newsroom must
Είναι πολύ σημαντικό το ότι πλέον τα σχολεία μας λειτουργούν με φυσική παρουσία των μαθητών, είπε ο Υπουργός Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας Πρόδρομος Προδρόμου, προσθέτοντας ότι η κατάσταση στα σχολεία είναι διαχειρίσιμη.
Ο Υπουργός Παιδείας ενημέρωσε σήμερα την Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού σχετικά με την πορεία των πραγμάτων στον χώρο της εκπαίδευσης, σε αυτή τη στιγμή που ουσιαστικά, όπως ο ίδιος είπε, «έχουμε μπει στην τελευταία φάση του σχολικού έτους».
Ενώπιον της Επιτροπής Παιδείας, ο κ. Προδρόμου είπε ότι «είναι πολύ σημαντικό το ότι πλέον τα σχολεία μας λειτουργούν με φοίτηση με φυσική παρουσία, γιατί αυτό δεν είναι δεδομένο».
«Λειτουργούμε με υγειονομικό πρωτόκολλο εξ ολοκλήρου. Σε γενικές γραμμές η εφαρμογή των υγειονομικών πρωτοκόλλων στα σχολεία μπορώ να πω ότι είναι ικανοποιητική», πρόσθεσε.
Ανέφερε, επίσης, ότι στατιστικά στοιχεία δείχνουν ότι ο αριθμός των κρουσμάτων στο σχολικό πληθυσμό μόνιμα, από την αρχή της σχολικής χρονιάς ως αναλογία είναι περίπου ο μισός σε σχέση με τον γενικό πληθυσμό.
«Και βέβαια το έχουμε πει πολλές φορές ότι αυτό δεν είναι αιτία εφησυχασμού, όμως η πραγματικότητα και τα τελευταία στοιχεία που έχω εδώ είτε προχθές της Δευτέρας που τα έχω επεξεργαστεί περισσότερο είτε και τα σημερινά που μόλις έχουν φτάσει φαίνεται ότι για παράδειγμα τη Δευτέρα είχαμε 107 κρούσματα σε μαθητές, 8 σε εκπαιδευτικούς και 4 σε άλλο προσωπικό στα δημόσια σχολεία. Δηλαδή 119 κρούσματα μέσα σε ένα πληθυσμό περίπου 125 χιλιάδων. Δεν βγάζω ούτε το εκατοστιαίο ποσοστό γιατί είναι πολύ μικρό», συμπλήρωσε.
Ταυτόχρονα βέβαια, συνέχισε ο κ. Προδρόμου, «είχαμε 287 στενές επαφές όπως λέγονται σε λύκεια και τεχνικές σχολές, μιλώ για την Δευτέρα».
«Δηλαδή περίπου το 1% του συνόλου των παιδιών, 173 στα Γυμνάσια και 29 σε εξατάξια, περίπου, δηλαδή 0,8% και 103 σε Δημοτικά, πολύ πιο λίγο. Σύνολο δηλαδή θετικοί ή επαφές παιδιά, που έπρεπε να απουσιάσουν είναι περίπου το 1,6% των μαθητών λυκείων και τεχνικών σχολών, περίπου το 1% των γυμνασίων και λιγότερο από το μισό της εκατό στα δημοτικά. Βεβαίως, σας αναφέρω τους αριθμούς της ημέρας. Έλειπαν βέβαια και άλλα παιδιά που είχαν ήδη βρεθεί θετικοί ή επαφές τις προηγούμενες μέρες», σημείωσε.
«Η κατάσταση όμως όπως την περιγράφω είναι διαχειρίσιμη», είπε ο Υπουργός Παιδείας.
«Δεν λέω δεν είναι σοβαρή. Είναι σοβαρότατο το να υπάρχουν οποιοιδήποτε συμπολίτες μας, οι άνθρωποι μας οι οποίοι προσβάλλονται από τη νόσο αυτή. Συνεχίζουμε πάντα να είμαστε προσεχτικοί», διευκρίνισε.
«Η πίεση που υπάρχει στα σχολεία δεν είναι μόνο υγειονομική, αντιλαμβάνεστε ότι η λειτουργία των σχολείων επηρεάζεται από τις απουσίες, ανάλογα με την βαθμίδα, ανάλογα με το περιεχόμενο και τη διαδικασία της διδασκαλίας», συμπλήρωσε.
Ανέφερε, επίσης, ότι στη Λευκωσία αυτή την στιγμή «καταγράφουμε στη Μέση Εκπαίδευση, σε λύκεια, 16 ολόκληρα τμήματα τα οποία έχουν πάει σε εξ αποστάσεως».
