Μαρία Καραμάνου
Η κοινωνική διαμόρφωση γνώμης έχει αναπτυχθεί με έντονες αντιδράσεις μετά τη δημοσίευση ενός άρθρου από έναν γνωστό ιστότοπο τέχνης, το οποίο εστιάζει στην ανησυχητική κατάσταση των αιθουσών που φιλοξενούν ελληνικές, ρωμαϊκές και ασσυριακές αρχαιότητες στο Βρετανικό Μουσείο.
Τα αποκαλυπτικά δεδομένα που έρχονται στο φως αναφέρουν επικίνδυνες συνθήκες, με υποδομές που είναι σε ετοιμόρροπη κατάσταση, οροφές που διαρρέουν και ανεπαρκή επίβλεψη του περιβάλλοντος όπου εκτίθενται τα σπουδαία μνημεία. Αυτές οι πληροφορίες προκαλούν ανησυχίες σχετικά με το πόσο ασφαλή είναι τα εκθέματα, μερικά από τα οποία, σύμφωνα με τις αναφορές, προστατεύονται με «σεντονόπανα» αντί γυαλί.
Οι ανησυχίες αυτές αναδεικνύουν τη σπουδαιότητα της διατήρησης και της ασφάλειας των πολιτιστικών κληρονομιών παγκοσμίως και θέτουν ερωτηματικά σχετικά με την αποτελεσματικότητα των προσπαθειών προστασίας και διατήρησης των αρχαιοτήτων σε μεγάλα μουσεία όπως το Βρετανικό.
British museum. Roofs collapse and drip, heaters in the Parthenon Sculptures. Missing panes, replaced by thin, sketchy covers. The paint is peeling, the floor tiles are cracked and the overall temperature, humidity, atmosphere control is a complete failure. pic.twitter.com/79A0FSpWQ3
— well-meaning (@FreshSummerWind) February 22, 2024
Το δημοσίευμα του Artnet αναδεικνύει ένα σοβαρό θέμα αναφορικά με τη φροντίδα και την ασφάλεια των αρχαιοτήτων στο Βρετανικό Μουσείο. Ειδικότερα, το δημοσίευμα εστιάζει στις αίθουσες 23 και 8, όπου φιλοξενούνται αρχαιοελληνικά και ρωμαϊκά αγάλματα, καθώς και αριστουργήματα της ασσυριακής τέχνης. Η επίσκεψη της συντάκτριας του δημοσιεύματος στις αίθουσες αποκαλύπτει την ευπάθεια των μέτρων προστασίας, ειδικά υπό άσχημες καιρικές συνθήκες. Η καταιγίδα προκάλεσε το σκίσιμο του πανιού που καλύπτει την οροφή των αιθουσών, επιτρέποντας στη βροχή και τον αέρα να εισέλθουν και να απειλήσουν την ασφάλεια των εκθεμάτων.
Insult to the Parthenon Sculptures https://t.co/quURBD3KF8 pic.twitter.com/aVK6SsbcFs
— Kathimerini English Edition (@ekathimerini) February 22, 2024
Σύμφωνα με το Artnet, το Βρετανικό Μουσείο έχει αναφέρει ότι οι εργασίες ανακαίνισης της πτέρυγας, στην οποία βρίσκονται οι αίθουσες με τα εκθέματα, δεν έχουν αρχίσει ακόμα λόγω καθυστερήσεων. Προβλέπεται ότι αυτές θα ξεκινήσουν στο τέλος του 2024 ή στις αρχές του 2025. Αυτό δημιουργεί ανησυχίες σχετικά με το αν οι αίθουσες αυτές θα αντέξουν για έναν ακόμη χρόνο, καθώς έχουν υπάρξει περιστατικά εισροής υδάτων από τη βροχή, ιδίως στην αίθουσα με τα Γλυπτά του Παρθενώνα.
Επιπλέον, η αντίδραση της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη είναι σημαντική, καθώς έχει μιλήσει για μόνιμη επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα.