H Βουλή των Αντιπροσώπων, σε συνεργασία με την Ιστορικό Τέχνης Μαρία Παφίτη, διοργανώνουν από τις 27 Μαρτίου μέχρι τις 28 Απριλίου 2023 την έκθεση με τίτλο «Προσφυγόσημο: Ένα γραμματόσημο για τους πρόσφυγες της Κύπρου, η ιστορία ενός συμβόλου», με τα εγκαίνια της έκθεσης να έχουν πραγματοποιηθεί στις 27 Μαρτίου, στις 18:00, στο Σπίτι του Πολίτη, στη Λευκωσία.
Η εικαστική έκθεση, η οποία τελεί υπό την αιγίδα της Προέδρου της Βουλής, Αννίτας Δημητρίου, αποτυπώνει την καλλιτεχνική διεργασία μέσα από την οποία δημιουργήθηκε το Προσφυγόσημο, παρουσιάζει στοιχεία για το έργο καθαυτό, αναδεικνύει την επίδρασή του στην καλλιτεχνική παραγωγή της Κύπρου, καταδεικνύει τις συνέπειες της προσφυγοποίησης, ανεξαρτήτως χρόνου και τόπου, και, τέλος, εστιάζει στην περίκλειστη πόλη της Αμμοχώστου.
Το κεντρικό έργο της έκθεσης, το οποίο είναι το Προσφυγόσημο, χαρακτικό του καταξιωμένου Έλληνα χαράκτη Α. Τάσσου με τίτλο Κύπρος 1974, πλαισιώνεται από σημαντικά έργα άλλων καλλιτεχνών, ανάμεσά τους και το άκρως ενδιαφέρον και ιδιαίτερο "Chrysalis" των Ελίνα Θεοδότου και Μάριου Θεοφιλίδη. Βλέποντας τα διάφορα στιγμιότυπα που κυκλοφόρησαν στα κοινωνικά δίκτυα και θέλοντας να μάθουμε περισσότερα, επικοινωνήσαμε με τους δύο καλλιτέχνες.
Κληθείς να σχολιάσουν το πόσο σημαντικές είναι αντίστοιχες εκθέσης για τον πολιτισμό του τόπου μας, οι δύο καλλιτέχνες μάς είπαν: "Κάθε εικαστική έκθεση είναι σημαντική γιατί προσφέρει τη δυνατότητα στους καλλιτέχνες να επικοινωνήσουν το έργο τους, δημιουργώντας ένα διάλογο με το κοινό. Ειδικότερα, μέσω της συγκεκριμένης έκθεσης, προβάλλεται το χαρακτικό έργο του Τάσσου το οποίο πλέον αποτελεί ένα σύμβολο μέσω του Προσφυγόσημου, με ιδιαίτερη θέση στη συλλογική μνήμη μας. Ταυτόχρονα, το ίδιο έργο συστήνεται εκ νέου, δίνοντας τη δυνατότητα και σε νεότερες γενιές να μάθουν την ιστορία του τόπου μας αλλά και την ιστορία της τέχνης του τόπου μας κατά την συγκεκριμένη περίοδο, καθώς και τις σύγχρονες καλλιτεχνικές αποδόσεις για το συγκεκριμένο θέμα".
Αναφερόμενοι στην πηγή έμπνευσής τους για το έργο "Chrysalis" το οποίο παρουσίασαν στην έκθεση και τα υλικά που χρησιμοποίησαν, σημείωσαν: "Με αφετηρία το Προσφυγόσημο, χρησιμοποιήσαμε τη μορφή του εμβρύου σε σχέση με τη παιδική μορφή που αναπαρίσταται στο Προσφυγόσημο, όπως επίσης και το μεταλλικό δίχτυ και το μεταλλικό σύρμα το οποίο πήρε τη μορφή του συρματοπλέγματος. Το μεταλλικό κουκούλι, βάσει του οποίου ονομάσαμε το έργο Chrysalis, λειτουργεί τόσο προστατευτικά όσο και παρεμβατικά προς το έμβρυο, την ίδια στιγμή λειτουργεί ως ο χώρος μετάλλαξης και αναγέννησης του εμβρύου. Το έμβρυο αναγεννάται, μεταμορφώνεται, μεταλλάσσεται και επαναπροσδιορίζεται, ως αποτέλεσμα των καταστροφικών επιρροών που επιδέχεται. Η σκιά, ως αναφορά στο παρελθόν και τη συλλογική μνήμη, η οποία συνοδεύει το παρόν και αντανακλάται σε διαφορετικές μορφές και διαστάσεις, δημιουργώντας διαφορετικές εντάσεις αναλόγως του χώρου και του χρόνου, αλλά και της διάστασης και απόστασης. Το μεταλλικό δίχτυ και σύρμα χρησιμοποιήθηκαν ως αναφορές στο συρματόπλεγμα και στο στοιχείο του νερού, ως αναφορά στο σύγχρονο μεταναστευτικό θέμα, το οποίο λειτουργεί είτε ως δίοδος διαφυγής, είτε καταστροφικά. Νερό και σαπούνι λειτουργούν συνδυαστικά για την επίτευξη της κάθαρσης και της μετάλλαξης, προς την μεταμόρφωση και αναγέννηση".
Να σημειώσουμε ότι στην εικαστική έκθεση εκτίθενται επίσης το έργο του Γιώργου Σκοτεινού "Άλογα της Αμμοχώστου", που εκπροσώπησε την Κύπρο στην Μπιενάλε της Βενετίας το 1968, το "Τρίπτυχο του 74 - Η Φυγή Ι", έργο από τη συλλογή της οικογένειας Τηλέμαχου Κάνθου, και το έργο του Λευτέρη Οικονόμου "Αγκάθια, Σκηνές και Πρόσφυγες". Επιπλέον, οι σύγχρονοι καλλιτέχνες Α. Νικολάου, Π. Πασάντας, Ε. Σαρρή Βαρνάβα δημιούργησαν έργα ειδικά για την παρούσα έκθεση.