ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΦΟΡΑΜΕ: lace καλσόν, μίνι μαυρο φόρεμα και ankle boots
 

Η πραγματική ιστορία πίσω από το Pac-Man

Σχεδιάστηκε αποκλειστικά για γυναίκες και δημιουργήθηκε με αφορμή μία μισοφαγωμένη πίτσα.

Μαρία Καραμάνου

Τον Μάιο του 1980, σε ένα μαγαζί με ηλεκτρονικά στην πολύβουη περιοχή Shibuya του Τόκιο, έκανε την εμφάνισή του ένα παιχνίδι που έμελλε να αλλάξει για πάντα το τοπίο των βιντεοπαιχνιδιών: το Pac-Man. Αρχικά, το παιχνίδι ονομαζόταν PuckMan και δεν γνώρισε αμέσως τεράστια επιτυχία. Όμως, όταν έφτασε στις ΗΠΑ με το όνομα Pac-Man (για να αποφευχθεί η πιθανότητα τα παιδιά να αλλάξουν το «P» σε «F»), ξεκίνησε μια παγκόσμια μανία που διαρκεί μέχρι σήμερα.

Στα τέλη της δεκαετίας του 1970, τα βιντεοπαιχνίδια ήταν ακόμα σε πρώιμο στάδιο και τα περισσότερα ήταν βίαια, με κύρια δράση τους πυροβολισμούς εξωγήινων. Οι αίθουσες με τα ηλεκτρονικά ήταν σκοτεινά μέρη όπου σύχναζαν κυρίως αγόρια. Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, ο δημιουργός του Pac-Man, ο Toru Iwatani, ένας νεαρός σχεδιαστής παιχνιδιών που δούλευε για την ιαπωνική Namco, είχε μια διαφορετική προσέγγιση.

«Όταν άρχισα τα πρώτα σχέδια για αυτό το project, στα τέλη της δεκαετίας του 1970, τα μαγαζιά με τα ηλεκτρονικά ήταν γεμάτα με βίαια παιχνίδια. Ήταν σκοτεινά μέρη, όπου σύχναζαν μόνο αγόρια. Αυτό που ήθελα να κάνω ήταν να μετατρέψω αυτά τα μαγαζιά σε πιο ζωντανά μέρη, όπου γυναίκες και ζευγάρια θα μπορούσαν να διασκεδάσουν, για αυτό και σκέφτηκα ότι ήταν καλύτερα να σχεδιάσω ένα παιχνίδι με τις γυναίκες στο μυαλό μου», έχει πει ο Toru Iwatani.

Το Pac-Man ήταν το αποτέλεσμα αυτής της φιλοσοφίας. Με την απλή αλλά εθιστική του δομή, όπου ο παίκτης καθοδηγεί έναν κίτρινο χαρακτήρα μέσα από ένα λαβύρινθο, τρώγοντας τελίτσες και αποφεύγοντας φαντάσματα, το παιχνίδι κατέκτησε τις καρδιές εκατομμυρίων ανθρώπων παγκοσμίως. Το Pac-Man δεν ήταν απλώς ένα παιχνίδι, ήταν μια εμπειρία που μπορούσε να απολαύσει όλη η οικογένεια, ανοίγοντας νέους ορίζοντες για την βιομηχανία των βιντεοπαιχνιδιών.

Η επιτυχία του Pac-Man ήταν τόσο μεγάλη που έγινε σύμβολο της ποπ κουλτούρας, με πολλαπλά sequels, τηλεοπτικές σειρές, και εμπορεύματα να ακολουθούν. Η απήχησή του είναι τέτοια που μέχρι σήμερα θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα και πιο εμβληματικά βιντεοπαιχνίδια όλων των εποχών.

«Ξεκίνησα υποθέτοντας ότι θέματα όπως η μόδα και ο έρωτας θα ταίριαζαν σε ένα γυναικείο κοινό. Αλλά μετά σκέφτηκα –και αυτό ίσως να ήταν παράτολμο εκ μέρους μου- ότι στις γυναίκες αρέσει επίσης να τρώνε», έχει πει ο Iwatani. Έτσι, η ιδέα ενός παιχνιδιού που θα εστιαζόταν στο φαγητό άρχισε να παίρνει σχήμα.

Η έμπνευση για τον κεντρικό χαρακτήρα του Pac-Man προήλθε από κάτι τόσο απλό όσο ένα κουτί πίτσας. Ο Iwatani παρατήρησε ότι όταν έλειπε ένα κομμάτι, το υπόλοιπο κομμάτι του κουτιού έμοιαζε με το σχήμα του Pac-Man. Με αυτόν τον τρόπο γεννήθηκε ο εμβληματικός κίτρινος κύκλος με το στόμα.

Το παιχνίδι δεν ξεχώριζε μόνο λόγω της απλότητας και της προσβασιμότητάς του, αλλά και λόγω των λεπτομερειών που ο Iwatani πρόσθεσε σε αυτό. Κάθε φαντασματάκι είχε το δικό του όνομα και προσωπικότητα. Ο Blinky κυνηγά συνεχώς τον Pac-Man, ο Pinky προσπαθεί να τον αιφνιδιάσει, ο Inky κινείται τυχαία ανάλογα με τη θέση του Pac-Man, και ο Clyde πλησιάζει τον παίκτη και μετά προσπαθεί να απομακρυνθεί, αποκόπτοντας τις οδούς διαφυγής του Pac-Man. Αυτή η προσέγγιση έδωσε στο παιχνίδι βάθος και στρατηγική.

Μια από τις σημαντικότερες καινοτομίες του Pac-Man ήταν το πρώτο «power-up» στην ιστορία των βιντεοπαιχνιδιών. Το μεγάλο χάπι που κάνει τα φαντάσματα ευάλωτα έδινε στον παίκτη μια στιγμή αντεπίθεσης, προσφέροντας μια νέα διάσταση στο παιχνίδι.

Μετά την κυκλοφορία του στις ΗΠΑ και την αλλαγή του ονόματός του από PuckMan σε Pac-Man, το παιχνίδι γνώρισε εκρηκτική επιτυχία. Από το 1981 έως το 1987, πουλήθηκαν 300.000 μονάδες παγκοσμίως. Αυτή η απήχηση δεν ήταν τυχαία, το Pac-Man κατάφερε να προσελκύσει ένα ευρύτερο κοινό, ανοίγοντας τον δρόμο για περισσότερα φιλικά προς την οικογένεια παιχνίδια.

Ο Toru Iwatani, δημιουργός του Pac-Man, κατάφερε να φέρει τις γυναίκες στα ηλεκτρονικά μαγαζιά και να κάνει το Pac-Man ένα παιχνίδι που αγαπήθηκε από όλους. Αυτή η επιτυχία του παιχνιδιού δεν περιορίστηκε μόνο στον κόσμο των βιντεοπαιχνιδιών, αλλά το 2012, το Pac-Man έγινε μέρος της μόνιμης συλλογής του Museum of Modern Art (MoMA) της Νέας Υόρκης, αναγνωρίζοντας την καλλιτεχνική και πολιτιστική του αξία.

Αν και το Pac-Man φαίνεται απλό – ένα παιχνίδι που απαιτεί από τον χρήστη μόνο να χειρίζεται έναν μοχλό – στην πραγματικότητα είναι εξαιρετικά δύσκολο. Χρειάστηκαν σχεδόν 20 χρόνια για να καταφέρει κάποιος να παίξει ένα τέλειο παιχνίδι Pac-Man, δηλαδή να ολοκληρώσει όλες τις πίστες χωρίς να χάσει καμία ζωή και να πετύχει τον μέγιστο αριθμό πόντων σε κάθε πίστα.

Ο Billy Mitchell ήταν ο πρώτος που το κατάφερε το 1999. Σε ένα παιχνίδι που κράτησε 5-6 ώρες, ο Mitchell έφτασε στην 256η πίστα και πέτυχε το απόλυτο σκορ των 3.333.360 βαθμών. Σε αυτό το σημείο, το παιχνίδι ξεμένει από μνήμη και δεν μπορεί να εμφανίσει ολοκληρωμένη πίστα, με αποτέλεσμα η μισή οθόνη να δείχνει ακατανόητους χαρακτήρες, γνωστούς ως «split-screen». Ο Iwatani δεν είχε προβλέψει ότι κάποιος θα έφτανε τόσο μακριά και δεν είχε σχεδιάσει ένα πανηγυρικό τέλος του παιχνιδιού.

NEWS: Τελευταία Ενημέρωση

X