Μαρία Καραμάνου
Ο προηγούμενος μήνας αναμφίβολα αποτέλεσε έναν από τους πιο ζεστούς που έχουν βιώσει ποτέ οι κάτοικοι της Γης.
Οι εξαιρετικά επικίνδυνες - συχνά θανατηφόρες - θερμοκρασίες συγκλόνισαν την Ευρώπη, τη Βόρεια Αμερική και τμήματα της Ασίας για διάστημα εβδομάδων, συνοδεύοντας την εμφάνιση εκδηλωτικών δασικών πυρκαγιών και μαζικών πλημμυρών. Οι ανρώπινες απώλειες είναι ήδη προφανής, ωστόσο, οι έκτακτες καιρικές συνθήκες αυτού του καλοκαιριού αναμένεται να προκαλέσουν και μακροπρόθεσμες επιπτώσεις στην παγκόσμια οικονομία.
Ο γενικός γραμματέας του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες σε συνέντευξη Τύπου που έδωσε τα τέλη Ιουλίου δήλωσε πως, «Η κλιματική αλλαγή είναι εδώ. Είναι τρομακτικό. Και είναι μόνο η αρχή. Η εποχή του παγκόσμιου βρασμού έφτασε».
Η μόδα όμως, δεν φαίνεται να επηρεάζεται από τις αυξημένες θερμοκρασίες.
Αν και οι αγορές βρίσκονται σε μια περίοδο αστάθειας με υψηλά κύματα κερδών τις τελευταίες δύο εβδομάδες, ο καιρός δεν φαίνεται να έχει προκαλέσει μεγάλη ανησυχία στη βιομηχανία. Πράγματι, η προσοχή στον καιρό αποτελεί εξαίρεση, και αυτό συνέβη μόνο μία φορά κατά τη διάρκεια των τελευταίων εβδομάδων, όταν επενδυτές της Moncler ρώτησαν για τυχόν επιπτώσεις των ακραίων θερμοκρασιών στα προϊόντα τους. Ο Roberto Eggs, επικεφαλής μάρκετινγκ και λειτουργικός διευθυντής, εξέφρασε αισιοδοξία για την επιχειρηματική πτυχή.
Η Moncler, για να αντιμετωπίσει την ανεπαρκή καιρική σταθερότητα, έχει αλλάξει την προσφορά της με σκοπό να παράσχει ελαφριά και ζεστά προϊόντα καθ' όλη την διάρκεια του χρόνου. Επίσης, σημείωσε ότι τα συγκεκριμένα ρούχα, τα οποία προσαρμόζονται στις μεταβαλλόμενες θερμοκρασίες, προσφέρονται σε υψηλότερες τιμές.
Αυτή η προσέγγιση αποδίδει καλά στην κορυφαία γραμμή, με τη Moncler να καταγράφει πωλήσεις που υπερβαίνουν το 1 δισεκατομμύριο ευρώ για πρώτη φορά κατά το πρώτο εξάμηνο. Παράλληλα, όμως, διατηρεί μια διακριτική στάση αναφορικά με τον ρόλο της μόδας στο πρόβλημα της κλιματικής αλλαγής και τους σχετιζόμενους επιχειρηματικούς κινδύνους.
Πράγματι, ενώ πολλές εταιρείες - αν και όχι όλες - έχουν λάβει πρωτοβουλίες για τη βιωσιμότητα κατά τις τριμηνιαίες αναφορές κερδών τους τον προηγούμενο μήνα, η έλλειψη προσοχής προς τις ακραίες καιρικές συνθήκες του καλοκαιριού αναδεικνύει πώς οι επιχειρήσεις και οι επενδυτές διαχειρίζονται την αντίληψη για τις δυσκολίες της κλιματικής πραγματικότητας.
