Μαρία Καραμάνου
Η εταιρεία H&M, με έδρα στη Στοκχόλμη, έχει καταθέσει μήνυση κατά της εταιρείας Shein, καλώντας την να σταματήσει να παραβιάζει τα εμπορικά σήματά της. Ένας εκπρόσωπος της H&M επιβεβαίωσε στο Bloomberg ότι η Shein έχει αντιγράψει τα σχέδια τους σε πολλές περιπτώσεις.
Κατά τη διάρκεια της κατάθεσης στο Ανώτατο Δικαστήριο του Χονγκ Κονγκ στις 21 Ιουνίου, παρουσιάστηκαν λεπτομέρειες της υπόθεσης, συμπεριλαμβανομένων φωτογραφιών πολλών αντικειμένων όπως πλεκτά και μαγιό, τα οποία η H&M υποστηρίζει ότι η Shein έχει αντιγράψει. Η επόμενη ακρόαση για την υπόθεση έχει προγραμματιστεί να διεξαχθεί στις 31 Ιουλίου.
Photo By @sheinofficial On Instagram
Η Shein αντιμετώπισε μια πτώση στις πωλήσεις της το 2021 σε σύγκριση με την H&M, αλλά κατάφερε να κάνει ένα εντυπωσιακό comeback το 2022, όπου αναδείχθηκε ως το κορυφαίο fashion brand της χρονιάς. Αυτό το κατάφερε μέσω της διαρκούς κυκλοφορίας νέων προϊόντων και της ισχυρής παρουσίας της στα social media, που τράβηξε την προσοχή των δυτικών αγορών, συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ και της Ευρώπης.
Παρά την επιτυχία της, η Shein αντιμετώπισε πάνω από 12 αγωγές σχετικά με παραβιάσεις πνευματικής ιδιοκτησίας μόνο φέτος στις ΗΠΑ. Ωστόσο, η νομική δράση της H&M εναντίον της αποτελεί μια σπάνια περίπτωση, καθώς είναι η πρώτη φορά που δύο τόσο μεγάλες εταιρείες του χώρου συναντιόνται στα δικαστήρια.
Photo By @diet_prada On Instagram
Η διαμάχη μεταξύ των δύο κολοσσών της fast fashion δημιουργεί έντονο ενδιαφέρον στους χρήστες των social media, οι οποίοι δεν μπορούν να μην αναγνωρίσουν την ειρωνεία της υπόθεσης και δημιουργούν διάφορα σαρκαστικά memes για τις δύο εταιρίες. Οι λογαριασμοί που ασχολούνται με τη μόδα, όπως ο Diet Prada, εκφράζουν δικαιολογημένα το ερώτημα γιατί η H&M, η οποία στο παρελθόν κατηγορήθηκε για απομίμηση, τώρα επιδιώκει να υπερασπιστεί τα δικά της πνευματικά δικαιώματα έναντι μιας νεότερης εταιρείας.
Photo By @diet_prada On Instagram
Η H&M, ως λιανοπωλητής γρήγορης μόδας, έχει διατηρήσει μια ποικιλία προϊόντων, από εμπνευσμένες δημιουργίες μέχρι ακριβείς απομιμήσεις, και αυτό αναγνωρίζεται από τους καταναλωτές. Η προσέγγιση αυτή δημιούργησε ένα ειρωνικό πλαίσιο, όπου η H&M, που κατηγορήθηκε για απομίμηση, τώρα προσπαθεί να προστατεύσει την πνευματική ιδιοκτησία της από τη Shein. Κάποιοι ειδικοί σχολιάζουν πως υπάρχει ένα ενδιαφέρον περίγραμμα ότι οι δύο εταιρείες, που κατά καιρούς έχουν αναπτύξει παρόμοιες πρακτικές, τώρα έρχονται αντιμέτωπες σε ένα νομικό πεδίο.
Photo By @hm On Instagram
Η αντιπαράθεση μεταξύ της H&M και της Shein αποτελεί αντικείμενο ενδιαφέροντος για τους καταναλωτές και τους επαγγελματίες της μόδας. Η Shein, παρέχοντας φθηνότερες επιλογές με μεγάλη ταχύτητα, κατάφερε να κατακτήσει την καρδιά μιας νέας γενιάς καταναλωτών και να σημειώσει εντυπωσιακά έσοδα το 2022.
Από την άλλη, η H&M προσπάθησε να ξεχωρίσει με επεκτάσεις στις συλλογές Studio και Conscious, επικεντρώνοντας στον οικολογικό και βιώσιμο χαρακτήρα των προϊόντων της. Ωστόσο, η στρατηγική αυτή δεν φαίνεται να έχει τα αναμενόμενα αποτελέσματα και η Shein συνεχίζει να κατακτά αγορές και να προκαλεί ανησυχίες στην ανταγωνιστική θέση της H&M.
Photo By @hm On Instagram
Ορισμένοι ειδικοί θέτουν το ερώτημα εάν η H&M πραγματικά νοιάζεται για την προστασία της πνευματικής ιδιοκτησίας ή αν προσπαθεί απλώς να υπονομεύσει την ανοδική πορεία της Shein. Ωστόσο, η καθηγήτρια Susan Scafidi αντιμετωπίζει διαφορετικά το θέμα, επισημαίνοντας ότι η ύπαρξη εύλογων διεκδικήσεων πνευματικής ιδιοκτησίας μαρτυρά την ύπαρξη ποιοτικών σχεδιαστών και δημιουργικής ανταγωνιστικότητας στον κλάδο της μόδας.