Μαρία Καραμάνου
Λίγοι θα μπορούσαν να προβλέψουν ότι μία από τις πιο χλευασμένες κορυφαίες τάσεις της δεκαετίας του 1980 - μια δεκαετία που ποτέ δεν απολάμβανε την αναζωπύρωση του στυλ των άλλων εποχών - θα μετατρεπόταν σε μια βιομηχανία πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων από μόνη της μέχρι το τέλος της δεκαετίας του 2020. Ωστόσο, φαίνεται ότι τα κολάν έχουν κυριεύσει τις γυναίκες και έχουν σκαρφαλώσει στην κορυφή.
Photo By @vuoriclothing On Instagram
Έχοντας αποτιμηθεί σε 32,89 δισεκατομμύρια δολάρια το 2022, η παγκόσμια αγορά κολάν αναμένεται να φτάσει σε αξία 57,97 δισεκατομμυρίων δολαρίων έως το 2031, σύμφωνα με ανάλυση της εταιρείας έρευνας αγοράς Growth Market Reports. Η ανάλυση δεδομένων από την Statista προβλέπει ότι 4 δισεκατομμύρια ζευγάρια καλσόν και κολάν θα παραχθούν το 2027. Αυτοί οι απίστευτοι αριθμοί υπογραμμίζουν όχι μόνο μια σεισμική στροφή, αλλά ταυτόχρονα και μια πολιτιστική.
Ενώ οι μεγαλύτερες μάρκες πολυτελείας στον κόσμο είναι, φυσικά, πρόθυμοι να δημιυργήσουν διάφορα προϊόντα στην κατηγορία - βλέπε Prada, Loewe και Moncler, πολυτελείς μάρκες που προσφέρουν κολάν στις τρέχουσες συλλογές τους - αυτή δεν είναι μια ακμάζουσα επιχείρηση χάρη στη μόδα, μάλλον, η άνευ προηγουμένου και αυξανόμενη όρεξη για ρούχα γυμναστικής από επωνυμίες που έχουν δημιουργήσει πιστούς οπαδούς με βάση τη βιωσιμότητα και την αποδεδειγμένη χρήση απόδοσης είναι το κλειδί.
Photo By @vuoriclothing On Instagram
Η στροφή προς την ποιότητα έχει επηρρεάσει τον τρόπο αγοράς και επιλογής των καταναλωτών
Πέρασαν οι εποχές των κακής ποιότητας κολάν που χάνουν την ελαστικότητά τους στο πλύσιμο και δημιουργούν μη κολακευτικά εστιακά σημεία. Τα κολάν που είναι στην τάση αυτή τη στιγμή είναι εξαιρετικά κατασκευασμένα από υλικά υψηλής τεχνολογίας.
Πάρτε τη Vuori, τη μάρκα με έδρα την Καλιφόρνια της οποίας τα κολάν προπόνησης πωλούνται μεταξύ 98 και 108 δολάρια. Το σήμα κατατεθέν τους, το ύφασμα Vuori «BlissBlend» έχει αναπτυχθεί χρησιμοποιώντας 75% ανακυκλωμένα υλικά για να δημιουργήσει ένα σούπερ —αλλά αβαρές— ελαστικό που λατρεύει η πελατεία του.
Photo By @skims On Instagram
Αλλά δεν μπορο΄ύμε να μην αναφέρουμε ότι τα κολάν, είναι ένας ανταγωνιστικός τομέας με έναν αυξανόμενο αριθμό σημαντικών παικτών που διαθέτουν εκατομμύρια followers στο Instagram, συμπεριλαμβανομένου του On! (1,4m), Gymshark (6,7m), Lululemon (4,7m) και φυσικά, το brand Skims (5,6m), το πνευματικό τέκνο της Kim Kardashian που έχει πιστωθεί ευρέως για τη μαζική εκλαΐκευση του κινήματος body-con στο οποίο πρωταγωνιστούν τα κολάν.
