Η Καθημερινή
Το πράσινο φως που άναψε η Περιβαλλοντική Αρχή στο έργο ανάπλασης λιμανιού - μαρίνας Λάρνακας, ήταν σαφώς ένα μεγάλο βήμα προς τα εμπρός για την πόλη, η οποία περιμένει εδώ και δεκαετίες την υλοποίησή του, ως το έργο που θα ξεκλειδώσει την ανάπτυξη και την αναβάθμιση της πόλης. Στο κείμενο της απόφασης της Περιβαλλοντικής Αρχής, ωστόσο, γίνεται αναφορά σε συμπεράσματα και εισηγήσεις που αφορούν αλλαγές στο κέντρο της Λάρνακας, προκειμένου να υλοποιηθεί με επιτυχία το έργο λιμανιού - μαρίνας. Συγκεκριμένα, αναφέρεται ότι «το κέντρο της Λάρνακας διαθέτει υπηρεσίες λεωφορείων υψηλής συχνότητας, υπάρχουν ωστόσο αρκετά ζητήματα στο κέντρο της πόλης, όπως κακή δημόσια σφαίρα, ακαταστασία στους δρόμους, μεγάλος όγκος κυκλοφορίας και υψηλά επίπεδα κυκλοφοριακής συμφόρησης, κακή συνδεσιμότητα για πεζούς και ποδηλάτες λόγω ανεπαρκών και αποσπασμένων εγκαταστάσεων για την υπέρβαση των φραγμών κίνησης. Η επιτυχής υλοποίησης του έργου στην περιοχή μελέτης, απαιτεί σημαντική επένδυση σε υποδομές κυκλοφορίας, προκειμένου να αξιοποιήσει πλήρως τις δυνατότητές του. Βάσει της μελέτης, απαιτείται βελτίωση του δικτύου κυκλοφορίας προς το έργο λιμένος Λάρνακας και μαρίνας (Λεωφόρος Σπύρου Κυπριανού), προκύπτει δε και ανάγκη διαχείρισης των ελέγχων στάθμευσης και βελτιώσεων σε λεωφόρους Σπύρου Κυπριανού, Μακαρίου Γ', Γρηγόρη Αυξεντίου και Γρίβα Διγενή.
Οι κινήσεις του δήμου
Πρόκειται για ένα ζήτημα το οποίο απασχολεί το δημοτικό συμβούλιο, με τον δήμαρχο της πόλης Ανδρέα Βύρα να αναφέρει στην «Κ» ότι παράλληλα με το μεγάλο έργο της μαρίνας- λιμανιού της πόλης, προχωρούν έργα ύψους 20 εκατομμυρίων που θα αλλάξουν την εικόνα του κέντρου και θα αναβαθμίζουν δρόμους και πεζοδρόμια και την όψη της πόλης. Σε αυτά περιλαμβάνονται η αναβάθμιση του Παττιχείου Πάρκου, της Γειτονιάς των καλλιτεχνών στην τουρκοκυπριακή συνοικία, του Πολυχώρου στο Τσιακκιλερό και την αναπαλαίωση του σπιτιού του Αστυνομικού Διευθυντή. Ήδη για το έργο στην περιοχή του Παττιχείου Πάρκου έχει δοθεί η συγκατάθεση της Περιβαλλοντικής Αρχής. Πρόκειται για έργα τα οποία θα συμβάλουν σημαντικά στην προσπάθεια της Λάρνακας να γυρίσει σελίδα. Βεβαίως, σημαντική παράμετρος παραμένει το δίκτυο κυκλοφορίας, κάτι που χαρακτηρίζεται μάλιστα αναγκαία εξέλιξη για την επιτυχή υλοποίηση του έργου ανάπλασης λιμανιού- μαρίνας Λάρνακας.
Μέχρι το 2036
Όσον αφορά το έργο λιμάνι- μαρίνα Λάρνακας, έχει εκδοθεί πολεοδομική άδεια του γενικού χωροταξικού σχεδιασμού από την Πολεοδομική Αρχή, και ακολούθως θα υποβληθεί αίτηση για άδεια οικοδομής. Στο μεταξύ έχουν ξεκινήσει εργασίες της α’ φάσης του έργου, η οποία θα διαρκέσει μέχρι τον Απρίλιο του 2027. Όπως ανέφερε ο CEO της Kition Ocean Holdings Πάνος Αλεξάνδρου, ακολούθως θα συνεχίσουν οι επόμενες τρεις φάσεις με στόχο το έργο να ολοκληρωθεί το 2036. Το καλοκαίρι του 2023 θα ξεκινήσει η κατασκευή δρόμων, πεζοδρομίων, αποχετευτικά και δεντροφυτεύσεις και πεζοδρόμια και τα θαλάσσια έργα με την κατασκευή της νέας αποβάθρας. Στο κείμενο της γνωμάτευσης γίνεται λόγος για 20ετή διάρκεια των εργασιών, αν και η εκτίμηση της ίδιας της εταιρείας τοποθετεί την ολοκλήρωση και των τεσσάρων φάσεων του έργου το 2036.
