι ψαράδες. Αυτή η εμφάνισή της μέσα από τη μεγάλη οθόνη ανέδειξε την ιδέα του τζιν και στις γυναίκες.
Photo By @freddiesfellas On Instagram
Ένα ακόμα σημαντικό σημείο στην εξάπλωση του τζιν στη γυναικεία μόδα ήταν μια διαφήμιση των American Airlines το 1958 που δείχνει γυναίκες αεροσυνοδούς να φορούν ολόσωμα τζιν μαγιό και να χαλαρώνουν δίπλα σε μια πισίνα. Αυτή η εικόνα ανέδειξε το τζιν ως μόδα και για τις γυναίκες. Στα '60s, διάσημες γυναίκες όπως η Brigitte Bardot και η Audrey Hepburn φόρεσαν στενά τζιν στην καθημερινή τους ζωή.
Οι ειρηνιστές και οι χίπις εξέλιξαν το τζιν σε εμβληματικό στοιχείο του στυλ τους. Φόρεσαν τζιν για να δείξουν τη στήριξή τους στην εργατική τάξη και ως ένδειξη αλληλεγγύης.
Photo By @hamelwood On Instagram
Οι φεμινίστριες χρησιμοποίησαν το τζιν παντελόνι ως ένα εργαλείο για την προώθηση της ισότητας των φύλων. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, παρατηρήθηκαν οι πρώτες καμπάνιες και τα πρώτα patchwork και κοσμήματα πάνω στα τζιν. Τα κλασικά τζιν παντελόνια σε απόχρωση indigo διακοσμήθηκαν με λουλούδια και άλλα στοιχεία του κινήματος "flower power" και χρησιμοποιήθηκαν ως μέσο έκφρασης των θετικών συναισθημάτων της νεολαίας της εποχής.
Το 1976, ο Calvin Klein έκανε το τζιν να εισέλθει στον χώρο της υψηλής μόδας παρουσιάζοντας το στις πασαρέλες. Από τότε, το τζιν έγινε ακόμα πιο δημοφιλές και κάλυψε ολόκληρο τον κύκλο από τον δρόμο προς τις πασαρέλες και αντίστροφα.
Photo By @genova_jeans On Instagram
Στη δεκαετία του '80, η 15χρονη τότε Brooke Shields έπαιξε έναν ρόλο κλειδί στην καμπάνια Calvin Klein Jeans, με τη φράση "Θέλετε να μάθετε τι μπαίνει ανάμεσα σε εμένα και τα Calvins μου; Τίποτα." Αυτό αναδείχθηκε ως σύμβολο της σέξι αυτοπεποίθησης, ενώ η δημοφιλία του τζιν ανακοίνωσε μια πιο σέξι εποχή για τη μόδα. Τα τζιν παντελόνια αγκάλιασαν την γυναικεία σιλουέτα, τα τζιν σορτς έγιναν αναπόσπαστο κομμάτι της γκαρνταρόμπας, και ξεβαμμένα ή acid-washed τζιν εισήχθηκαν για πρώτη φορά.
Photo By @admiringclassics On Instagram
Τη δεκαετία του '90, το τζιν συσχετίστηκε στενά με τη grunge μουσική που κυριαρχούσε τότε, και ως αποτέλεσμα, τα τζιν παντελόνια έγιναν πιο φαρδιά, χαλαρά, με ίσια γραμμή και συχνά φορέθηκαν με σκισίματα. Οίκοι μόδας όπως η Versace, η Dolce&Gabbana και η Dior εισήλθαν στην αγορά του τζιν. Επίσης, εμφανίστηκαν τα "mom jeans" (τα οποία πρόσφατα επανήλθαν στη μόδα), τα οποία συχνά φορούσαν η Jennifer Aniston και η Courtney Cox στη σειρά "Friends".