«Η καινοτομία των υφασμάτων είναι μία από τις μεγαλύτερες προτεραιότητές μας», εξηγεί η Sarah Carlson, αντιπρόεδρος του γυναικείου σχεδιασμού της Vuori με έδρα την Καλιφόρνια. Πρόκειται για μια αναπτυσσόμενη εταιρεία startup αθλητικών ειδών ένδυσης με τη χρηματιστηριακή της αξία να ανέρχεται σε 4 δισ. δολάρια ή 3,6 δισ. ευρώ, ήδη από το 2021. «Στόχος μας είναι να ανανεώσουμε τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι σκέφτονται και αισθάνονται στα υφάσματα επιδόσεων και στα ενεργά ρούχα, ενώ δίνουμε προτεραιότητα στα υλικά που τιμούν το περιβάλλον».
Τα κολάν συνεχίζουν την δουλειά που άφησαν στη μέση τα κινήματα συμπερίληψης των plus size γυναικών
Η δημοτικότητα των κολάν συνδέεται στενά με τη δυνατότητα συμπερίληψής τους σε διάφορα μεγέθη. Χάρη στη διαθεσιμότητα διευρυμένων μεγεθών, τα κολάν καλύπτουν όλους τους σωματότυπους, παρέχοντας επιλογές από XS έως XXL, κάτι που δεν ήταν πάντα δυνατό σε άλλες κατηγορίες αγορών, όπως τα τζιν ή ακόμη και τα ελαστικά τζιν.
Η καινοτομία του υλικού που χρησιμοποιείται επιτρέπει την ομοιόμορφη προσαρμογή σε μια μεγάλη ποικιλία σχημάτων σώματος. Το αποτέλεσμα είναι η απόλυτη άνεση και η ομοιόμορφη αίσθηση κίνησης, καθιστώντας τα κολάν επιθυμητά για όλους τους καταναλωτές, ανεξαρτήτως σωματικής διαμόρφωσης.
Μία βιομηχανία που προσπαθούν όλοι να συμμετάσχουν, ακόμα και με το πιο μικρό ποσοστό
Οι παραδοσιακές αθλητικές εταιρείες, όπως η Adidas, η Puma και η Nike, παραμένουν ενεργές στην αγορά. Η Nike, ειδικότερα, έχει διπλασιάσει τις επενδύσεις της σε "καινοτομίες ειδικά για γυναίκες" τα τελευταία δύο χρόνια, με στόχο να κατανοήσει καλύτερα το γυναικείο σώμα. Τα καλσόν αποτελούν σημαντικό κομμάτι αυτής της προσπάθειας.
Μιλώντας για τα κολάν, εκπρόσωπος της Nike δήλωσε ότι αντιλαμβάνονται την αναγκαιότητά τους στη γυναικεία γκαρνταρόμπα και επισημαίνει την ευκαιρία που έχουν να προσελκύσουν περισσότερους ανθρώπους στον αθλητισμό. Ο στόχος τους είναι να δημιουργούν προϊόντα που καθιστούν την κίνηση ευκολότερη, προσφέροντας στις γυναίκες αυτοπεποίθηση, άνεση, ομορφιά και δύναμη, με την υποστήριξη της επιστήμης και της καινοτομίας.
Photo By @skims On Instagram
Με πολλούς τρόπους αυτό συνδέεται με το πώς η καινοτομία, γενικά, γίνεται πυλώνας της πολυτέλειας. Η επιστημονική ανάπτυξη και η εξερεύνηση έχουν γίνει φιλοδοξία για τις μάρκες να επικεντρωθούν και θεωρείται πολυτέλεια.
Εάν επιστρέψουμε στη δεκαετία του 1980, τα κολάν θεωρούνταν πολυτέλεια και ήταν μια έννοια δύσκολη για πολλούς να την αντιληφθούν. Ωστόσο, με τον χρόνο και την πάροδο τριών δεκαετιών, έχει αποδειχθεί ότι τα κολάν έχουν γνωρίσει αλματώδη ανάπτυξη.
