Μαρία Καραμάνου
Είναι πολύ δύσκολο να σκεφτεί κανείς ένα πρόσφατο σχέδιο αυτοκινήτου τόσο «γεμάτο» με τεστοστερόνη, τόσο απροκάλυπτα αρσενικό όσο το Cybertruck του Tesla. Ο Βρετανός σχεδιαστής αυτοκινήτων Adrian Clarke περιέγραψε το στυλ του EV ως «αστείο και πολύγωνο», ένα «που υπάρχει μόνο στα πυρετώδη όνειρα των θαυμαστών της Tesla».
Cybertruck Tesla
Πράγματι, στην αρχική αποκάλυψη του πολύγωνου, αιχμηρού και επιθετικού concept Cybertruck, ο Paul Snyder, πρόεδρος του προγράμματος σχεδιασμού μεταφορών στο Κολέγιο Δημιουργικών Σπουδών του Ντιτρόιτ, ήταν ενθουσιασμένος με τον σχεδιασμό του. Ο Elon Musk, Διευθύνων Σύμβουλος της Tesla, δήλωσε πως «Θέλουμε να είμαστε ο ηγέτης στην τεχνολογία αποκάλυψης». Ντυμένος στα μαύρα και με μαύρα γυαλιά ηλίου, μοιάζοντας βγαλμένος από το casting του Matrix, πρόσθεσε με χιούμορ ότι το πορτμπαγκάζ του Cybertruck είναι αρκετά μεγάλο για να «τοποθετηθεί ένας εκτοξευτής πυραύλων».
Hyper Force Nissan
Αλλά ο Musk δεν είναι ο μόνος που προτιμά μια τόσο βροντερά αρρενωπή αισθητική αυτοκινήτου. Η νέα ναυαρχίδα της Tesla αντιπροσωπεύει απλώς την τρέχουσα κορυφή της σχεδίασης αυτοκινήτων με προσανατολισμό τους άνδρες. Η εταιρεία ηλεκτρικών αυτοκινήτων HiPhi's A με έδρα τη Σαγκάη βρίσκεται ακριβώς εκεί. Το ίδιο είναι και η παράλογη ιδέα Hyper Force της Nissan, η οποία έκανε το ντεμπούτο της στην Έκθεση Κινητικότητας της Ιαπωνίας τον Οκτώβριο και μοιάζει σαν να έχει βγει κατευθείαν από το Death Race 2000.
HiPhi's A
Αλλά υπάρχει ξεκάθαρα μια αγορά για το Cybertruck παρά την ανατρεπτική άφιξη των ηλεκτρικών κινητήρων και τη διαίρεση σχεδόν 50/50 σε άνδρες και γυναίκες οδηγούς, η αυτοκινητοβιομηχανία, συνεχίζει επίμονα να ευνοεί την ανδρική προοπτική για το πώς φαίνονται τα αυτοκίνητα.
New Volvo Model
Το τυπικό χαρακτηριστικό της εξωτερικής σχεδίασης του αυτοκινήτου έχει για δεκαετίες τα κλισέ όνειρα Hot Wheels της παιδικής ηλικίας. Ο Jeremy Offer, παγκόσμιος επικεφαλής σχεδιασμού της Volvo, λέει ότι το φυσικό προϊόν του αυτοκινήτου ήταν πάντα η πύλη για να βιώσεις ένα αυτοκίνητο. Αυτή η εμπειρία, ως επί το πλείστον, αφορούσε την ανάγκη για ταχύτητα και επιδόσεις: δυναμικά εξογκώματα, προεξέχουσα μπροστινή όψη και κομψές καμπύλες αεροδυναμικής. «Ήταν πάντα ένα σημάδι μηχανικής αριστείας».
