Μαρία Σάββα
Η Barbie, παρά την επιτυχία της σε παγκόσμιο επίπεδο και τις επτά υποψηφιότητές της στα Όσκαρ, είναι η πρωταγωνίστρια μιας συζήτησης που ξεπερνά τα πλαίσια της κινηματογραφικής βράβευσης. Τα βραβεία, παρόλο που αναγνώρισαν την ταινία σε επτά κατηγορίες, αφήνουν ένα άχρωμο χαρτί στη δημιουργική δύναμη πίσω από αυτήν.
Οι δύο γυναίκες που δημιούργησαν την Barbie, όμως, παραμένουν αδικαιολόγητα στη σκιά. Η Greta Gerwig, παρ' όλη την επιτυχία της ταινίας, δεν κατάφερε να εισέλθει στη λίστα των υποψήφιων για τον καλύτερο σκηνοθέτη. Ένα έργο που, ακόμη και αν δεν αναδεικνύεται νικητής, θα έπρεπε να αναγνωρίζεται για τη διαφορετική ματιά που προσφέρει.
Η έλλειψη ποικιλότητας στις υποψηφιότητες των σκηνοθετών στις Χρυσές Σφαίρες είναι εμφανής, καθώς από τους πέντε υποψηφίους, τέσσερις είναι άνδρες. Αυτή η ανισότητα αντικατοπτρίζει την ανάγκη για περισσότερη αναγνώριση της γυναικείας συμβολής στον χώρο της σκηνοθεσίας.
greta gerwig being snubbed at the #Oscars despite barbie being the ONLY $1 billion movie solely directed by a woman feels VERY sus to me… pic.twitter.com/cjzqkmOzYU
— Zac (@zacidk) January 23, 2024
Σε μια προσπάθεια να αντιμετωπιστεί αυτή η έλλειψη, δημιουργήθηκε μια νέα κατηγορία βραβείων για την Barbie, επικεντρωμένη στα έσοδα της. Η ερώτηση που προκύπτει είναι: Χρειάζεται πραγματικά μια τέτοια κατηγορία για να αναδειχθεί η αξία μιας ταινίας που κερδίζει το ενδιαφέρον του κοινού;
Εξοργιστικό είναι το γεγονός ότι, σε μια ταινία που δημιουργήθηκε από γυναίκες, ο άνδρας σκηνοθέτης παίρνει τα φώτα της δημοσιότητας. Αυτό αντικατοπτρίζει την πραγματικότητα που περιγράφει η America Ferrera στον μονόλογό της στην ταινία, αναδεικνύοντας το πόσο δύσκολο είναι για μια γυναίκα να κερδίσει την αναγνώριση που της αξίζει.
Παρά τα προβλήματα, η Greta Gerwig έχει λόγους να είναι περήφανη. Είναι η πρώτη σκηνοθέτης στην ιστορία του Χόλιγουντ που έχει τρία έργα υποψήφια για Oscar Καλύτερης Ταινίας, αλλά η δική της αναγνώριση εξακολουθεί να αργεί να έρθει.