Photo By @admiringclassics On Instagram
Στη δεκαετία του 2000, λίγο πριν από τον εκρηκτικό 20ο αιώνα, ο καβάλος των τζιν αρχίζει να χαμηλώνει απειλητικά και δημιουργείται αυτό που σήμερα αποκαλούμε "χαμηλοκάβαλα" ή "low-rise" τζιν. Αντίθετα με τη δεκαετία του '90, στις αρχές των '00s, τα τζιν έγιναν πιο στενά από ποτέ. Φωτογραφίες των Destiny’s Child, της Britney Spears και της Christina Aguilera από εκείνη την εποχή μας μεταφέρουν την αίσθηση αυτή. Τα "flare" και "bootcut" τζιν ήταν επίσης δημοφιλή, ενώ τα ρετρό "Capri" τζιν κυριάρχησαν από τα μέσα έως τα τέλη της δεκαετίας του 2000. Ήταν εκεί που ο καβάλος αρχίζει να ψηλώνει και δημιουργήθηκαν τα τζιν με κανονική μέση ή "mid-rise" τζιν. Το ενδιαφέρον για το "premium denim" ανέβηκε στα ύψη, και μάρκες όπως το 7 for all Mankind, το Citizens of Humanity και το Hudson Jeans έγιναν ξαφνικά δημοφιλείς.
Photo By @admiringclassics On Instagram
Γύρω στο 2010, η ανεξάρτητη μουσική σκηνή και τα μουσικά φεστιβάλ, όπως το Coachella, άρχισαν να προσελκύουν περισσότερο ενδιαφέρον από ποτέ. Αυτή η αλλαγή στην ποπ κουλτούρα άνοιξε τον δρόμο για την εμφάνιση που σχετίζεται με τα φεστιβάλ. Οι τάσεις στα τζιν εκείνη την εποχή επηρεάστηκαν από το vintage (όπως τζιν φόρμες, ολόσωμες φόρμες και ρόμπες), αλλά εμφανίστηκε και μια νέα τάση, τα "skinny jeans" - παντελόνια που προσαρμόζονται στο σώμα όσο ποτέ άλλοτε.
Photo By @genova_jeans On Instagram
Οι νέες τεχνολογίες βοήθησαν σε αυτήν την εξέλιξη, καθώς το σκληρό βαμβάκι συνδυάστηκε με την ελαστάνη, δημιουργώντας τα ελαστικά τζιν. Αυτό επέτρεψε στο τζιν να πάρει διάφορες μορφές και να γίνει ένα πολύ ευέλικτο και πολλαπλών χρήσεων ρούχο, ακόμα και αντικείμενο στον χώρο της μόδας.
Photo By @genova_jeans On Instagram
Σήμερα, γνωρίζουμε καλά ότι η παραγωγή ενός τζιν παντελονιού απαιτεί τεράστιες ποσότητες νερού και συνεπάγεται απώλεια ενέργειας. Ως αποτέλεσμα, η βιομηχανία της μόδας στρέφεται προς οικολογικά βιώσιμα υλικά, όπως ανακυκλωμένο ή οργανικό βαμβάκι, και χρησιμοποιεί οικολογικές μεθόδους βαφής. Σε σύγχρονες συλλογές, το στυλ των τζιν δεν είναι το μόνο που έχει σημασία, αλλά και το ίδιο το ύφασμα.
Photo By @genova_jeans On Instagram
Καθώς αποτελεί βασικό στοιχείο της μόδας, το τζιν εμφανίζεται σε διάφορες μορφές ρούχων, όπως ολόσωμες φόρμες, πουκάμισα, jackets, φούστες, παντελόνια, shorts και πολλά ακόμα. Το τζιν, το οποίο κάποτε θεωρούνταν ταπεινό και οικονομικό, συνεχίζει να διατηρεί την ανθεκτικότητά του και τώρα αναδεικνύεται ως προϊόν μόδας. Σχεδιαστές, όπως η Ksenia Schnaider, ειδικεύονται στο τζιν και το αναβαθμίζουν σε υψηλής μόδας κομμάτι. Επιπλέον, πολλές διάσημες προσωπικότητες επιλέγουν το τζιν για τις εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί, αποδεικνύοντας πως το τζιν έχει γίνει μέρος της υψηλής μόδας.