Μαρία Σάββα
Πολλά μπορούν να αλλάξουν σε τρία χρόνια. Αυτό φαίνεται να είναι το μήνυμα — τόσο συμβολικά όσο και στιλιστικά — που αποπνέει το δεύτερο εξώφυλλο της Kamala Harris στο περιοδικό Vogue. Λιγότερο από έναν μήνα πριν τις προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ, η Harris εμφανίζεται ως η πρωταγωνίστρια στο digital cover του περιοδικού.
Ντυμένη με ένα καλοραμμένο κοστούμι σε χρώμα μόκα (δημιουργία της Gabriela Hearst από τη δική της συλλογή, σύμφωνα με τη Vogue) και ένα δαμασκηνί σατέν πουκάμισο, η Harris υιοθετεί μια χαλαρή αλλά συνειδητή στάση εξουσίας. Καθισμένη με κομψότητα σε μια πολυθρόνα, η Harris είναι σταυροπόδι, με το ένα χέρι στην αγκαλιά της και το άλλο στο μπράτσο της καρέκλας. Κοιτάζει κατευθείαν την κάμερα, με το χαρακτηριστικό της λεπτό χαμόγελο να διακρίνεται ελαφρώς.
Η εικόνα, τραβηγμένη από τη διάσημη φωτογράφο μόδας Annie Leibovitz, απέχει πολύ από το πρώτο εξώφυλλο της Harris στο Vogue τον Νοέμβριο του 2021. Τότε, ως νεοεκλεγμένη αντιπρόεδρος, η Harris είχε φωτογραφηθεί όρθια, σε μια κάπως αμήχανη στάση, όπως αν ήταν στη μέση του γέλιου της (που αργότερα θα χρησιμοποιούσαν οι αντίπαλοί της για να την επικρίνουν). Φορούσε ένα σκούρο σακάκι Donald Deal, μαύρο skinny τζιν και ένα ζευγάρι χαμηλά Converse. Οι New York Times χαρακτήρισαν την εικόνα «σαφώς ανεπιτήδευτη», ενώ το Hollywood Reporter έγραψε ότι η ομάδα της Harris «αιφνιδιάστηκε» από τη συγκεκριμένη φωτογραφία. Μια πηγή που γνωρίζει τις συνομιλίες ανέφερε ότι η ομάδα της Harris πίστευε πως το εξώφυλλο θα την παρουσίαζε με ένα ανοιχτό μπλε κοστούμι μπροστά από χρυσό φόντο, μια εικόνα που τελικά χρησιμοποιήθηκε στο εσωτερικό του περιοδικού.
Η εικόνα της Harris με τα Chucks της κυκλοφόρησε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, προκαλώντας αντιδράσεις. «Αξίζει εξώφυλλο, αλλά ένα πολύ καλύτερο από αυτό», έγραψε ένας χρήστης στο X. «Έχει ήδη εκτυπωθεί; Μπορούμε να το ξανακάνουμε;» πρόσθεσε άλλος. Λίγο μετά, η Vogue εξέδωσε δήλωση: «Η ομάδα της Vogue αγάπησε τις εικόνες που τράβηξε ο Tyler Mitchell και πίστευε ότι η πιο ανεπίσημη εικόνα αποτύπωνε τη γνήσια και προσιτή φύση της Αντιπροέδρου Harris — ένα χαρακτηριστικό που θεωρούμε πως είναι ορόσημο της διοίκησης Biden/Harris».
Αυτή τη φορά, όμως, ούτε η Vogue ούτε η ομάδα της Harris φαίνεται να ανησυχούν για την ανάδειξη της αυθεντικότητάς της και της προσέγγισης (η προεκλογική της εκστρατεία, γεμάτη viral memes, φαίνεται να έχει καλύψει αυτό το πεδίο). Αντίθετα, το νέο εξώφυλλο είναι επίσημο αλλά και ζεστό. Ο θεατής τοποθετείται στη θέση ενός επισήμου επισκέπτη που ετοιμάζεται να συναντήσει τη Harris — ο νους του μπορεί ακόμα και να φανταστεί την επόμενη σκηνή: η Harris όρθια, να δίνει χειραψία, και μετά να κάθεται ξανά για να συζητήσει θέματα εξωτερικής πολιτικής. Βλέποντας την εικόνα της Leibovitz, αναρωτιέται κανείς σε πόσες αίθουσες σημαντικών συναντήσεων έχει καθίσει η Harris σε ακριβώς αυτή τη στάση, και σε πόσες ακόμα θα καθίσει αν κερδίσει στις εκλογές του Νοεμβρίου.
Ωστόσο, δεν είναι όλοι πεπεισμένοι. «Εύχομαι να δίνατε αυτές τις ευκαιρίες στις πολλές καταπληκτικές μαύρες γυναίκες φωτογράφους που υπάρχουν», έγραψε ο Νιγηριανός-Βρετανός φωτογράφος Misan Harriman κάτω από την ανάρτηση της Vogue στο Instagram. Τα τελευταία χρόνια, η Leibovitz έχει δεχθεί κριτική για τον τρόπο που απεικονίζει φωτογραφικά άτομα μαύρου και καφέ χρώματος. Η φωτογράφισή της με τη Zendaya για τη Vogue τον Απρίλιο προκάλεσε αρνητικά σχόλια λόγω του «απογοητευτικού φωτισμού», με κάποιους να ισχυρίζονται ότι ο τόνος του δέρματος του μοντέλου φαινόταν γκρι και ξεπλυμένος.
Για τους περισσότερους υποστηρικτές της Harris, το δεύτερο εξώφυλλο στο Vogue αποτελεί μια στιγμή «ολοκλήρωσης» — διόρθωση των αντιληπτών «λαθών» του πρώτου εξώφυλλου. Τώρα αντιμετωπίζεται με σοβαρότητα, τουλάχιστον από στιλιστικής άποψης: με κοστούμι, χωρίς κανένα Chuck Taylor σε κοντινή απόσταση.