Πέρασαν 26 χρόνια από τότε που ο Jeff Bezos ίδρυσε ένα μικρό ηλεκτρονικό βιβλιοπωλείο, που τελικά εξελίχθηκε σε μία online αυτοκρατορία, η οποία έφερε τα πάνω-κάτω στο λιανικό εμπόριο. Και τώρα έφτασε η κατάλληλη στιγμή για να παραδώσει τα ηνία της στον Άντι Τζάσι, επί χρόνια «υπολοχαγό» της Amazon, ο οποίος τα τελευταία χρόνια «έτρεχε» τις δραστηριότητες cloud της εταιρείας. Για να ξεκαθαρίσουμε τα πράγματα από την αρχή. Ο Μπέζος δεν φεύγει. Παραμένει στην επιχείρηση και μάλιστα στη θέση του εκτελεστικού προέδρου, δηλαδή σε ενεργό ρόλο όσον αφορά στις στρατηγικές αποφάσεις. Ακόμη και έτσι όμως πρόκειται για μία μεγάλη αλλαγή, αφού δεν θα εμπλέκεται στη καθημερινή διαχείριση της λειτουργίας.
«Δεν θα υπήρχε ποτέ ιδανική στιγμή για τον Μπέζος να αποχωρήσει. Αλλά αυτή είναι πιθανότατα η καλύτερη που θα μπορούσε να βρει» σχολιάζει η Wall Street Journal. Θα πρέπει άλλωστε να σημειωθεί ότι ο 57χρονος δισεκατομμυριούχος, που έχει αποκτήσει διαστάσεις μύθου στον χώρο της τεχνολογίας και του επιχειρείν, είχε μείνει παρέα μόνο με τον Μαρκ Ζάκερμπεργκ στο κλαμπ των ιδρυτών κολοσσών της Σίλικον Βάλεϊ, που εξακολουθούσαν να είναι στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου. O ιδρυτής του Facebook είναι αρκετά νεότερος και ο Μπέζος είχε ήδη μία δεκαετία στο τιμόνι της Amazon, όταν ο πρώτος άρχισε να επεξεργάζεται την ιδέα ενός μέσου κοινωνικής δικτύωσης.
Με έσοδα ύψους 386 δισ. δολαρίων το 2020 η Amazon είναι τέσσερις φορές μεγαλύτερη από το Facebook με βάση αυτό το μέγεθος, αλλά και πολύ μεγαλύτερη από όσο η Apple, η Μicrosoft και η Google είχαν καταφέρει να γίνουν όσο ακόμη βρισκόταν στο τιμόνι τους ο ιδρυτής τους. Το 1997 τα έσοδά της ήταν μόλις 148 εκατ. δολάρια. Όσο για την χρηματιστηριακή της αξία; Επί διακυβέρνησης Μπέζος η μετοχή της εταιρείας έχει ενισχυθεί κατά 225.233% χαρίζοντας κεφαλαιοποίηση 1,7 τρισ. δολαρίων. Ο Μπέζος έχει στα «χέρια» του 53,2 εκατ. μετοχές και καθαρό πλούτο 194,9 δισ. δολαρίων.
Κανείς λοιπόν δεν μπορεί να αμφισβητήσει την επιτυχία που είχε το στυλ διακυβέρνησης του Μπέζος. Ποιο ήταν αυτό; Συνοψίζεται στο τρίπτυχο: σκέψου πάντα τον πελάτη, αγνόησε την χρηματιστηριακή αγορά και κατανόησε τη διαφορά μίας «καλής» και μίας «κακής» αποτυχίας.
Στις τρεις δεκαετίες του στην κορυφή της διοίκησης πάντα συμβούλευε τα στελέχη να κοιμούνται τουλάχιστον 8 ώρες, να αποφεύγουν τα μίτινγκ πριν από τις 10 το πρωί και να στοχεύουν σε τρία πράγματα: καινοτομία, καινοτομία και πάλι καινοτομία. «Η αποτυχία και η καινοτομία είναι αχώριστες. Υπάρχει όμως διαφορά ανάμεσα στην καλή και την κακή αποτυχία. Εάν χτίσουμε ένα νέο κέντρο και αποδειχθεί καταστροφή, τότε προφανώς έχουμε κάνει λάθος στην εκτέλεση. Αν αναπτύξουμε μία νέα υπηρεσία ή ένα νέο προϊόν ή πειραματιστούμε με κάποιο τρόπο και δεν λειτουργήσει, τότε αυτό είναι Ok. Είναι μία υπέροχη αποτυχία» έχει πει.
Η εταιρεία φρόντισε από την αρχή να δίνει στους πελάτες αυτό που ήθελαν. Για αυτό και πάντα στις συναντήσεις ο Μπέζος λέγεται ότι έβαζε και μία άδεια καρέκλα για να ωθήσει τους διευθυντές του να σκεφτούν πώς οι αποφάσεις τους θα επηρεάσουν τους πελάτες. Όταν μάλιστα εξέτασε το ενδεχόμενο να επεκτείνει το ηλεκτρονικό κατάστημά του πέραν των βιβλίων και της μουσικής έστειλε email σε 1.000 τυχαίους πελάτες στους οποίους τους ρωτούσε τι άλλο θα ήθελε να αγοράζουν από την Amazon. Από τις απαντήσεις τους αντιλήφθηκε ότι θα μπορούσε να πουλήσει σχεδόν τα πάντα μέσω Διαδικτύου- κάτι που τελικά έκανε.
Η Amazon απέσπασε τον τίτλο της καλύτερα διοικούμενης εταιρείας στις ΗΠΑ το 2019 από το Drucker Institute, αν και έχει δεχθεί οξεία κριτική ανά καιρούς για τις εργασιακές συνθήκες. Αυτό που περιμένει η αγορά να δει είναι ποια θα είναι η πρώτη καινοτόμα ιδέα που θα προωθήσει από τη νέα του θέση.
Πηγή: Kathimerini.gr