Αν η αρρενωπότητα ήταν το κυρίαρχο σχεδιαστικό πρότυπο στην αυτοκινητοβιομηχανία, τότε η αποκάλυψη του αντιπάλου της ανάμεσα στη νέα τεχνολογία του συστήματος μετάδοσης κίνησης θα απαιτήσει λίγο χρώμα. Έτσι είτε αλλιώς, για πρώτη φορά μετά από έναν αιώνα, υπάρχει μια τεράστια ευκαιρία να ανατρέψουμε πλήρως αυτό το πρότυπο (ταχύτητα, οδική συμπεριφορά, αεροδυναμική) και να επανεξετάσουμε τον τρόπο με τον οποίο σκεφτόμαστε, κατασκευάζουμε και σχεδιάζουμε αυτοκίνητα.
Mercedes-Benz EQS
Δεδομένου ότι η πλειοψηφία που κατέχουν θέσεις C-suite στους περισσότερους από τους μεγάλους κατασκευαστές πρωτότυπου εξοπλισμού (OEM) είναι άνδρες, δεν αποτελεί έκπληξη ότι τα αυτοκίνητα έχουν από καιρό συσχετιστεί με ένα στερεότυπο που τροφοδοτείται από τεστοστερόνη. Ακόμη και ομοιώματα crash test έχουν κατασκευαστεί ιστορικά με γνώμονα την ανδρική μορφή.
Μια γρήγορη αναζήτηση στο LinkedIn δείχνει ότι οι Volkswagen, Volvo, Chrysler, BMW, Porsche, Bugatti, Audi, Ford, Kia, General Motors και Mercedes-Benz έχουν όλα αρσενικά σχεδιαστικά κεφάλια. Οι γυναίκες φαίνεται να εμφανίζονται στο τιμόνι της πρακτικής διακόσμησης, φινιρίσματος και εσωτερικής διακόσμησης ενός OEM· η GM, η McLaren, η Volkswagen, η Audi και η Mercedes-Benz είναι μεταξύ των επωνυμιών που όλες έχουν τοποθετήσει τις γυναίκες στην πρώτη θέση σε αυτό το σημείο μόνο.
Ford Probe
Συνολικά, η παρουσία και η επιρροή των γυναικών στον κλάδο αυξάνεται αργά. Υπήρχε μια λαμπερή λάμψη στα μέσα της δεκαετίας του 1950 όπου η Harley J. Earl, μία οραματίστρια της General Motors, συγκέντρωσε 10 γυναίκες για να σχηματίσουν αυτό που ήταν γνωστό ως Damsels of Design για να δώσει στο εσωτερικό των αυτοκινήτων της αυτοκινητοβιομηχανίας μια γυναικεία πινελιά. «Αυτό είναι ένα σημαντικό ορόσημο», λέει η Helen Evenden, επιμελήτρια και λέκτορας αρχιτεκτονικής και σχεδίου στο Πανεπιστήμιο Yale και στο Βασιλικό Κολλέγιο του Λονδίνου. «Έδειξε ότι οι γυναίκες μπορούν να το κάνουν. Και το προώθησαν. Αλλά μετά από αυτό, δεν υπάρχει τίποτα…Γιατί δεν συνέβη ποτέ ξανά;»
Acura NSX
Για τον Evenden, ο κατάλογος των αυτοκινήτων που σχεδιάστηκαν από γυναίκες από τότε παραμένει μικροσκοπικός. Σύμφωνα με το Women’s Automotive Network, η Marilena Corvasce ήταν η πρώτη γυναίκα επικεφαλής σχεδιασμού σε μεγάλο κατασκευαστή, με το Ghia Brezza του 1982 (αν και δεν κατασκευάστηκε ποτέ στην πραγματικότητα). Η Mimi Vandermolen ήταν πίσω από τη σχεδίαση του Ford Probe. Η Diane Allen σχεδίασε το Nissan 350Z. και η Michelle Christensen δημιούργησαν το σχέδιο Acura NSX.
