Μαρία Καραμάνου
Τα τελευταία δέκα χρόνια, οι θεωρίες συνωμοσίας περί του θανάτου της δημοφιλούς βρετανίδας πριγκίπισσας Diana έχουν διατηρήσει την επίκαιρότητά τους. Παρότι η επίσημη αιτία θανάτου της ήταν ένα αυτοκινητιστικό ατύχημα, έχουν προκύψει πολλές παράξενες πτυχές από τη συνολική υπόθεση που δεν μπορούν να αγνοηθούν, γεγονός που τροφοδοτεί τις αναλύσεις των θεωρητικών συνωμοσιών. Σας παρουσιάζουμε δέκα από αυτές τις ενδιαφέρουσες πτυχές.
Photo By @doyouremember On Instagram
Παρότι την εκάναν χρήση ενός συγκεκριμένου αυτοκινήτου της μάρκας Mercedes καθ' όλη την διάρκεια της ημέρας πριν από το μοιραίο ατύχημα στο Παρίσι, αποφασίστηκε να σταλεί ένα άλλο αυτοκίνητο Mercedes για να μεταφέρει τη Diana και τον εραστή της, Dodi Al Fayed, από το ξενοδοχείο Ritz λίγο μετά τα μεσάνυχτα της 31ης Αυγούστου 1997. Αυτή η αλλαγή αφορούσε όχι μόνο το αυτοκίνητο αλλά και την απουσία ενός αυτοκινήτου ασφαλείας, το οποίο υπήρχε προηγουμένως καθ' όλη τη διάρκεια της ημέρας.
Έχει προκύψει σύγχυση σχετικά με το ποιος φορούσε ζώνη ασφαλείας κατά τη διάρκεια της τελευταίας διαδρομής της Diana. Αν και όσοι τη γνώριζαν βρίσκουν δύσκολο να πιστέψουν ότι δεν φορούσε ζώνη ασφαλείας, έχει υπάρξει αμφισβήτηση σε αυτό το ζήτημα. Παράλληλα, ο σωματοφύλακας Trevor εντυπωσίασε τον κόσμο φορώντας ζώνη ασφαλείας, κάτι ασυνήθιστο στις περιστάσεις αυτού του είδους. Συνήθως, οι σωματοφύλακες αποφεύγουν να φορούν ζώνες ασφαλείας για να διατηρούν ελευθερία κινήσεων, ιδίως σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης.
Photo By @doyouremember On Instagram
Αντί να επιλέξει την πιο σύντομη διαδρομή προς το διαμέρισμα του Dody στο κέντρο του Παρισιού, ο οδηγός της Mercedes, Ανρί Πολ, προτίμησε μια διαφορετική, πιο μακράς διάρκειας διαδρομή, που διέσχιζε τον Σηκουάνα και διέβαινε από τη σήραγγα Πον ντ’ Αλμά, το σημείο όπου συνέβη το τραγικό δυστύχημα.
Καταγγέλλεται ότι ο κύριος λόγος για αυτήν την επιλογή ήταν η αποφυγή των φωτογράφων που ακολουθούσαν συνεχώς το ζευγάρι. Παρόλο που αυτό φαίνεται λογικό, η επιλογή αυτή δημιούργησε ύποπτες αντιδράσεις, καθώς υπήρχε και η άποψη ότι οι 17 κάμερες ασφαλείας (CCTV) που βρίσκονταν κατά μήκος της διαδρομής ήταν απενεργοποιημένες ή εκτελούσαν μη λειτουργική λειτουργία. Ως αποτέλεσμα, δεν υπήρχε διαθέσιμη εικόνα ή βίντεο από το μοιραίο ταξίδι της Diana και του εραστή της, προσθέτοντας ακόμη μεγαλύτερο μυστήριο σε αυτήν τη νύχτα.
Photo By @doyouremember On Instagram
Ο οδηγός της Mercedes, Ανρί Πολ, ο οποίος έχασε επίσης τη ζωή του σε αυτό το αυτοκινητικό δυστύχημα, κατηγορήθηκε ότι οδηγούσε υπό την επήρεια αλκοόλ. Οι ίδιοι βρετανικοί ιατροδικαστές που ανέλυσαν αργότερα το περιστατικό δημιούργησαν αμφιβολίες σχετικά με το αν ο Πολ ήταν πραγματικά μεθυσμένος, ενώ εντόπισαν τουλάχιστον 50 σοβαρά λάθη στη νεκροψία.
Στο φως της δημοσιότητας ήρθε ότι ο Ανρί Πολ είχε εργαστεί και για τη γαλλική και για τη βρετανική υπηρεσία πληροφοριών, πράγμα που προσέδωσε μεγαλύτερο μυστήριο στην υπόθεση. Ακόμη, αποκαλύφθηκε ότι είχε λάβει μεγάλα χρηματικά ποσά στους λογαριασμούς του μερικούς μήνες πριν από το ατύχημα. Καμία από αυτές τις πληρωμές δεν διερευνήθηκε περαιτέρω, κάτι που δημιούργησε την υποψία ότι μπορεί να υπήρχε κάποια μορφή συνενοχής ή κάλυψης γεγονότων.