Η γερμανική μάρκα Hey Honey Yoga είναι, επίσης, ένα «ανερχόμενο αστέρι» του οποίου τα κολάν γυμναστικής κοστίζουν γύρω στα 120 δολάρια και είναι τόσο πιστοποιημένα κατά OEKO-TEX όσο και εγκεκριμένα από την PETA vegan.
Photo By @heyhoneyyoya On Instagram
«Οι πελάτες της Hey Honey αναζητούν κάτι περισσότερο από απλά ρούχα, επιθυμούν μια ολιστική εμπειρία», λέει στο CNN η Tomma Oeljeschlager που ηγείται της μάρκας μαζί με τις αδελφές της Imke von Johnston και Janka Oeljeschlager. «Από την αρχή, η εστίασή μας ήταν να διευρύνουμε τα όρια σε αυτόν τον ταχέως εξελισσόμενο κλάδο».
Η Hey Honey Yoga λέει ότι οι πελάτες της «δίνουν προτεραιότητα στη λειτουργικότητα, τα ποιοτικά υλικά και την κολακευτική εφαρμογή που επιτρέπει την κίνηση, ενώ αντανακλά το μοναδικό τους στυλ».
Photo By @heyhoneyyoya On Instagram
Τα κολάν και το athleisure look οφείλουν την επέκταση τους στην Gen-Z, τους influencers και την γενική τάση της εποχής
Το «Athleisure Look» αναφέρεται σε αθλητικά ενδύματα που έχουν βγει από τον χώρο του γυμναστηρίου και έχουν ενσωματωθεί στην καθημερινότητα, καθιστώντας τα αποδεκτά όχι μόνο σε casual περιβάλλοντα, αλλά και σε επαγγελματικά περιβάλλοντα, αντικαθιστώντας ακόμα και τα παραδοσιακά κοστούμια. Αυτό το φαινόμενο συμβολίζει τη συνένωση της άνεσης των αθλητικών ενδυμάτων με τη μόδα, δίνοντας έμφαση στη λειτουργικότητα και το στυλ.
Το «athleisure» κατάφερε να ενσωματώσει τις αθλητικές ανάγκες με τις τάσεις της αστικής μόδας, δημιουργώντας ένα ενοποιημένο στιλ που προσφέρει άνεση και λειτουργικότητα. Με απλά λόγια, μπορεί κάποιος να φορέσει τα ίδια αθλητικά ενδύματα για γυμναστήριο, καφέ, ψώνια και ακόμα και στο γραφείο, δημιουργώντας ένα πολυλειτουργικό και μοντέρνο τρόπο ζωής.
Η βιομηχανία της φυσικής κατάστασης συνεχίζει να αναπτύσσεται δυναμικά, καθώς όλο και περισσότεροι άνθρωποι ενδιαφέρονται για τη νοοτροπία της ευεξίας και τον υγιεινό τρόπο ζωής. Ο όρος «Athleisure» προωθείται επίσης ενεργά, με πολλούς influencers της φυσικής κατάστασης να υιοθετούν αυτήν την τάση και να ενθαρρύνουν τους οπαδούς τους να το κάνουν κι αυτοί. Η λατρεία για το «Athleisure» έχει οδηγήσει σε μια παθιασμένη ακολουθία, όπου τα ρούχα που εκφράζουν αυτήν τη μόδα φοριούνται παντού.
Τα social media, και κυρίως το Instagram, έχουν παίξει καθοριστικό ρόλο στη μετατροπή μιας αθλητικής τάσης σε έναν ολοκληρωμένο τρόπο ζωής. Οι influencers με τις αμέτρητες φωτογραφίες τους, τα υπέροχα γυμνασμένα σώματα και τα μηνύματα για υγιεινή ζωή, έχουν επηρεάσει θετικά το κοινό, δημιουργώντας έναν πολιτισμό που ενθαρρύνει την ακολούθηση της μόδας του «Athleisure» αλλά και των κολάν.