Nissan 350Z
Ο Evenden επισημαίνει ότι το να μην υπάρχουν αυτοκίνητα σχεδιασμένα από ή για γυναίκες έχει τεράστιες συνέπειες, δεδομένου ότι το φύλο αποτελεί το ήμισυ του πληθυσμού. «Είναι απλά τρελό», λέει. «Τα σενάρια στα οποία βρίσκονται οι περισσότερες γυναίκες είναι διαφορετικά από τους άνδρες». Ενώ έχουν γίνει κάποιες προσπάθειες, λέει, συγκεκριμένα σημειώνοντας έναν καθρέφτη καλλωπισμού στο πίσω κάθισμα που σχεδιάστηκε πριν από χρόνια στη Rolls-Royce για γυναίκες επιβάτες, οι γυναίκες μπορεί να βρουν τα νέα αυτοκίνητα εντελώς μη πρακτικά. «Υποτίθεται ότι δεν μας ενδιαφέρει τι φύλο είναι οι άνθρωποι, αλλά ακόμα δεν μπορούμε να βρούμε γυναίκες στην αρχή του σχεδιασμού σε αυτόν τον κλάδο. Δεν δίνει δύναμη στις γυναίκες να είναι οραματιστές».
Rolls-Royce Phantom Series
Ο Chris Bangle, πρώην επικεφαλής σχεδιασμού στο BMW Group και ιδρυτής της εταιρείας συμβούλων σχεδιασμού Chris Bangle & Associates, λέει ότι όταν ξεκίνησε στην BMW το 1992, το τμήμα σχεδιασμού ήταν ίσως 9 τοις εκατό γυναίκες. Όταν έφυγε το 2009, αυτός ο αριθμός είχε φτάσει περίπου στο 29 τοις εκατό και η ομάδα του είχε τετραπλασιαστεί σε μέγεθος, με πολλές γυναίκες να ασχολούνται με το χρώμα, το φινίρισμα και τα υλικά, δεδομένου ότι αυτές οι ομάδες αντλούν σε μεγάλο βαθμό από την εσωτερική διακόσμηση, τη μόδα και τα υφάσματα.
BMW Gen-2 Z4
Κατά τη διάρκεια της θητείας του, ο Bangle διόρισε επίσης την πρώτη από τις τρεις γυναίκες ως επικεφαλής της Designworks USA και η BMW Gen-2 Z4 σχεδιάστηκε με δύο γυναίκες να διευθύνουν την έκθεση. «Αν και για το διοικητικό συμβούλιο της BMW, ήταν πολύ άσχετο για το ποιος σχεδίαζε τα αυτοκίνητα, εφόσον είχαν την καλύτερη σχεδίαση», λέει, «είναι ακόμα ίσως το πρώτο παράδειγμα μεγάλου σπορ αυτοκινήτου που σχεδιάστηκε εξ ολοκλήρου και οι δύο κορυφαίοι σχεδιαστές είναι γυναίκες».
McLaren 60 Scholars Program
Και, πραγματικά, αν το στερεότυπο του Hot Wheels έχει πράγματι βάρος, μπορεί να παίξει το ρόλο του στο πόσες γυναίκες επιδιώκουν τη σχεδίαση αυτοκινήτου ως καριέρα. «Ίσως το να ασχολείσαι μόνο με το σχεδιασμό αυτοκινήτων ως καριέρα δεν είναι ελκυστικό αν το θέμα δεν σε απασχολεί», προτείνει ο Bangle. «Εκτός από τα προγράμματα διαφορετικότητας, δικαιοσύνης και ένταξης για να ενισχύσετε τα ταλέντα εντός των OEM, πρέπει να ψάξετε αρκετά βαθιά για να βρείτε εξειδικευμένες ευκαιρίες για να συνδέσετε τις γυναίκες με την αυτοκινητοβιομηχανία».
