Μαρία Καραμάνου
Η εξέλιξη των μπαλαρίνων από τις χορευτικές αίθουσες στη μόδα και τις περίτεχνες εμφανίσεις στις Εβδομάδες μόδας είναι ένα ενδιαφέρον ιστορικό ταξίδι.
Στην αρχή, οι μπαλαρίνες δημιουργήθηκαν για τον κόσμο του χορού. Η καμπυλωτή γραμμή τους προοριζόταν να προσφέρει στις χορεύτριες την κατάλληλη στήριξη και άνεση κατά τη διάρκεια των χορευτικών εκτελέσεων. Οι μπαλαρίνες ήταν ελαφριές και χαριτωμένες, ενθαρρύνοντας τις χορεύτριες να εκτελούν γρήγορα και κομψά βήματα.
Κατά τη διάρκεια του 20ού αιώνα, οι μπαλαρίνες άρχισαν να κερδίζουν δημοτικότητα ως κομμάτι της γυναικείας μόδας. Οι γυναίκες αρχίσανε να φορούν μπαλαρίνες ως καθημερινά παπούτσια λόγω της άνεσης και του ρομαντικού στυλ που προσέφεραν. Αργότερα, οι μπαλαρίνες ενσωματώθηκαν στον χώρο της υψηλής μόδας και των περίτεχνων εμφανίσεων. Σχεδιαστές μόδας δημιούργησαν μοναδικά σχέδια με μπαλαρίνες που πρόσθεταν μια αίσθηση φινέτσας και κομψότητας στις συλλογές τους.
Η ιστορία του οίκου Maison Repetto στο Παρίσι είναι ο γνωστός προορισμός των fashionistas και των φοιτητών χορού εδώ και πολλές γενιές. Όλα ξεκίνησαν όταν η κυρία Repetto, η οποία είχε ένα μικρό μπιστρό και λίγες γνώσεις στη ραπτική, αποφάσισε να βοηθήσει τον γιο της. Κάθε βράδυ, ο χορευτής και αργότερα μεγάλος χορογράφος Roland Petit επέστρεφε εξαντλημένος από επίπονες πρόβες, αισθανόμενος τα πόδια του βαριά και από τις πουέντ.
Η μητέρα του Roland Petit ξεκίνησε τη διαδικασία αυτή ράβοντας προσεκτικά ένα ζευγάρι μπαλαρίνες από την αρχή, χρησιμοποιώντας τη δική της τεχνική, που ονομάζεται "stitch and return." Η διαδικασία αυτή περιλαμβάνει το ράψιμο της δερμάτινης σόλας από την εσωτερική πλευρά προς την εξωτερική πριν γίνει η αναδιπλούμενη. Αυτό αποφεύγει την τριβή του δέρματος στις ραφές και απορροφά τους κραδασμούς. Αυτή η εκδοχή γρήγορα έγινε δημοφιλής μεταξύ των χορευτών και χορευτριών, συμπεριλαμβανομένων των διάσημων ονομάτων όπως ο Μωρίς Μπεζάρ, ο Ρούντολφ Νουρέγιεφ, ο Μιχαήλ Μπαρίσνικωφ, η Κάρολιν Κάρσον και τα μπαλέτα Κίροφ στο καμπαρέ των Φολί-Μπερζέρ. Όλοι αυτοί οι χορευτές και χορεύτριες φορούσαν αποκλειστικά τις χειροποίητες μπαλαρίνες που έραβε η μητέρα του Roland Petit. Έτσι, δημιουργήθηκε το πρώτο εργαστήριο της Maison Repetto δίπλα στην Όπερα, και αργότερα άνοιξε ένα κατάστημα στη Rue de la Paix.
Ωστόσο, η διακατομή που έκανε την Maison Repetto διάσημη προέκυψε τυχαία το 1956. Η Brigitte Bardot, που είχε σπουδάσει κλασικό χορό, ζήτησε για τον ρόλο της παθιασμένης Juliette Ardant στην ταινία του Roger Vadim "Και ο Θεός έφτιαξε τη γυναίκα," ένα ελαφρύ και αισθησιακό ζευγάρι παπούτσια σε κόκκινο χρώμα. Η ταινία ανέδειξε τη φήμη της Bardot και ταυτόχρονα προκάλεσε μια ανεξήγητη ζήτηση για τις μπαλαρίνες της Repetto, που αποκλειστικά για αυτόν τον λόγο μετονομάστηκαν από "Cendrillon" (Σταχτοπούτα) σε "B.B."