Ο κ. Προδρόμου ανακοίνωσε ότι θα έχει τις επόμενες ημέρες μια σύσκεψη εργασίας με την Επιτροπή Επιστημονικών Συμβούλων του Υπουργείου Παιδείας, γιατί, όπως είπε, «μας προβληματίζει το ενδεχόμενο να δούμε πως θα κάνουμε μαζικότερα ρινικά rapid test και στις ηλικίες του δημοτικού σχολείου, της Δ΄, Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού. Θα το δούμε μέσα σε λίγες μέρες και με το Υπουργείο Υγείας και θα ληφθούν οι αποφάσεις».
«Ο στόχος παραμένει να περιφρουρήσουμε το σχολικό χώρο και να συνεχίσουμε τη φοίτηση μέσα σε ασφαλείς συνθήκες, κατοχυρώνοντας τη δυνατότητα να έχουμε φοίτηση με φυσική παρουσία. Πρέπει να σας πω ότι με τη συμβουλευτική επιτροπή τόσο την γενική όσο και αυτή που έχουμε στο Υπουργείο Παιδείας ήδη κάνουμε σκέψεις και διαβουλεύσεις και για την επόμενη σχολική χρονιά», πρόσθεσε.
Φυσικά, συνέχισε, ο κ. Προδρόμου, «στην επόμενη σχολική χρονιά δεν παραλείπουμε να σημειώσουμε ότι θα έχει προηγηθεί η ολοκλήρωση του προγράμματος εμβολιασμού».
«Εκεί και αν είναι που θα έχουμε μια πολύ καλύτερη βάση για να λειτουργήσουμε. Όμως παρόλα αυτά κάποια υγειονομικά μέτρα θα συνεχίσουν να χρειάζονται», σημείωσε.
Ο κ. Προδρόμου είπε ότι ένα από τα πρώτα θέματα στην ατζέντα στη συνάντηση με τους ειδικούς είναι οι Παγκύπριες Εξετάσεις.
«Έχουμε σοβαρές προκλήσεις. Εμείς δεν δεχόμαστε να στερηθεί οποιοδήποτε παιδί τις Παγκύπριες Εξετάσεις λόγω του ότι έχει προσβληθεί από τη νόσο. Άρα λοιπόν θα πρέπει να κάνουμε ειδικές διευθετήσεις. Εμείς είμαστε έτοιμοι ως Υπουργείο. Το κάναμε και την προηγούμενη χρονιά, όμως τον Ιούνιο του 2020 η κατάσταση ήταν διαφορετική. Θυμάμαι ότι είχαμε όλο και όλο 1 κρούσμα. Τώρα τα πράγματα είναι πολύ διαφορετικά, όμως θα κάνουμε τις ρυθμίσεις που χρειάζονται», συμπλήρωσε.
Σημείωσε ότι εντός των ημερών θα γνωστοποιηθεί και το τι θα είναι αυτό που πρέπει να διαβάσουν.
«Το Α΄ τετράμηνο σε πολύ μεγάλο βαθμό ολοκληρώθηκε πλήρως. Θα γίνουν φυσικά κάποιες αναπροσαρμογές. Τις επόμενες μέρες θα γνωστοποιηθεί και το τι θα γίνει με τις εξετάσεις τετραμήνων, του Β΄ τετραμήνου, που φέτος μετρά και για τα δύο τετράμηνα όσον αφορά το γραπτό μέρος της αξιολόγησης. Το τελευταίο διάστημα της χρονιάς θα αφιερωθεί, -μια εβδομάδα, δεκαπέντε μέρες αναλόγως -, σε επαναλήψεις και εμπέδωση όχι μόνο για τις εξετάσεις. Στα γυμνάσια ήδη βλέπουμε ότι γίνεται ομαλά η επιστροφή», πρόσθεσε.
Ανέφερε, παράλληλα, ότι στα Δημοτικά ετοιμάζουν ένα ιδιαίτερο πρόγραμμα, το οποίο δεν θα είναι μόνο για φέτος, το οποίο αφορά ένα σχεδιασμό για την ομαλή μετάβαση από το δημοτικό στο γυμνάσιο.
Σημείωσε, επιπρόσθετα, ότι σε όλες τις βαθμίδες ενεργοποιούνται διαδικασίες συναισθηματικής ψυχολογικής στήριξης.
