Μαρία Καραμάνου
Στον χώρο της μόδας, η ταχεία εξέλιξη και η αδιάκοπη παραγωγή έχουν κατακτήσει την κορυφή των τάσεων τα τελευταία χρόνια. Αυτό έχει οδηγήσει σε έναν υπερκαταναλωτισμό, καθώς η βιομηχανία της μόδας παράγει ρούχα σε υπερβολικά μεγάλες ποσότητες, προσπαθώντας να ικανοποιήσει τις συνεχώς αυξανόμενες ανάγκες των καταναλωτών.
Ωστόσο, ο υπερβολικός ρυθμός παραγωγής είναι πρόβλημα, καθώς συχνά οι προβλέψεις της αγοράς αποδεικνύονται λανθασμένες. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν υπερβολικά αποθέματα ρούχων που δεν πωλούνται, δημιουργώντας τεράστια προβλήματα. Αυτά τα υπερβολικά αποθέματα δεν μόνο έχουν υψηλό κόστος για το περιβάλλον, με τη βιομηχανία της μόδας να συμβάλλει στο 8% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, αλλά προκαλούν επίσης τεράστια ποσότητα αποβλήτων.
Αυτή η κατάσταση αποτελεί σοβαρή απειλή για τον πλανήτη μας και απαιτεί δράση για την αντιμετώπισή της. Είναι απαραίτητο να επανεξετάσουμε τον τρόπο παραγωγής και κατανάλωσης μόδας, προωθώντας τη βιωσιμότητα και την ανακύκλωση, προκειμένου να μειώσουμε το αρνητικό αποτύπωμα της βιομηχανίας της μόδας στο περιβάλλον.
Το ερώτημα που παραμένει αναπάντητο στον χώρο της μόδας είναι το εξής: Περίπου 15-45 δισεκατομμύρια κομμάτια ρούχων παραμένουν ανεκμετάλλευτα. Το ερώτημα είναι, τι συμβαίνει με αυτά τα αχρησιμοποίητα ρούχα;
Παλιότερα, οι πολυτελείς μάρκες συνήθιζαν να καταστρέφουν αυτά τα αποθέματα, μια πρακτική που συνεχίζεται ακόμα και παρά την απαγόρευση σε ορισμένες χώρες, ώστε να αποφευχθεί η εμφάνισή τους σε χώρες του παγκόσμιου νότου, όπως η Γκάνα, η Κένυα και η Χιλή. Σήμερα, πολλά από αυτά τα αποθέματα καταλήγουν σε χωματερές ή αποθήκες. Παρόλο που η αρχική ιδέα είναι ότι θα πωληθούν στο μέλλον, συχνά τελικά καίγονται ή απορρίπτονται στα σκουπίδια, με αρνητικές επιπτώσεις στις τοπικές κοινότητες και το περιβάλλον, περισσότερο από ό,τι στον ίδιο τον παραγωγό.
Η ανακύκλωση αποτελεί σίγουρα μια σημαντική διαδικασία προς την κατεύθυνση της βιώσιμης μόδας, αλλά δεν είναι η μοναδική λύση. Το πρόβλημα της υπερπαραγωγής πρέπει να αντιμετωπιστεί από τη ρίζα του. Αυτό σημαίνει ότι οι εταιρείες μόδας πρέπει να εξετάσουν τις πρακτικές παραγωγής, να επικεντρωθούν σε μια πιο βιώσιμη προσέγγιση, να μειώσουν την υπερπαραγωγή και να επενδύσουν σε πιο βιώσιμα υλικά και διαδικασίες. Μόνο έτσι μπορούμε να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά το πρόβλημα των αχρησιμοποίητων ρούχων και να προστατεύσουμε το περιβάλλον και τις κοινότητες.
Οι προ-παραγγελίες (pre-ordering) αναδύεται ως μια πιθανή λύση για την προώθηση της βιώσιμης μόδας. Στο πλαίσιο των προ-παραγγελιών, ένα ρούχο παράγεται μόνο όταν υπάρχει πραγματικό ενδιαφέρον ή παραγγελία από τους καταναλωτές (κάτι που θυμίζει την παλαιότερη πρακτική της υψηλής ραπτικής). Αυτή η πρακτική βοηθά αποτελεσματικά στη μείωση των αποθεμάτων και των αχρησιμοποίητων ρούχων.
Ωστόσο, το ερώτημα παραμένει: πόσο εφικτό είναι για τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις να υιοθετήσουν αυτήν την πρακτική, ιδίως όταν πρόκειται για ρούχα χαμηλού κόστους;
Καθώς εξετάζουμε το μέλλον της μόδας, η ερώτηση παραμένει: Υπάρχει ελπίδα για τον πλανήτη μας ή βαδίζουμε προς μια κατάσταση όπου η Γη θα πρέπει να αντιμετωπίσει ένα είδος "δεύτερου μεγάλου "bing bang"" για να ελαφρύνει το βάρος της ανθρώπινης επιβάρυνσης;
- Working Woman: Τα πιο κομψά φορέματα για το γραφείο
- Elsa Peretti Bone cuff: Το εμβληματικό Tiffany’s βραχιόλι που αγαπούν οι fashionistas
- Parisian Chic: Δείτε με ποια παπούτσια συνδυάζουν οι Παριζιάνες το cropped παντελόνι
- Ruffles Everywhere: Πως να εντάξετε τα βολάν στην καθημερινότητα σας
- Οι πιο must have τάσεις στα παντελόνια της σεζόν