Από το ξέσπασμα της πανδημίας, ακόμα και όσοι ήταν επιφυλακτικοί με το online shopping, συνήθισαν να κάνουν τα ψώνια τους μέσω του διαδικτύου. Και ενώ οι ηλεκτρονικές αγορές αποτέλεσαν ένα «σωσίβιο» για το λιανεμπόριο στον καιρό των lockdowns, πλέον, εξελίσσονται σε πονοκέφαλο που απειλεί τα περιθώρια κέρδους των επιχειρήσεων. Ο λόγος; Έρευνες δείχνουν ότι το ένα στα τρία ρούχα που αγοράζεται online θα επιστραφεί.
Για να ενθαρρύνουν το online shopping, οι περισσότερες μεγάλες αλυσίδες υιοθέτησαν το προηγούμενο διάστημα όχι μόνο τη δωρεάν αποστολή, αλλά και τη δωρεάν επιστροφή των προϊόντων τους. Όμως τώρα, αυτός ο τεράστιος αριθμός επιστροφών απειλεί τις μεγάλες αλυσίδες μόδας, δημιουργώντας έναν εφιάλτη των logistics που ροκανίζει τα περιθώρια κέρδους τους.
Επιχειρήσεις όπως οι Asos και Marks & Spencer λαμβάνουν τα μέτρα τους απέναντι στους «κατά συρροή επιστροφείς», δηλαδή στους καταναλωτές που κάνουν ασυνήθιστα πολλές επιστροφές.
Και η Zara αναγκάζεται να αλλάξει την πολιτική της για όλους τους πελάτες, σε μία κίνηση που καθώς προέρχεται από έναν κολοσσό του κλάδου, πιθανότατα θα βρει μιμητές ανάμεσα στις άλλες εταιρείες και θα γίνει ο κανόνας στο online shopping.
Συγκεκριμένα, η αλυσίδα άρχισε να χρεώνει τους πελάτες της για τις επιστροφές των online παραγγελιών στη βρετανική αγορά. Όσοι θέλουν να επιστρέψουν κάτι που αγόρασαν από το σάιτ ή το app της μέσω courier (στη βρετανική αγορά ισχύει ότι ο πελάτης το παραδίδει στο κατάστημα της μεταφορικής), χρεώνονται με 1,95 λίρες, με το ποσό να αφαιρείται από την επιστροφή χρημάτων που κάνει η εταιρεία. Πάντως, οι επιστροφές στα καταστήματα της Zara παραμένουν δωρεάν.
Στην ελληνική αγορά, η εταιρεία προσέφερε στο παρελθόν δωρεάν επιστροφή με παραλαβή από το σπίτι για τις online παραγγελίες, αλλά πλέον ζητά από τους πελάτες της να παραδώσουν οι ίδιοι το πακέτο τους στο κατάστημα του courier (από όπου η επιστροφή γίνεται χωρίς κόστος). Ισχύει επίσης το δικαίωμα δωρεάν επιστροφής σε κατάστημα.
Πονοκέφαλος
Οι επιστροφές μέσω courier είναι μία πολύπλοκη και δαπανηρή υπόθεση για τις εταιρείες του fast fashion. Τα είδη που επιστρέφονται συγκεντρώνονται σε αποθήκες από όπου πρέπει να ξεπακεταριστούν, να καταγραφούν, να καθαριστούν και να επιστρέψουν στα ράφια του καταστήματος για να πουληθούν ξανά. Πολλές φορές, μέχρι να συμβεί αυτό έχει περάσει η εποχή τους.
Αντίθετα, ενθαρρύνοντας τους πελάτες να κάνουν τις επιστροφές τους απευθείας στα καταστήματα, οι εταιρείες όχι μόνο μειώνουν το κόστος και τον χρόνο της διαδικασίας, αλλά και δελεάζουν τους καταναλωτές να αγοράσουν κάτι ακόμα σε αυτή την επίσκεψή τους.
Στην εξίσωση, άλλωστε, θα πρέπει να προστεθεί και το περιβαλλοντικό κόστος, καθώς οι αθρόες επιστροφές ρούχων επιβαρύνουν τον πλανήτη με πρόσθετες εκπομπές ρύπων.
Πηγή: moneyreview.gr