Το περιβάλλον στην εποχή μας οφείλει να είναι προτεραιότητα για τις τοπικές αρχές και πέραν της ευκολίας, της άνεσης, της ασφάλειας και της προσιτότητας που προσφέρει το μέτρο της δωρεάν μετακίνησης με τις δημόσιες συγκοινωνίες για τους ντόπιους κατοίκους μιας πόλης, το μέτρο αυτό θα μπορούσε να αποτελέσει ισχυρό κίνητρο και για αύξηση της τουριστικής της κίνησης.
Σύμφωνα με δημοσίευμα στο Conde Nast Traveler, για τους τουρίστες που επισκέπτονται πια συγκεκριμένους προορισμούς, τόσο στην Ευρώπη όσο και διεθνώς, οι μετακινήσεις από το ένα μέρος στο άλλο έχουν γίνει οικονομικές και πράσινες.
Η Μάλτα, για παράδειγμα, μόλις μερικούς μήνες πριν, έγινε η δεύτερη χώρα παγκοσμίως που έκανε όλες τις δημόσιες συγκοινωνίες της δωρεάν. Είχε προηγηθεί το 2020 το Λουξεμβούργο ενώ επίσης πρόσφατα, η Ισπανία ανακοίνωσε τη δωρεάν μεταφορά με τρένα σε επιλεγμένους προορισμούς εντός της ισπανικής επικράτειας, καθόλη τη διάρκεια της χρονιάς. Τα πράγματα είναι πολύ πιο αισιόδοξα σε επίπεδο τοπικών αρχών, καθώς αντίστοιχο μέτρο, μερικώς ή ολικώς, έχει θεσπιστεί σε δεκάδες πόλεις σε ολόκληρο τον πλανήτη.
Όπως αναφέρεται στο Conde Nast, οι υπέρμαχοι του ρηξικέλευθου αυτού μέτρου, που κερδίζει ολοένα μεγαλύτερο έδαφος, ιεραρχούν την ανάγκη για αειφορία ψηλά στην ατζέντα τους, αφού με αυτό τον τρόπο μπορεί να επιτευχθεί δραστική μείωση των ΙΧ, σημαντική αύξηση στη χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς και κατ’ επέκταση αισθητή μείωση της συνολικής ατμοσφαιρικής ρύπανσης.Γεγονός που δεν πρέπει να υποτιμάται καθόλου, γράφει η Elissa Garay στο βρετανικό περιοδικό, η οποία φέρνει ως παράδειγμα έκθεση της Ευρωπαϊκής Ένωσης που αποδεικνύει ότι η εκτεταμένη χρήση των ιδιωτικών αυτοκινήτων φέρει τεράστιο μερίδιο ευθύνης για τις βλαβερές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.
Αρκεί να αναφερθεί ότι μόνο εντός των χωρών της ΕΕ, που θεωρείται πρωτοπόρος κιόλας σε περιβαλλοντικά ζητήματα, οι μετακινήσεις ευθύνονται για το ένα τέταρτο των συνολικών εκπομπών.
Σύμφωνα, ταυτόχρονα, με έκθεση του ΟΗΕ, η ατμοσφαιρική ρύπανση παραμένει η μεγαλύτερη απειλή για τη δημόσια υγεία στην ευρωπαϊκή ήπειρο. Τα ευρήματα της έκθεσης οφείλουν να αφυπνίσουν τις αρμόδιες Αρχές στην Ευρώπη και να λειτουργήσουν ως καμπανάκι, ανέφερε υψηλόβαθμος αξιωματούχος των Ηνωμένων Εθνών. Με βάση την ίδια έκθεση, υπολογίζεται ότι περισσότεροι από 300 χιλιάδες πρόωροι θάνατοι, σε ετήσια βάση, εντός της ΕΕ, σχετίζονται με την ατμοσφαιρική ρύπανση.
Πέραν της αδήριτης ανάγκης για φιλικότερες προς το περιβάλλον πολιτικές και για προστασία της δημόσιας υγείας, οι προσιτές δημόσιες συγκοινωνίες μπορούν να βοηθήσουν τα μέγιστα και σε ένα άλλο κοινωνικό ζήτημα που επηρεάζει εκατομμύρια συμπολίτες μας: Στην αντιμετώπιση της συγκοινωνιακής φτώχειας και στην παροχή ενός πολύτιμου κοινωνικού αγαθού από το οποίο επωφελούνται κυρίως άτομα χαμηλών οικονομικών στρωμάτων.
Με τη διαθεσιμότητα, την ικανοποιητική συχνότητα και την οικονομική προσιτότητα στις δημόσιες συγκοινωνίες δίνεται η δυνατότητα σε περιθωριοποιημένες και ευάλωτες ομάδες πληθυσμού να επανενταχθούν στην κοινότητα ενώ πολλαπλά μπορούν να αποδειχθούν τα οφέλη και για την τοπική οικονομία, αναφέρει από την πλευρά του ο κ. Andrew Simms, εκ μέρους του οργανισμού Rapid Transition Alliance, ενός διεθνούς δικτύου από περιβαλλοντικούς οργανισμούς που μάχονται για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης.
Μεγάλες προκλήσεις για την επιτυχή υλοποίηση των δωρεάν και προσιτών δημόσιων συγκοινωνιών είναι η οικονομική τους βιωσιμότητα και η ανάγκη για παροχή ποιοτικών υπηρεσιών. Είτε μέσω πρόσθετης φορολογίας, είτε μέσω επιβάρυνσης των τοπικών ή εθνικών κονδυλίων, το μέτρο αυτό πρέπει με κάποιο τρόπο να μπορεί να μπορεί να εφαρμοστεί, λένε από την άλλη διστακτικές φωνές που τηρούν επιφυλακτική στάση για υιοθέτηση τέτοιων μέτρων.
Το σίγουρο είναι ότι τα πλεονεκτήματα μόνο ευκαταφρόνητα δεν είναι και θα ήταν δίχως αμφιβολία ευχής έργον η δωρεάν και δημόσια συγκοινωνία να επεκταθεί όσο το δυνατό περισσότερο. Για να δεις αναλυτικά λίστα χωρών και πόλεων που προωθούν τέτοιες πολιτικές, πάτα εδώ.