Ο κ. Προδρόμου, εξάλλου σε δηλώσεις του μετά το πέρας της συνεδρίας της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής είπε, μεταξύ άλλων, ότι είχε την ευκαιρία να ενημερώσει τα μέλη της Επιτροπής για το γεγονός ότι, χάρη στην πολύ καλή διαχείριση που έγινε της πανδημίας, συγκρίνοντας την Κύπρο με τις υπόλοιπες 26 χώρες μέλη της ΕΕ είχαμε φέτος σχετικά σημαντικό βαθμό λειτουργίας των σχολείων με φυσική παρουσία.
«Παρέθεσα στοιχεία για όλες τις υπόλοιπες χώρες και φαίνεται ότι η Κύπρος συγκαταλέγεται ανάμεσα τις 2-3 χώρες που κατάφεραν, μέσα στις πολύ δύσκολες αυτές συνθήκες, να έχουν αρκετό χρόνο στα σχολεία», πρόσθεσε.
Ανέφερε, παράλληλα, ότι είναι πολύ μεγάλη βοήθεια στη διαχείριση η δυνατότητα να έχουμε τα τεστ ταχείας ανίχνευσης αντιγόνου, «άρα λοιπόν μπορούμε με ασφάλεια και σε μεγαλύτερο βαθμό να λειτουργούμε στα σχολεία».
Ο Υπουργός Παιδείας είπε, επίσης, ότι τεράστιο όφελος είναι το ότι η ψηφιακή τεχνολογία πλέον αποτελεί μέρος της σχολικής ζωής και του σχολικού συστήματος.
Έκανε, παράλληλα, αναφορά για το πρόγραμμα της ενίσχυσης για την ομαλή ένταξη και την πλήρη προσαρμογή των μαθητών/τριών με μεταναστευτική βιογραφία, για το ότι ξεκινούν διαγνωστικές διαδικασίες από τη προδημοτική για να εντοπίζονται έγκαιρα προβλήματα που σχετίζονται με τον κίνδυνο λειτουργικού αναλφαβητισμού ή/και άλλα χαρακτηριστικά των παιδιών, τα οποία θα πρέπει να αντιμετωπιστούν το ταχύτερο δυνατόν.
Επιπρόσθετα, σημείωσε, μελετούν και πρόκειται να εισαχθεί ένα ενισχυτικό πρόγραμμα για περιορισμό του κινδύνου του αναλφαβητισμού σε πρωιμότερο στάδιο στη Δημοτική Εκπαίδευση.
Έκανε, επίσης, αναφορά για την πιστοποίηση της γνώσης της Αγγλικής Γλώσσας που έχει ήδη εφαρμοστεί σε σχολεία, για την πολιτική εφαρμογή του προγράμματος για την εκμάθηση δυο ξένων γλωσσών στο σχολείο.
«Δηλαδή, να μαθαίνουν μια δεύτερη ξένη γλώσσα όλα τα παιδιά στο Λύκειο. Ως εκ τούτου, εισάγεται η Γαλλική στη Β’ και Γ’ τάξη Λυκείου, αρχής γενομένης από την επόμενη σχολική χρονιά στο Παγκύπριο Γυμνάσιο, με σκοπό στη συνέχεια να γενικευθεί στα υπόλοιπα σχολεία», συμπλήρωσε.
Οι δηλώσεις των Βουλευτών
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής Κυριάκος Χατζηγιάννης, σε δηλώσεις του είπε ότι η τελευταία χρονιά διεξάχθηκε σε ένα πλαίσιο πανδημίας, με πάρα πολλές περιπέτειες, «οδηγηθήκαμε κατά την περσινή χρονιά στο να την ολοκληρώσουμε με τρόπο αποτελεσματικό, να υπάρξουν εξετάσεις που διασφάλισαν το δίκαιο και το ορθό».
Και βρισκόμαστε, συνέχισε ο κ. Χατζηγιάννης, στα πρόθυρα ολοκλήρωσης της νέας χρονιάς, της δεύτερης πανδημικής χρονιάς, «με τρόπο που να ελπίζουμε ότι και αυτή η χρονιά θα ολοκληρωθεί διασφαλίζοντας και πάλι το δίκαιο και το ορθό, τόσο των εξετάσεων όσο και της πορείας της σχολικής χρονιάς».
«Έχουν γίνει πάρα πολλά στα σχολεία μας. Θέλουμε να εκφράσουμε τα συγχαρητήρια προς όλους τους συντελεστές του εκπαιδευτικού συστήματος, τους γονείς, τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς, τον Υπουργό, τη διοίκηση, την Επιτροπή Παιδείας, γιατί απλούστατα η κουλτούρα που επικράτησε στο πλαίσιο του διαλόγου για όλα τα προβλήματα μας επέτρεψε να δράσουμε προληπτικά, να μην αφεθούν κενά, τα οποία στο τέλος της ημέρας θα μπορούσαν να αποτελέσουν εμπόδιο στο να λειτουργήσει και να ολοκληρωθεί η χρονιά», πρόσθεσε.
