Στη νέα συνθήκη της βραχύβιας ενοικίασης σπιτιών, διαμερισμάτων και δωματίων, καθώς και της αυξημένης τουριστικής κίνησης, που έχει μεταμορφώσει ολοκληρωτικά το τοπίο της ολιγοήμερης διαμονής στην Αθήνα, έχουν προστεθεί φινετσάτα μπουτίκ ξενοδοχεία, που στην πλειοψηφία τους υπήρξαν στο παρελθόν κτίρια με μεγάλη ιστορική και πολιτισμική βαρύτητα.
Ακολουθεί μια λίστα με πέντε τέτοια ερωτεύσιμα αρχιτεκτονήματα της ελληνικής πρωτεύουσας, που στις μέρες μας λειτουργούν πια ως boutique hotels.
Το σπίτι της Έλλης Λαμπέτη στο Κολωνάκι
Το σημερινό «Athens Flair boutique hotel» στο Κολωνάκι, το νεοκλασικό στη Δελφών και Διδότου γωνία υπήρξε το διατηρητέο, επιβλητικό αρχοντικό όπου τον προηγούμενο αιώνα είχε ζήσει η αλησμόνητη Ελληνίδα ηθοποιούς, Έλλη Λαμπέτη. Γεγονός που στις μέρες μας φανερώνεται μέσω μιας χάλκινης προτομής της σταρ που βρίσκεται ανάμεσα στις νεραντζιές του πεζόδρομου, μπροστά απ’ το ξενοδοχείο. Με τη λάμψη και την καριέρα της να κορυφώνεται στα μέσα του εικοστού αιώνα, η Έλλη Λαμπέτη είναι μια γυναίκα που έχει αφήσει ένα μοναδικό προσωπικό στίγμα στη σύγχρονη ιστορία του ελληνικού θεάτρου και σινεμά.
Αρχική μάλιστα πρόθεση της διοίκησης του νέου ξενοδοχείου ήταν όπως αυτό ονομαστεί Villa Lampeti προς τιμήν της ηθοποιού ωστόσο, σύμφωνα με δημοσιεύματα, τα ανίψια της Λαμπέτη που είναι οι κληρονόμοι της φαίνεται να προσέφυγαν στη δικαιοσύνη για να μην ευτελιστεί το επίθετο για εμπορικούς σκοπούς. Σε ό,τι αφορά σ’ αυτό καθ’ αυτό το κτίριο, είχε ανεγερθεί την προτελευταία δεκαετία του 19ου αιώνα (μεταξύ 1880 και 1889) και είχε σχεδιαστεί από τον Δανό Theophil Edvard Freiherr von Hansen, τον περιφανή αρχιτέκτονα που, πέραν από σημαντικά κτίρια στο εξωτερικό, στην Ελλάδα σχεδίασε της ξακουστή Αθηναϊκή τριλογία: Την Εθνική Βιβλιοθήκη Αθηνών, την Ακαδημία και το Εθνικό Πανεπιστήμιο.
Κι αν ευτυχήσετε να μείνετε ή να επισκεφθείτε το εν λόγω ξενοδοχείο, θα έχετε την ευκαιρία να αισθανθείτε μια εσάνς από… την Αθήνα του Σωκράτη και του Περικλή, καθότι ο σχεδιασμός του κτιρίου έχει υιοθετήσει το πρότυπο της κλασικής αρχαιότητας ακολουθώντας τον δωρικό ρυθμό, με το αντιπροσωπευτικό αέτωμα στην είσοδο και τα τρίγλυφα κάτω από τη στέγη.
Στο εξαίρετο αυτό αρχοντικό η Έλλη Λαμπέτη είχε ζήσει με τον δεύτερο σύζυγό της, λίγο καιρό μετά που μετακόμισε στην Ελλάδα από την Αμερική. Τα δημοσιεύματα της εποχής αναφέρονταν τότε στο σπίτι της ως ένα μέρος που στις τακτικές κοσμικές εκδηλώσεις που συνέβαιναν εκεί η γαλλική και η ελληνική φινέτσα έρχονταν και έδεναν άψογα με την αγγλική.
Δεν αποτελεί φυσικά έκπληξη που ως αναπόσπαστο κτίριο της σύγχρονης πολιτιστικής κληρονομιάς των Αθηνών, το εν λόγω αρχοντικό κηρύχθηκε διατηρητέο το 1985.
To πρώην ξενοδοχείο «Πίνδαρος» στην Ομόνοια
Παραμένουμε στο κέντρο της ελληνικής πρωτεύουσας και μεταφερόμαστε λίγο νοτιότερα, στο σημείο όπου στη διασταύρωση των ιστορικών οδών Αθηνάς με Σοφοκλέους βρίσκεται το Fresh Hotel.
