Τα χειρότερα της πανδημίας έχουν παρέλθει, τα σύνορα είναι ανοιχτά και οι αεροπορικές αναμένουν αξιοπρεπή επίπεδα κερδοφορίας μετά την ανάκαμψη των πτήσεων. Τότε γιατί τα εισιτήρια παραμένουν ακριβά;
Σύμφωνα με το Bloomberg, σοβαρό πρόβλημα είναι η έλλειψη αεροσκαφών, καθώς όσο εφαρμόζονταν τα υγειονομικά μέτρα, οι αεροπορικές σταμάτησαν να χρησιμοποιούν ένα μεγάλο μέρος του στόλου τους. Τώρα, για την επανένταξη καθενός από τα αεροπλάνα αυτά στον στόλο με τις κατάλληλες διαδικασίες συντήρησης, απαιτούνται περίπου 100 ώρες εργασίας.
Επίσης, οι καταναλωτές είναι πλέον διατεθειμένοι να πληρώσουν περισσότερο, καθώς επί τουλάχιστον ενάμιση χρόνο αδυνατούσαν να ταξιδέψουν. Σύμφωνα μάλιστα με έρευνα του Booking.com, ένα μεγάλο μέρος των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι θα είναι πιο χαλαροί με τα οικονομικά τους στα επόμενα ταξίδια.
Αυτό όμως σημαίνει ότι οι τιμές των αεροπορικών είναι πιθανό να παραμείνουν σε υψηλά επίπεδα για αρκετά ακόμη χρόνια, όπως άλλωστε έχει προειδοποιήσει επανειλημμένως και ο CEO της Ryanair, Michael O’Leary.
Έλλειψη προσωπικού
Όσο εφαρμόζονταν αυστηρά υγειονομικά μέτρα, ένα μεγάλο μέρος των εργαζομένων του κλάδου τέθηκε σε διαθεσιμότητα και τώρα που η ζήτηση έχει ανακάμψει σχεδόν στο 100%, υπάρχουν δυσκολίες στην επαναστελέχωση. Πολλοί πρώην εργαζόμενοι με τις κατάλληλες δεξιότητες έχουν αλλάξει εντελώς κλάδο.
Οι ελλείψεις προκαλούν επίσης δυσκολίες και καθυστερήσεις στα αεροδρόμια, υποχρεώνοντας τις αεροπορικές να προσπαθούν περισσότερο να προσλάβουν και να διατηρήσουν το προσωπικό τους, το οποίο σημαίνει και ότι προσφέρουν πακέτα υψηλότερων αποδοχών και κατά συνέπεια ακριβότερα εισιτήρια.
Ακριβά καύσιμα
Μπορεί οι τιμές των καυσίμων να έχουν υποχωρήσει από τα υψηλά του 2022, το πετρέλαιο όμως εξακολουθεί να είναι τουλάχιστον 50% ακριβότερο από τον Ιανουάριο του 2019. Ιδίως οι low cost αεροπορικές είναι εκτεθειμένες στις διακυμάνσεις των τιμών.
Παράλληλα, ο στόχος για απανθρακοποίηση του κλάδου της αεροπορίας, που αποτιμάται περίπου στα 2 τρισ. δολάρια, δίνει περαιτέρω ώθηση στις τιμές των εισιτηρίων. Τέλος, σύμφωνα με το Bloomberg, οι νέες τεχνολογίες που εξετάζονται ως εναλλακτικές των ορυκτών καυσίμων για τις αεροπορικές, ενδέχεται να ενισχύσουν περαιτέρω τις τιμές.
Έλλειψη αεροσκαφών
Έως και 16.000 αεροπλάνα – περίπου τα δύο τρίτα του παγκόσμιου εμπορικού στόλου – καθηλώθηκαν στο έδαφος στο αποκορύφωμα της πανδημίας. Προκειμένου να καταστούν ξανά λειτουργικά απαιτείται μια μακρά διαδικασία ασφαλείας. Μάλιστα πολλά από αυτά αποθηκεύτηκαν σε ερήμους στις ΗΠΑ και την Αυστραλία, προκειμένου να προστατευθούν από φθορές, αλλά και πάλι ενδέχεται να ανακύψουν προβλήματα στο εσωτερικό και στους κινητήρες.
Επιπλέον, οι κατασκευαστές αεροσκαφών καθυστερούν λόγω έλλειψης προσωπικού και προβλημάτων από τους εργολάβους, ενώ η προμήθεια υλικών όπως το τιτάνιο έχει γίνει δυσκολότερη μετά τις κυρώσεις στη Ρωσία.
Η αργή ανάκαμψη στην Κίνα
Τουλάχιστον ένας χρόνος εκτιμάται πως θα χρειαστεί προκειμένου να επανέλθει η Κίνα στο επίπεδο των διεθνών ταξιδιών του 2019, παρότι οι εγχώριες πτήσεις έχουν ανακάμψει. Δεδομένου αυτού, οι αεροπορικές διστάζουν να επαναφέρουν όλα τα αεροσκάφη στον στόλο τους. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα λιγότερες θέσεις στις διεθνείς πτήσεις, πίεση στη ζήτηση και άνοδο των τιμών των εισιτηρίων.
Το πρόβλημα με τα μίλια
Οι καταναλωτές συγκέντρωσαν εκατομμύρια πόντους και μίλια, ξοδεύοντας με τις πιστωτικές τους μέσα στην πανδημία. Ωστόσο, η αξιοποίησή τους είναι δύσκολη υπόθεση, λόγω της έλλειψης διαθεσιμότητας θέσεων στις πτήσεις. Συνήθως, οι αεροπορικές κρατούν μόνο λίγες θέσεις για τους πελάτες που έχουν συγκεντρώσει μίλια, με ορισμένες μάλιστα να περιορίζουν ακόμη περισσότερο τον αριθμό τους πια.
Πηγή: MoneyReview