Αυτή την άνοιξη, η McLaren ξεκίνησε το 60 Scholars, ένα πρόγραμμα STEM που αποσκοπεί στην ενίσχυση της γυναικείας συμμετοχής στον κλάδο, δημιουργώντας μια επαγγελματική πορεία και ευκαιρία για καθοδήγηση για γυναίκες ηλικίας 18 έως 23 ετών. Το Ίδρυμα Prancing Ponies ξεκίνησε το 2015 με το πρώτο ράλι Ferrari μόνο για γυναίκες , και συνεχίζει να φιλοξενεί μια έκθεση αυτοκινήτου αποκλειστικά για γυναίκες κάθε Αύγουστο στο Carmel-by-the-Sea της Καλιφόρνια, επιπλέον των προγραμμάτων που βοηθούν στην έναρξη της σταδιοδρομίας STEM για γυναίκες σε κοινότητες που υποεκπροσωπούνται.
McLaren 60 Scholars Program
Ο Derek Jenkins, ανώτερος αντιπρόεδρος σχεδιασμού και επωνυμίας στη Lucid Motors, λέει ότι έχει αρχίσει να σκέφτεται τα αεροσκάφη για να ενημερώσει το μέλλον της σχεδίασης EV και εμφανώς αποκρούει την ιδέα ότι ο σχεδιασμός του αυτοκινήτου είναι εγγενώς ανδρικός.
Ίσως η ανάγκη για νέες προσεγγίσεις θα συνεχίσει να αυξάνεται καθώς οι εσωτερικοί χώροι των αυτοκινήτων επικεντρώνονται περισσότερο στο σχεδιασμό. Για τον Ralph Gilles, επικεφαλής σχεδιαστή στην Chrysler, καθώς τα αυτοκίνητα γίνονται «κυλιόμενοι υπολογιστές με απίστευτη ισχύ», επανεξετάζει τον τρόπο με τον οποίο τα προσλαμβάνει.
«Χρειαζόμαστε ανθρώπους από τη βιομηχανία της μόδας», λέει, σημειώνοντας το φυσικό crossover της μόδας με το σχεδιασμό εσωτερικών χώρων αυτοκινήτων. «Κυριολεκτικά έχουμε ξεριζώσει ανθρώπους από τα υπόγεια των γονιών τους, όπου σχεδιάζουν βιντεοπαιχνίδια». Ο σχεδιασμός ήχου έχει επίσης γίνει εστίαση, λέει ο Gilles. «Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι συναρπαστικά στην οδήγηση, αλλά είναι ήσυχα». Το αν οι ήχοι είναι ιδιαίτερα ανδρικοί ή γυναικείοι είναι ένα άλλο πράγμα, αλλά είναι σίγουρα μια νέα λεωφόρος για να εξερευνήσουν και να παίξουν οι ομάδες σχεδιασμού.
Ghia Brezza του 1982
Στο Karma, η Christensen είναι ενθουσιασμένη με αυτό που βλέπει ως μια ανοιχτή ευκαιρία να ανοίξει νέους δρόμους. «Αυτό ήταν ένα από τα μεγαλύτερα δέλεαρ για μένα με αυτή τη μάρκα», λέει για τον κατασκευαστή πολυτελών EV. «Είναι μια λευκή πλάκα… Είμαστε όλοι όπλα φλογισμένα».
Είναι ενδιαφέρον ότι αυτή η εικόνα του τι πρόκειται να έρθει ταιριάζει ακριβώς με τα συναισθήματα του Rams για το σχεδιασμό. Ίσως η πορεία προς τα εμπρός στην αυτοκινητοβιομηχανία δεν είναι ούτε γυναικεία ούτε αρσενική, αλλά κάτι στη μέση που συνδυάζει το πρακτικό και το ποιητικό, είτε το άτομο έχει αλογοουρά είτε όχι.
Photos By Official Sites
- Μαρία Κορτζιά: Μας προτείνει που να πάμε στην Ιαπωνία
- Μιχάλης Χατζηγιάννης: Ακούστε το τραγούδι που έγραψε για το αγοράκι που παλεύει με λευχαιμία
- Νεκτάριος Αλεξάνδρου: Πέρασε μία δύσκολη Πρωτοχρονιά
- Νίκος Χριστοδουλίδης: Μας αποκαλύπτει το μυστικό της εξέλιξης
- Δούκισσα Νομικού: Tο πρώτο της φιλί για το 2024