Μετά από περίπου δύο μήνες προσωρινού λουκέτου, το λιανικό εμπόριο ξεκλειδώνει από την Δευτέρα, με τις ελπίδα οι επισκέψεις των καταναλωτών στην αγορά, να μην περιοριστούν στο window shopping αλλά να μεταφραστούν σε πωλήσεις. Από την πλευρά τους οι επιχειρήσεις έχουν μεταθέσει στον Φεβρουάριο όλες τις ελπίδες για να πωληθεί το αδιάθετο στοκ Δεκεμβρίου και Ιανουαρίου και προχωρούν με εκπτώσεις που φτάνουν μέχρι και το 70% των αρχικών τιμών των προϊόντων. «Θα έχουμε πραγματικό ξεπούλημα που σε κάποιες περιπτώσεις θα αγγίζει το 60-70% αφού υπάρχει μεγάλος αριθμός αποθεμάτων και στην ένδυση και την υπόδηση» δήλωσε στην «Κ» ο γγ του συνδέσμου λιανικού εμπορίου Μάριος Αντωνίου. Σύμφωνα με τον Διευθύνων Σύμβουλο του MyMall Limassol Ανδρέα Χατζημιτσή, γενικότερα είναι μια δύσκολη περίοδος και η ελπίδα είναι ο κόσμος να μπορεί να ανταποκριθεί ώστε να στηρίξει τις επιχειρήσεις.
Χάθηκε το 1/3 του τζίρου
Με δεδομένο ότι έχει χαθεί η πιο σημαντική περίοδο για πωλήσεις και τζίρους, αυτήν των Χριστουγέννων, η επιστροφή με προσφορές και ξεπουλήματα, είναι μονόδρομος για τα καταστήματα ένδυσης και υπόδησης. Έτσι θα γίνει προσπάθεια μείωσης της ζημιάς των καταστηματαρχών που παρέμειναν κλειστοί της περίοδο των Χριστουγέννων. Πρόκειται για περίοδο που οι πωλήσεις και ο τζίρος ανέρχεται στο 1/3 του ετήσιου τζίρου του λιανεμπορίου.
Μέτρα εντός καταστημάτων
Οι προετοιμασίες συνεχίζονταν τις τελευταίες μέρες πυρετωδώς στη βάση των πρωτοκόλλων του Υπουργείου Υγείας. Υπενθυμίζεται ότι στα καταστήματα θα τηρούνται τα μέτρα που προνοούνται από το διάταγμα του Υπουργείου Υγείας- ένα πρόσωπο ανά 10 τ.μ. κατ΄ ελάχιστον για καταστήματα κάτω των 1.000 τ.μ. κι ένα πρόσωπο ανά 15 τ.μ. για καταστήματα των 1.000 τ.μ. και άνω. Επιπλέον θα πρέπει να τηρούνται τουλάχιστον δύο μέτρα απόστασης μεταξύ των πελατών.
Δεν κέρδισε ακόμα το ηλεκτρονικό εμπόριο
Μόνη διέξοδος για τα καταστήματα ήταν η μεταφορά της λειτουργίας του διαδικτυακά. Δεν υπήρχε άλλος τρόπος για τα καταστήματα να έχουν κάποια έσοδα αφού μεγάλος αριθμός τους παρέμειναν κλειστά τα Χριστούγεννα. Παρόλα αυτά το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Κύπρο είναι ακόμα στα ρηχά σημείωσε ο κ. Αντωνίου και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να αντικαταστήσουν ή να συγκριθούν με τους τζίρους των καταστημάτων με φυσική παρουσία πελατών. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, το 2019 η διείσδυση του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Κύπρο, είχε περιοριστεί στο 4% του συνολικού τζίρου, την στιγμή που ο μέσος όρος στην ΕΕ είναι στο 19-20%. Σύμφωνα με τελευταίες μετρήσεις στην Κύπρο, το ζενίθ των online αγορών ήταν το 7-8% που καταγράφηκε την περίοδο Απριλίου-Μαΐου 2020. Αυτό που επισημαίνεται από παράγοντες της αγοράς και τόνισε και σε δήλωση του ο κ. Αντωνίου είναι ότι η στροφή προς το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι πλέον μονόδρομος.
Φόβοι για πισωγύρισμα
Από την Δευτέρα αναμένεται ότι θα υπάρχει κινητικότητα από τους καταναλωτές, αν και άγνωστο αν αυτή η κινητικότητα θα μεταφραστεί σε πωλήσεις κυρίως λόγω της ψυχολογίας και δεδομένης της οικονομικής στενότητας των νοικοκυριών. Την ίδια ώρα η αγορά έρχεται αντιμέτωπη με έλλειψη ρευστότητας, με το πρόβλημα να διογκώνεται από τις υποχρεώσεις οι υποχρεώσεις ενοικίων, φορολογίας, καταβολής δόσεων. Όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, σε ενδεχόμενο πισωγύρισμα, αυτό μεταφράζεται σε τραγικές συνέπειες για το λιανικό εμπόριο.
Πηγή: Η Καθημερινή