Το 1970, ο Serge Gainsbourg έγινε επίσης υποστηρικτής του brand, φορώντας τα δημοφιλή λευκά δετά παπούτσια με το όνομα "Zizi". Αυτό το σχέδιο δημιουργήθηκε ως φόρος τιμής στη μεγάλη χορεύτρια Zizi Jeanmaire, που ήταν νύφη της Repetto. Επιπλέον, αξίζει να σημειώσουμε ότι το λογότυπο της εταιρείας Maison Repetto σχεδιάστηκε από τη διάσημη σουρεαλίστρια ζωγράφο, Leonor Fini, το 1964.
Κατά τη δεκαετία του '80, μετά τον θάνατο της δημιουργού τους, η αγαπημένη μάρκα όλων των χορευτών βρέθηκε σε αδράνεια και σχεδόν ληθή. Ωστόσο, το 1999 επέστρεψε δυναμικά υπό την ηγεσία του πρώην διευθυντή της Reebok, Jean-Marc Gaucher, ο οποίος τη μεταμόρφωσε σε ένα σύγχρονο luxury brand με παγκόσμια επίδραση. Κατά τη δεκαετία του 2000, ο οίκος συνεργάστηκε με κορυφαίους, προοδευτικούς σχεδιαστές, όπως ο Issey Miyake, ο Yohji Yamamoto, η Rei Kawakubo του Comme des Garçons και ο Karl Lagerfeld, δημιουργώντας συλλεκτικές συλλογές που έδωσαν νέα δυναμική στο κλασικό στυλ της Repetto.
Το 2007, με αφορμή την επέτειο των 60 χρόνων, η Repetto ιδρύει το Ίδρυμα "Danser pour la vie," με στόχο να υποστηρίξει την ισότιμη πρόσβαση στον χορό για κάθε παιδί και να παρέχει οικονομική υποστήριξη σε σημαντικά χορευτικά προγράμματα παγκοσμίως. Το υψηλό πρότυπο ποιότητας, η εμπειρογνωσία και η προσήλωση στη λεπτομέρεια είναι τα κλειδιά που διατηρούν ζωντανό το όραμα της δημιουργού τους.
Η δημιουργία κάθε ζευγαριού μπαλαρίνες, με την μοναδική τεχνική ραφής που χρησιμοποιείται, απαιτεί περίπου από 45 έως 90 λεπτά. Κατά την διάρκεια αυτού του χρονικού διαστήματος, το παρασκεύασμα επιτηρείται από περίπου 10 διαφορετικά χέρια και υπόκειται σε πολλαπλούς ποιοτικούς ελέγχους. Κάθε μπαλαρίνα πρέπει να πληροί τις αυστηρές προδιαγραφές του brand, συμπεριλαμβανομένου του ελάχιστου πάχους των 5,5 χιλιοστών στην εσωτερική σόλα της.
Έτσι, η παράδοση που διαρκεί εδώ και 50 χρόνια παραμένει αναλλοίωτη. Κάθε χρόνο, περίπου 500.000 μπαλαρίνες παράγονται στη Γαλλία, συγκεκριμένα στο μικρό χωριό του Saint-Médard-d'Excideuil στα λόφους της Δορδόνης. Τα δέρματα προμηθεύονται από τη Γαλλία και τη Γερμανία, ενώ οι διακοσμητικές λεπτομέρειες και τα κορδόνια σχεδιάζονται ειδικά στην περιοχή της Βαντέ, στο Σολέ. Τα δερμάτινα τακούνια παράγονται επίσης σε μια περιοχή που είναι γνωστή ως η "πρωτεύουσα των πολυτελών υποδημάτων," το Ρομάν-σιρ-Ισέρ. Επιπλέον, οι σύγχρονες ανάγκες και η προτίμηση για custom-made προϊόντα έχουν ληφθεί υπόψη. Στο Atelier Repetto, υπάρχουν πάνω από 252 επιλογές σε χρώματα, τύπους δέρματος και λεπτομέρειες, προκειμένου να επιλέξετε ακριβώς το ιδανικό ζευγάρι που σας ταιριάζει στο δικό σας γούστο.
Η Repetto έχει εδραιώσει την παγκόσμια παρουσία της με φυσικά καταστήματα σε διάφορες περιοχές του κόσμου, συμπεριλαμβανομένων της Αμερικής, της Ασίας και της Βραζιλίας. Τα χαρακτηριστικά τους καταστήματα διαθέτουν καθρέφτες και ξύλινες μπάρες, δημιουργώντας ένα μυσταγωγικό περιβάλλον που αναπαριστά την ατμόσφαιρα του κλασικού χορού και προετοιμάζει τους πελάτες για την "προθέρμανση" των χορευτών.
Όσον αφορά τις μόδες, αν και τα διαφανή παπούτσια με δίχτυ πλέγματος μπορεί να αποτελούν ένα από τα επικρατέστερα trends για την άνοιξη του 2023, η Repetto γνωρίζει πάντα πού θα βρείτε τις πιο διαχρονικές και κομψές μπαλαρίνες που δεν περνούν ποτέ εκτός μόδας.