Photo By @doyouremember On Instagram
Στο αμφιλεγόμενο ντοκιμαντέρ με τίτλο "Unlawful Killing" που κυκλοφόρησε το 2011, η Σιμόν Σίμονς, που ήταν φίλη και συνεργάτιδα της Diana, αναφέρθηκε σε ένα συμβάν που συνέβη όταν η διάσημη πριγκίπισσα λάμβανε ένα τηλεφώνημα από ένα "υψηλόβαθμο κυβερνητικό στέλεχος" σχετικά με την εκστρατεία της για την απαγόρευση των ναρκών ξηράς.
Σύμφωνα με την Σίμονς, η Diana της έδωσε το τηλέφωνο για να ακούσει τη συνομιλία και ακούστηκε ένας άνδρας να λέει, "Μην αναμειγνύεσαι σε θέματα για τα οποία δεν γνωρίζεις, γιατί μπορεί να συμβεί κάποιο ατύχημα". Η Σίμονς υποστήριξε αυτήν την εκδοχή και στην επίσημη κατάθεσή της για τον θάνατο της.
Η ίδια η Diana ερμήνευσε αυτό το γεγονός ως γνήσια απειλή, ειδικά αφού είχε εκφράσει προηγουμένως φόβους ότι η βρετανική υπηρεσία πληροφοριών παρακολουθούσε τις τηλεφωνικές της επικοινωνίες. Επιπλέον, χρόνια μετά το θάνατό της, αποκαλύφθηκε ότι η αμερικανική NSA είχε καταγράψει χιλιάδες τηλεφωνικές συνομιλίες της, πληροφορίες που αρνήθηκε να δημοσιοποιήσει, επικαλούμενη λόγους ασφαλείας.
Photo By @doyouremember On Instagram
Πριν από τον θάνατό της, η Diana έστειλε επιστολές σε δύο από τους πιο στενούς της φίλους, τον μπάτλερ της Πολ Μπάρελ και τον δικηγόρο της Λόρδο Μίτσαμ. Σε αυτές τις επιστολές, εκφράστηκε καθαρά ότι η βασιλική οικογένεια και ο σύζυγός της, Κάρολος, "σχεδίαζαν τον θάνατό της" και ότι ο ενδεχόμενος θάνατός της θα μοιάζει με "αυτοκινητιστικό ατύχημα".
Ενώ ο Μπάρελ αποκάλυψε το περιεχόμενο της επιστολής που λάμβανε, ο Λόρδος Μίτσαμ παρέδωσε το γράμμα του στον τότε αρχηγό της Σκοτλανδικής Αστυνομίας, Λόρδο Κόντον. Ωστόσο, ο Κόντον αποφάσισε να κρατήσει την επιστολή κρυφή, και αυτή η απόφαση συνεχίστηκε από τον διάδοχό του, Λόρδο Στίβενς, για αρκετά χρόνια. Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτή η πρακτική είναι αντίθετη προς το νόμο, καθώς απαγορεύεται να αποκρύπτονται στοιχεία κατά τη διάρκεια μιας έρευνας.
Photo By @doyouremember On Instagram
Μετά τη σύγκρουση, η Diana δεν εγκατέλειψε το αυτοκίνητο της για σχεδόν 37 λεπτά, παρά το γεγονός ότι το αυτοκίνητο δεν είχε υποστεί σημαντικές ζημιές στην πλευρά της. Ο συνολικός χρόνος που πέρασε ήταν 81 λεπτά πριν το ασθενοφόρο βγει από τη σήραγγα και κατευθυνθεί προς το πλησιέστερο νοσοκομείο.
Ο Δρ. Ζαν-Μαρκ Μαρτινό, που πρώτος παρείχε πρώτες βοήθειες στην Diana, δεν κατέθεσε στην επίσημη έρευνα για τον θάνατο της και του συντρόφου της, Dody. Αυτή η απόφαση του προκάλεσε υποψίες, καθώς ο Δρ. Μαρτινό δεν ανταποκρίθηκε σε καμία από τις κατηγορίες για βαριά αμέλεια κατά την εκτέλεση των καθηκόντων του. Ειδικοί που μαρτύρησαν στο δικαστήριο δήλωσαν ότι εάν η Diana είχε απομακρυνθεί από την τοποθεσία της σύγκρουσης πιο γρήγορα, θα μπορούσε πιθανόν να επιβιώσει.
Photo By @dianaourhearts On Instagram
Μετά την επίσκεψη του ασθενοφόρου στην τοποθεσία της σύγκρουσης και την εκκίνησή του προς το νοσοκομείο, κινούνταν με μια ταχύτητα 19 χιλιομέτρων ανά ώρα, γεγονός που προκάλεσε ανησυχίες και αμφιβολίες από ειδικούς και μη ειδικούς.
Ο λόγος για αυτήν τη βραδυπορία ήταν ότι το ασθενοφόρο ήταν εξοπλισμένο με υψηλής τεχνολογίας ιατρικό εξοπλισμό. Στην ουσία, λειτουργούσε ως κινητή μονάδα νοσοκομείου, επιτρέποντας στην ομάδα έκτακτων περιστατικών να ξεκινήσει τη θεραπεία αμέσως μόλις ο ασθενής εισέρχονταν στο ασθενοφόρο. Η υψηλή ταχύτητα που θα επέτρεπε στο ασθενοφόρο να κινηθεί πιο γρήγορα θα μπορούσε να διαταράξει την ευαίσθητη διαδικασία της ιατρικής παροχής πρώτων βοηθειών.
Photo By @dianaourhearts On Instagram
Κάποιοι θεωρούν ότι το μυστηριώδες λευκό Fiat Uno είχε σημαντικό ρόλο στο δυστύχημα. Αρχικά, δεν είχε δοθεί πολλή προσοχή στην παρουσία του, αλλά αργότερα ανακαλύφθηκαν σημάδια μπογιάς στην κατεστραμμένη Mercedes και βρέθηκαν κομμάτια από φλας που ταίριαζαν σε ένα Fiat Uno κοντά στην είσοδο του τούνελ.
Φαίνεται ότι υπήρξε σύγκρουση μεταξύ της Mercedes που μετέφερε την Diana και τον Dody, και του λευκού Fiat Uno, που μπορεί να οδήγησε τον οδηγό της Mercedes, Ανρί Πολ, να χάσει τον έλεγχο. Ορισμένοι ωστόσο έχουν εκφράσει υποψίες ότι το Fiat Uno μπορεί να είχε τοποθετηθεί εκεί επίτηδες για να προκαλέσει τη σύγκρουση. Οι υποψίες αυτές εντείνονται από το γεγονός ότι το Fiat Uno δεν εντοπίστηκε ποτέ επίσημα, παρά την εθνική έρευνα που πραγματοποιήθηκε.
Συνωμοσιολόγοι έχουν επισημάνει τον θάνατο του πρώην πράκτορα της MI6, Τζέιμς Άντανσον, ο οποίος αυτοκτόνησε υπό αμφιλεγόμενες συνθήκες αρκετά χρόνια μετά τον θάνατο της Diana. Αν και κατείχε ένα λευκό Fiat Uno, η πλειονότητα των ερευνητών αποκλείει την συμμετοχή του στο δυστύχημα.
Photo By @royalfamilies_ On Instagram
Πολλοί αυτόπτες μάρτυρες ανέφεραν στους ανακριτές και στα μέσα ενημέρωσης μια φωτεινή λάμψη που είδαν στην είσοδο της σήραγγας λίγα δευτερόλεπτα πριν η Mercedes προσκρούσει με δύναμη στην 13η κολόνα της σήραγγας. Αρκετοί αναρωτήθηκαν εάν αυτή η φωτεινή λάμψη είχε ως στόχο να τυφλώσει προσωρινά τον Ανρί Πολ, προκειμένου να χάσει τον έλεγχο του αυτοκινήτου. Ωστόσο, στο μέλλον αποκαλύφθηκε από τον βρετανό πρώην πράκτορα Ρίτσαρντ Τόμλινσον ότι υπήρχε ένα παρόμοιο σχέδιο στην υπηρεσία στην οποία υπηρέτησε για την εξόντωση ενός πολιτικού αξιωματούχου στη Σερβία.
Photo By @candelalvento On Instagram
Το τραγικό αυτοκινητικό δυστύχημα συνέβη λίγο μετά τα μεσάνυχτα της 31ης Αυγούστου 1997. Παρόλα αυτά, με τα πρώτα φώτα της ημέρας, η σήραγγα είχε ήδη καθαριστεί και είχε επανέλθει στην κανονική λειτουργία της για την κυκλοφορία. Παρά το γεγονός ότι οι αστυνομικές αρχές επέμεναν ότι η συλλογή στοιχείων είχε ολοκληρωθεί και ότι δεν υπήρχε λόγος να παραμείνει κλειστή η σήραγγα, υπήρχαν πολλές κριτικές για την απόφαση να ανοίξει ξανά τόσο γρήγορα. Αρκετοί υποστήριζαν ότι δεν είχε γίνει πραγματική και επίμονη έρευνα σχετικά με το δυστύχημα.
- Salma Hayek: Αποκάλυψε γιατί δεν την έντυσε κανείς στο κόκκινο χαλί του 1996
- Πριγκίπισσα Leonor: Ξεκίνησε τη στρατιωτική της θητεία
- Κορωνοϊός: Νέα μεταλλαγμένη παραλλαγή με τα πρώτα κρούσματα
- Millie Bobbie Brown: «Ήρθε ο καιρός να ζήσω τη δική μου ζωή»
- AEK: Η συγκινητική αφιέρωση του προπονητή στη μνήμη του Μιχάλη