Το ξενοδοχείο λειτουργεί στην περιοχή από το 2004 πρόσφατα ωστόσο έχει πραγματοποιηθεί και η οργανική επέκτασή του στο πανέμορφο τριώροφο διπλανό διατηρητέο που τον προηγούμενο αιώνα λειτουργούσε επίσης ως ξενοδοχείο με την ονομασία Πίνδαρος.
Μία επένδυση της οικογένειας Υφαντή (που έχουν τα γνωστά αλλαντικά) η ανακαίνιση και επέκταση του τριώροφου κτιρίου που βρίσκεται στη συμβολή δύο πολύ κεντρικών οδών της Αθήνας ήρθε για να «εξευγενίσει» κι άλλο την ευρύτερη περιοχή της Ομόνοιας.
Κηρυγμένο ως διατηρητέο από το 1988, το τριώροφο αυτό κτίριο είχε σταματήσει να λειτουργεί ως Πίνδαρος κάπου στις αρχές της δεκαετίας του 80. Με περιοχές όπως το Μοναστηράκι, η Πλάκα και στου Ψυρρή να βρίσκονται λίγα λεπτά μακριά με τα πόδια, το ξενοδοχείο ξεχωρίζει για την ταράτσα του και την πισίνα οροφής που προσφέρει μοναδική θέα στην Ακρόπολη και στη γύρω περιοχή.
Με μινιμαλιστικά, πολυτελή και χρωματιστά δωμάτια, το Fresh έχει γίνει δημοφιλές και για το εστιατόριο Magenta, που με φόντο την Ακρόπολη, σερβίρει μεσογειακή κουζίνα σε ένα ανάλαφρο και χαλαρό περιβάλλον.
Dolli Hotel, στο κτίριο με την καλύτερη θέα στην Αθήνα
Στα περισσότερα από 46 δωμάτια που βλέπουν προς την πλευρά της Ακρόπολης και της Πλάκας, γράφεται σε δημοσιεύματα για το επιβλητικό Dolli Hotel της οδού Μητροπόλεως, οι επισκέπτες μπορούν να απολαύσουν μια μαγευτική και αψεγάδιαστη εικόνα της Αθήνας δίχως ίχνος οπτικής ρύπανσης. Ούτε πανάσχημες πολυκατοικίες που μοιάζουν λες κι είναι έτοιμες να καταρρεύσουν, ούτε κεραίες, ούτε ηλιακοί θερμοσίφωνες, ούτε καυσαέριο και τοξικό νέφος, τίποτα. Μόνο αποστομωτική, παλιά, Αθηναϊκή ομορφιά. Λες κι ο χρόνος εδώ πάγωσε στο παρελθόν. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι πανομοιότυπη εικόνα θα αντίκριζε ο επισκέπτης της πόλης και πριν από εκατό, ενδεχομένως και εκατοπενήντα χρόνια.
To διατηρητέο και σε αυτή την περίπτωση κτίριο που βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής από την Καπνικαρέα, στο μέσο της Ερμού, είναι το λεγόμενο «Μέγαρο Καλλιμασιώτη» που για πολλά χρόνια στέγαζε το εμβληματικό κατάστημα Χυτήρογλου που πουλούσε υφάσματα. H ανακαίνιση ολοκληρώθηκε πριν από, περίπου, μια διετία και όταν αφαιρέθηκαν οι σκαλωσιές φανερώθηκε μια ολότερα διαφορετική πρόσοψη, σε λευκό χρώμα, με γκρι πλαίσιο γύρω από τα παράθυρα και πινελιές χρώματος κρεμ.
Το κτίριο φαίνεται να ολοκληρώθηκε ένα αιώνα πριν -συγκεκριμένα ο 1925- και είναι σχέδιο του Έλληνα αρχιτέκτονα Ανδρέα Κριεζή.
Σύμφωνα με κριτικές που έχουν δημοσιευθεί σε δημοφιλή διαδικτυακή πλατφόρμα εύρεσης διαμονής, το Dolli Hotel προσφέρει ένα μοναδικό συνδυασμό αστικής αρχοντιάς και πολυτέλειας με απερίγραπτη θέα της παλιάς Αθήνας από την ταράτσα, την πισίνα και το εστιατόριο.
Monsieur Didot, εδώ που έμεινε o Τζον Λένον
Στη διασταύρωση της οδού Διδότου και Σινά, πίσω από το Σύνταγμα, προς Κολωνάκι μεριά, ένα ακόμη νεοκλασικό κτίριο μετατράπηκε σε ένα πολύ ιδιαίτερο ξενοδοχείο μπουτίκ.
