Όταν το χαρτί τουαλέτας γίνεται παγκόσμιο trend και… υπερεκτιμημένο! Όλη αυτή η παράνοια με το χαρτί υγείας ξεκίνησε στην Αυστραλία, μετά τον πρώτο θάνατο εξαιτίας του κορωνοϊού. Δεν σταμάτησε στα σύνορα της Αυστραλίας, αλλά εξαπλώθηκε σε Ασία και Αμερική όταν οι πρώτες εικόνες από τα άδεια από χαρτιά υγείας ράφια έκαναν τον γύρο του κόσμου μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
H φρενίτιδα που έφερε ο φόβος για τον κορωνοϊό, οδήγησε χιλιάδες ανθρώπους να ξαμοληθούν στα σουπερμάρκετ σε όλο τον κόσμο. Πιο δικαιολογημένες οι αγορές σε τρόφιμα, αντισηπτικά και μάσκες, είπαν οι ειδικοί. Η μαζική αγορά χαρτιού υγείας, ωστόσο, δείχνει τον πανικό που επικρατεί και την αψυχολόγητη δράση των καταναλωτών.
Μάλιστα, τα χαρτιά υγείας έγιναν trend στο διαδίκτυο και στα κοινωνικά δίκτυα τα #toiletpapergate και #toiletpapercrisis είναι μέσα στα πρώτα τον τελευταίο μήνα. Και η… παράνοια δεν άφησε πίσω τους Έλληνες που χρησιμοποιούν τα #ΈκτακτηΑνάγκηΓιαΧαρτίΥγείας και #ΑποκάλυψηΓιαΧαρτίΥγείας.
Η τρέλα δεν σταματά στις υπεραγορές. Τα ραδιόφωνα τα κληρώνουν ως δώρα, διακωμωδώντας την κατάσταση που θέλει να κλέβουν χαρτιά υγείας από δημόσιες τουαλέτες, τα σουπερμάρκετ να μετατρέπονται σε ρινγκ αφού καταναλωτές παίζουν ξύλο μπροστά από άδεια ράφια για ένα πακέτο. Τα χαρτιά υγείας έγιναν μάλιστα έπαθλο σε παιχνίδι δαγκάνας σε λούνα παρκ και άλλα πολλά τραγελαφικά που καταγράφονται καθημερινά. Επιπλέον, πολλοί καταναλωτές εκφράζουν μεγαλύτερη απογοήτευση όταν βρεθούν μπροστά στα άδεια από χαρτιά υγείας ράφια, παρά στα άδεια ράφια από οποιαδήποτε άλλα προϊόντα και δη τρόφιμα.
Και το εκπληκτικό είναι πως υπάρχει λόγος, που εξηγείται… ψυχολογικά! Οι ειδικοί λένε ότι η συμπεριφορά είναι «προφανώς παράλογη» και ένα σαφές παράδειγμα «της νοοτροπίας του κοπαδιού». Ο δρ Μάριος Κωνσταντίνου, Κλινικός Ψυχολόγος, μιλώντας στην «Κ», εξηγεί ότι «ξυπνά το ένστικτο της επιβίωσης. Αγοράζουμε ό,τι πιστεύουμε πως είναι αναγκαίο σε περίπτωση εκτάκτου ανάγκης ενώ σε πλήρη εφαρμογή είναι το σύνδρομο Fear Of Missing Out γιατί φοβόμαστε μήπως εξαντληθούν, στην προκειμένη περίπτωση τα χαρτιά υγείας. Επίσης, αγοράζουμε ό,τι αγοράζουν οι άλλοι γιατί ίσως να ξέρουν κάτι που εμείς δεν ξέρουμε».
Οι ειδικοί ανά το παγκόσμιο κατανοούν συμπεριφορές κωμικοτραγικές, γιατί, όπως εξηγεί και ο δρ. Κωνσταντίνου, οι άνθρωποι καταφεύγουν στα άκρα όταν ακούν αντικρουόμενα μηνύματα. Και αυτό, όπως αναφέρει, είναι ότι, ενώ μιλάμε για θανατηφόρο ιό, οι συστάσεις περιορίζονται στο πλύσιμο των χεριών και στους κανόνες υγιεινής. Η δράση, υπογραμμίζουν οι ψυχολόγοι, δεν φαίνεται να είναι ανάλογη με την απειλή, εξού και η αντίδραση του κόσμου. Επίσης, όπως εξηγούν, κάποιοι θέλουν να αισθάνονται ότι έχουν τον έλεγχο, ότι είναι προετοιμασμένοι για το χειρότερο, ακόμα και με την αγορά χαρτιού υγείας. Αυτό δίνει στους ανθρώπους μια αίσθηση ελέγχου σε αυτό που μοιάζει με μια εκτός ελέγχου κατάσταση, επισημαίνουν.
Πάντως, μέσα σε όλη αυτή την απειλή με τον κορωνοϊό που δεν λέει να κοπάσει, φαίνεται πως ένα από τα χειρότερα δυνατά σενάρια που μπορούν να φανταστούν οι άνθρωποι, είναι να μένουν χωρίς χαρτί υγείας.