Η α΄ φάση
Κατά την α’ φάση του έργου, θα ξεκινήσει η διεύρυνση της λιμενολεκάνης της μαρίνας, ενώ θα προχωρήσει η κατασκευή παραλιακού ξενοδοχείου εκτιμώμενης χωρητικότητας 200 δωματίων και θα αναπτυχθεί το μεγαλύτερο μέρος του κεντρικού πάρκου. Θα κατασκευαστεί Yacht clup, το οποίο θα περιλαμβάνει όλες τις απαιτούμενες χρήσεις για την σωστή λειτουργία της μαρίνας και θα πληροί όλες τις απαιτήσεις του τοπικού σχεδίου της πόλης καθώς επίσης και σταθμός ανεφοδιασμού για σκάφη αναψυχής. Στην περιοχή του λιμένος, θα κατασκευαστεί κτήριο γραφείων, στο οποίο θα φιλοξενούνται ο λιμενικός φορέας, η Αρχή Λιμένων, η εταιρεία Kition, τα τελωνεία και άλλες τοπικές υπηρεσίες. Θα κατασκευαστούν επίσης δρόμοι, δίκτυα και πεζόδρομοι προκειμένου να συμμορφωθούν με τις ελάχιστες απαιτήσεις ώστε να συνδεθεί η περιοχή ανάπτυξης με την πόλη. Ενδεικτικά, ο νέος πεζόδρομος της μαρίνας, το Yacht club και ο τερματικός σταθμός της κρουαζιέρας θα συνδεθούν με τον παραλιακό δρόμο και την λεωφόρο των Φοινικούδων. Ο παραλιακός δρόμος θα έχει πλάτος τουλάχιστον 25,6 m, και το σημερινό μονοπάτι θα επεκταθεί κατά ένα χιλιόμετρο. Η α΄ φάση περιλαμβάνει επίσης την επέκταση της λεωφόρου των Φοινικούδων, την κατασκευή νέου δρόμου που θα καταλήγει στο νέο τερματικό σταθμό της κρουαζιέρας, κατά μήκος του λιμένος, μέχρι και την πρόσβαση στον τερματικό σταθμό. Επίσης, το μεγαλύτερο μέρος του κεντρικού πάρκου θα αναπτυχθεί κατά την διάρκεια της α΄φάσης και θα ολοκληρωθεί κατά την β΄φάση. Στην περιοχή της Μαρίνας θα αποξηλωθούν και οι δύο υφιστάμενοι κυματοθραύστες και θα κατασκευαστούν δύο νέοι, οι οποίοι θα διευρύνουν τη λιμενολεκάνη, δημιουργώντας συνολικά 600 θέσεις ελλιμενισμού. Τα κρουαζιερόπλοια θα ελλιμενίζονται στη νότια αποβάθρα του λιμένος, όπου αυτή την στιγμή βρίσκονται οι γερανογέφυρες και διακινούνται κατά βάση σιτηρά. Στη φάση 1 θα έχουν προτεραιότητα τα κρουαζιερόπλοια και τα φορτηγά πλοία θα εξυπηρετούνται στη βόρεια και νότια αποβάθρα, ενώ τα εμπορεύματα θα διακινούνται με κινητούς γερανούς. Τα αλιευτικά σκάφη θα φιλοξενηθούν εντός της περιοχής ανάπτυξης λιμένα/μαρίνας.
Φάση ΄ Β
Κατά την β΄ φάση θα κατασκευαστούν όλα τα κτήρια χαμηλού ύψους, τέσσερις πολυκατοικίες μεσαίου ύψους, πολυώροφο κτήριο στη δυτική πλευρά της νέας λεωφόρου και των ακαδημαϊκών κτηρίων και των κτηρίων γραφείων που βρίσκονται στο βόρειο άκρο της περιοχής. Θα κατασκευαστεί επίσης το υπόστεγο συντήρησης και επισκευής σκαφών αναψυχής στο βόρειο τμήμα. Θα ολοκληρωθούν επίσης οι αντίστοιχοι κοινόχρηστοι χώροι της παράκτιας περιπατητικής διαδρομής και εσωτερικά του πάρκου.
Γ΄ και δ΄ φάση
Στη γ΄ φάση του έργου θα κατασκευαστεί ένα πολυτελές ξενοδοχείο, δύο πολυώροφα γραμμικά κτήρια στην αποβάθρα του λιμένος και ένα συγκρότημα κατοικιών. Θα ολοκληρωθεί επίσης ο κυματοθραύστης της μαρίνας, προσφέροντας νέα έκταση γης για την κατασκευή των μισών ανεξάρτητων κατοικιών κατά μήκος της αποβάθρας και ένα εμβληματικό κτήριο κατοικιών. (Lighthouse Residential Tower). Βάσει του σχεδιασμού του έργου, στη δ΄ φάση θα κατασκευαστεί ένα ιδιωτικό νησί που θα φιλοξενεί μία κατοικία, η οποία θα είναι προσβάσιμη με σκάφος ή με αυτοκίνητο μέσω μιας στηριζόμενης γέφυρας, από την προσήνεμη πλευρά του κυματοθραύστη. Θα κατασκευαστεί επίσης το τελευταίο πολυώροφο κτήριο δυτικά της λεωφόρου. Το κτήριο του σταθμού κρουαζιέρας θα ολοκληρωθεί φθάνοντας περίπου τα 2.350 τ.μ. και θα υποστηρίζει τη λειτουργία του σταθμού ως home porting. Θα κατασκευαστούν επίσης οι υπόλοιποι απαιτούμενοι χώροι στάθμευσης/αναμονής για το κτήριο της κρουαζιέρας. Στην περιοχή της μαρίνας, θα κατασκευαστεί κατά την τελική φάση το ιδιωτικό νησί έκτασης 2.400 τ.μ.