Με ένα ολοκληρωτικό λίφτινγκ που έγινε από το BaBatchas Design Studio, το νεοκλασικό αριστούργημα στην οδό Διδότου είναι άρρηκτα συνδεδεμένο ως κτίσμα με την ιστορία της ευρύτερης γειτονιάς, καθότι συνδέεται με την πληθώρα βιβλιοπωλείων και εκδοτικών οίκων της περιοχής.
Η ίδια η οδός Διδότου πήρε την ονομασία της από μια γνωστή οικογένεια βιβλιοπωλών από τη Γαλλία, των Didot. Ο Francois Didot υπήρξε τυπογράφος και βιβλιοπώλης στο Παρίσι των αρχών του 18ου αιώνα ενώ ο εγγονός του, Firmin, είναι ο δημιουργός της γραμματοσειράς Didot και εφευρέτης της στερεοτυπίας. Στη ρομαντική αυτή ιστορία της γειτονιάς έρχεται να προστεθεί ένα νεοκλασικό κτίριο - διαμάντι με ψηλά ταβάνια και πολλές πόρτες που παραπέμπουν σε αριστοκρατικά αρχοντικά μιας άλλης εποχής.
Πράγματι, στο παρελθόν το Monsieur Didot υπήρξε πρώην ιδιωτική κατοικία επιφανών πολιτών. Σύμφωνα μάλιστα με περιγραφή που υπάρχει στον ιστότοπο του ξενοδοχείου, εδώ ήταν που πριν από μερικές δεκαετίες είχαν φιλοξενηθεί ο Τζον Λένον και η Γιόκο Όνο σε μια ινκόγκνιτο επίσκεψή τους στην πόλη.
«Πέντε λεπτά από το Μετρό Πανεπιστήμιο, περιτριγυρισμένο από θέατρα, μουσεία, εκδοτικούς οίκους και ιστορικά βιβλιοπωλεία, αλλά και αναρίθμητα καφέ, μπαρ, εστιατόρια και boutique των μεγαλύτερων οίκων μόδας, το σπίτι του κύριου Didot αποτελεί ιδανικό ορμητήριο για να νιώσει ο φιλοξενούμενός του τον παλμό αυτής της υπέροχης, ζωντανής πόλης, αλλά και να βιώσει το άγγιγμα του ιστορικού της μεγαλείου. Ο κύριος Didot μας καλεί να αγαπήσουμε την Αθήνα, όσο την αγάπησε κι εκείνος!»
Luxury Art hotel Ηριδανός
Μπορεί σήμερα η Αθήνα να μην έχει μεγάλο ποτάμι, στην αρχαιότητα όμως είχε διάφορα παραποτάμια του Ιλισού. Ένα απ’ αυτά ήταν ο λεγόμενος Ηριδανός που πήγαζε από τον Λυκαβηττό και διέσχιζε την αρχαία Αθήνα με νοτιοδυτική κατεύθυνση. Η ονομασία σχετίζεται με την αρχαία ελληνική μυθολογία, όπου ο Ηριδανός ήταν παραποτάμιος θεός, γιος του Ωκεανού και της Τηθύος.
Θα βρεις επομένως ενδιαφέρον να μάθεις πως το ομώνυμο μπουτίκ ξενοδοχείο που βρίσκεται στην Πειραιώς πήρε το όνομά του από το αρχαίο αυτό ποτάμι που διέσχιζε την αρχαία Αθήνα. Το ξενοδοχείο στεγάζεται σε ένα νεοκλασικό διατηρητέο κτίριο που ανήκε στην ιστορική οικογένεια Στρέφη, κοντά στην τεχνόπολη στο Γκάζι όπου τα τελευταία χρόνια υπάρχει έντονη νυχτερινή και πολιτιστική δραστηριότητα.
Σύμφωνα με την περιγραφή των αρχιτεκτόνων που έκαναν την ανάπλαση, δόθηκε έμφαση στο να συνδεθεί το παλιό με το καινούριο με έντονες καλλιτεχνικές πινελιές. Έργα σύγχρονων καλλιτεχνών συντελούν ώστε η αρχιτεκτονική και η διακόσμηση να συνομιλεί με τη σύγχρονη ελληνική τέχνη, η οποία αποτελεί λειτουργικό κομμάτι του ξενοδοχείου. Οι αυθεντικές οροφογραφίες του νεοκλασικού συντηρήθηκαν κομμάτι - κομμάτι και επανατοποθετήθηκαν στους χώρους του ξενοδοχείου. Γαργαλιστική λεπτομέρεια είναι ότι το εν λόγω ξενοδοχείο διαθέτει το δικό του χαμάμ.