Συνολικά, οι εταιρείες εστιάζουν στα κέρδη τους σε θέματα που αναμένεται να επηρεάσουν την απόδοσή τους στους επόμενους τρεις έως έξι μήνες. Οι απρόβλεπτες και μακροπρόθεσμες συνέπειες που μπορεί να προκύψουν από την παγκόσμια άνοδο της θερμοκρασίας δεν έχουν ιστορικά λάβει την αναγκαία προσοχή. Αν οι επενδυτές δεν αρχίσουν να θέτουν περισσότερα ερωτήματα για το μέλλον, υπάρχει ο κίνδυνος να μην αντιληφθούν τις επιπτώσεις και να είναι ανοικτοί σε μελλοντικούς κινδύνους, σύμφωνα με την Stephanie Williams, αναλύτρια βιώσιμων επενδύσεων στην εταιρεία διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων Schroders.
Ορισμένοι παραγωγοί, οι οποίοι συχνά βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της κλιματικής κρίσης περισσότερο από τις γνωστές εταιρείες, προσπαθούν να αντιληφθούν τις επιπτώσεις μιας νέας πραγματικότητας με ακραίες καιρικές συνθήκες. Παρ' όλα αυτά, η αντιμετώπιση των αναδυόμενων κινδύνων απαιτεί χρηματοδοτικές επενδύσεις, οι οποίες ενδέχεται να αντιμετωπίζονται με δυσκολία σε έναν κλάδο που διακρίνεται από τον έντονο ανταγωνισμό στον τομέα των τιμών.
«Ο αντίκτυπος της ακραίας ζέστης σε όσους εργάζονται είναι σημαντικός, και αυτό απορρέει μέσω των εργαζομένων στην παραγωγική αλυσίδα, επηρεάζοντας την παραγωγή και τα κέρδη σε βιομηχανικό επίπεδο», ανέφερε ο Jason Judd, εκτελεστικός διευθυντής του Παγκόσμιου Ινστιτούτου Εργασίας του Πανεπιστημίου Cornell.
Οι έντονες πλημμύρες, που είναι αδιαμφισβήτητα πιο απρόβλεπτες και πιο καταστροφικές, αντιπροσωπεύουν επίσης αυξανόμενο κίνδυνο σε πολλούς σημαντικούς κόμβους της αλυσίδας παραγωγής στη μόδα.
«Είναι πραγματικά δύσκολο να αμφισβητήσουμε τη σημασία αυτών των κινδύνων», δήλωσε ο Judd, ο οποίος ερευνούσε πόσο πιθανό είναι να επηρεάσει ο κλιματικός κίνδυνος τη βιομηχανία της μόδας. «Οι αριθμοί που προκύπτουν είναι ασύλληπτοι» πρόσθεσε.
Οι εταιρείες μόδας δηλώνουν ότι, ακόμα κι αν δεν δίνουν προτεραιότητα στο κλίμα από πλευράς κερδών, ενισχύουν τις προσπάθειές τους. Τα τελευταία χρόνια, παρατηρήσαμε τις μεγαλύτερες εταιρείες μόδας να θέτουν πολλαπλούς περιβαλλοντικούς στόχους και να αναλαμβάνουν δεσμεύσεις για υποστήριξη συνεργατικών πρωτοβουλιών. Μέχρι στιγμής, τα αποτελέσματα έχουν περιορισμένη εμφάνιση.
Μεγάλες εταιρείες όπως η Kering (η οποία γρήγορα επισήμανε τον ρόλο της ως ηγέτιδα στον τομέα της βιωσιμότητας κατά τη διάρκεια μιας διοργάνωσης με αναλυτές τον περασμένο μήνα), η LVMH (η οποία ανακοίνωσε νέες δεσμεύσεις για μείωση της νερού στο πρώτο εξάμηνο) και η Adidas (η οποία ανέφερε το Yeezy 58 φορές και τη βιωσιμότητα δύο φορές στην έκκληση για τα κέρδη της Πέμπτης) συνεχίζουν ΟΛΕΣ να αυξάνουν τις συνολικές εκπομπές τους — αν και η ένταση των αρνητικών επιπτώσεών τους (όπως οι εκπομπές που προκαλούνται από κάθε κατασκευασμένο παπούτσι ή το κέρδος ανά δολάριο) έχει μειωθεί.