Όπως είπε, «βρισκόμαστε σήμερα μπροστά με μια ικανότητα του εκπαιδευτικού συστήματος ανεξαρτήτως των οποιονδήποτε συνθηκών και προϋποθέσεων να μπορέσουμε να λειτουργήσουμε».
«Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, η ψηφιοποιημένη διδασκαλία και μεθοδολογία, η κουλτούρα που επικρατεί στο πλαίσιο των σχολείων μας, μας επιτρέπει να προσδοκούμε ότι θα τα καταφέρουμε και για την φετινή χρονιά», συμπλήρωσε.
Ανέφερε, επίσης, ότι δεν ήταν εύκολη αυτή η χρονιά και δεν είναι κυπριακό μόνο φαινόμενο αλλά αφορούν όλες τις χώρες. Αναγνώρισε ότι υπάρχουν αδυναμίες, κενά και επιπτώσεις στη μάθηση και την ψυχική υγεία των παιδιών, σημειώνοντας ότι «για όλα αυτά πρέπει να αναπτυχθούν πρόσθετα προγράμματα, τα οποία με την ενημέρωση που τύχαμε σήμερα είναι στην υλοποίηση και θεωρώ ότι με πολύ μεγάλο κόπο, με πολύ μεγάλο μόχθο, με πολλή δουλειά που έχουμε μπροστά μας , θα μπορέσουμε και τις επιπτώσεις της πανδημίας να τις αντιμετωπίσουμε».
Όπως είπε ο κ. Χατζηγιάννης, δεν μπορεί να είναι αυτή η χρονιά η χαμένη χρονιά ή τα παιδιά μας να είναι παιδιά τα οποία πήραν είτε χαριστικά απολυτήρια είτε αποφοίτησαν με βαθμούς οι οποίοι δεν ανταποκρίνονται στις πραγματικότητες.
«Το σύστημα μας δούλεψε. Δούλεψε αποτελεσματικά και θεωρώ ότι μπορούμε να το ολοκληρώσουμε με τρόπο που διασφαλίζεται πλήρως η ποιότητα και της μέσης αλλά και της δημοτικής εκπαίδευσης», πρόσθεσε.
Από την πλευρά του, ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Άντρος Καυκαλιάς, σε δηλώσεις του είπε ότι ένα χρόνο μετά την εκδήλωση της πανδημίας το Υπουργείο Παιδείας παρουσιάζεται και πάλι ανέτοιμο να διαχειριστεί τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί.
«Αναμέναμε σήμερα λαμβάνοντας υπόψιν και το χρονικό σημείο που βρίσκεται η σχολική χρονιά να δοθούν επιτέλους λύσεις και απαντήσεις», ανέφερε.
«Δυστυχώς, αντί λύσεων και απαντήσεων ο Υπουργός κατέθεσε ένα σωρό "Θα". Θα αντιμετωπίσουμε τα κενά με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Θα δούμε πως θα διαμορφωθεί η εξεταστέα ύλη στις Παγκύπριες. Θα δούμε πως δε θα χάσουν τις εξετάσεις τα παιδιά που είτε θα είναι κρούσματα είτε θα είναι επαφές. Θα δούμε πως θα γίνει η αξιολόγηση των μαθητών. Θα αντιμετωπίσουμε τις επιπτώσεις στην ψυχική υγεία των παιδιών λόγω εγκλεισμού. Θα, Θα, Θα», πρόσθεσε.
Δυστυχώς, συνέχισε ο κ. Καυκαλιάς, τα προβλήματα και οι προκλήσεις δεν αντιμετωπίζονται και δεν λύνονται με "Θα".
«Ένα χρόνο τώρα το Υπουργείο Παιδείας θα έπρεπε να είχε κάνει τους σχεδιασμούς και να ήταν έτοιμο και όχι λίγες εβδομάδες πριν το κλείσιμο των σχολείων ακόμη να ψάχνετε. Καλέσαμε για πολλοστή φορά τον Υπουργό Παιδείας και το Υπουργείο Παιδείας να σταματήσουν να αυτοσχεδιάζουν και να αντιμετωπίσουν τα ζητήματα σε μια παιδαγωγική και επιστημονική βάση», κατέληξε.