
Μαρία Σάββα
Υπάρχουν αρκετοί λόγοι που καθιστούν το Adolescence μία από τις πιο πολυσυζητημένες νέες σειρές του 2025. Πρώτον, το ανησυχητικό θέμα της καθηλώνει το κοινό, ενώ οι εξαιρετικές ερμηνείες του – κυρίως βρετανικού – καστ εντυπωσιάζουν. Όμως, υπάρχει και ένας ακόμη παράγοντας που κάνει το Adolescence να ξεχωρίζει.
Όπως και η προηγούμενη μεγάλη επιτυχία του Stephen Graham, η ταινία Boiling Point του 2021, κάθε επεισόδιο του ανατριχιαστικού αστυνομικού δράματος του Netflix έχει γυριστεί σε ένα συνεχές μονοπλάνο. Αυτό δημιουργεί μια αδιάκοπη, κλειστοφοβική αίσθηση, κάνοντας τους θεατές να νιώθουν σαν να βρίσκονται μέσα στη δράση.
Και αν αναρωτιέστε, όχι, δεν υπάρχουν τεχνάσματα. Κάθε επεισόδιο είναι όντως γυρισμένο σε ένα και μοναδικό μονοπλάνο, κάτι που, όπως μπορείτε να φανταστείτε, απαιτούσε πρωτοποριακές λύσεις από τη δημιουργική ομάδα της σειράς.
Μια τεχνική που απαιτεί ακριβή προετοιμασία
«Βασικά, αυτό σημαίνει ότι πατάμε το κουμπί της εγγραφής στην κάμερα και δεν το σταματάμε μέχρι να ολοκληρωθεί η ώρα του επεισοδίου», εξηγεί ο σκηνοθέτης Philip Barantini στο Netflix. «Αλλά είναι πολύ πιο περίπλοκο απ’ ό,τι ακούγεται.
Χρειάζονται μήνες προετοιμασίας, εβδομάδες προβών και μια εκπληκτική ομάδα ανθρώπων για να λειτουργήσει το όλο εγχείρημα. Από το σενάριο και τις τοποθεσίες μέχρι τον σχεδιασμό παραγωγής και το πού ακριβώς θα τοποθετηθεί η κάμερα για κάθε λήψη, όλα έπρεπε να υπολογιστούν στην εντέλεια.»
Λόγω της ιδιαίτερης κινηματογραφικής τεχνικής της σειράς, η ομάδα έπρεπε να σχεδιάσει τα πάντα με εξαιρετική ακρίβεια, ώστε να είναι εφικτή η συνεχής ροή των γυρισμάτων.
«Μια από τις πιο διασκεδαστικές ημέρες ήταν όταν υπολογίζαμε πόσο διαρκεί η διαδρομή με το αυτοκίνητο από το σπίτι μέχρι το αστυνομικό τμήμα και πηγαίναμε με τα πόδια αυτή τη διαδρομή», αποκάλυψε ο σεναριογράφος Jack Thorne στο Deadline, δείχνοντας πόσο σημαντική ήταν η λεπτομέρεια.
Ο Barantini, έχοντας ήδη σκηνοθετήσει το Boiling Point, δεν ήταν άγνωστος στη χρήση μονοπλάνων. Ωστόσο, ενώ το Boiling Point διαδραματιζόταν αποκλειστικά σε έναν εσωτερικό χώρο, το Adolescence είναι πολύ πιο φιλόδοξο.
«Η διαφορά είναι ότι το Boiling Point γράφτηκε με βάση την τοποθεσία. Καθόμασταν μέσα σε ένα εστιατόριο και γράφαμε το σενάριο», εξηγεί ο Barantini. «Αυτή τη φορά, όλα ήταν μέσα στο μυαλό του Jack και έπρεπε να βρω τις κατάλληλες τοποθεσίες εκ των υστέρων.»
Προετοιμασία και απαιτητικά γυρίσματα
Πριν από τα γυρίσματα, οι ηθοποιοί έκαναν πρόβες για μία ολόκληρη εβδομάδα στις πραγματικές τοποθεσίες, ώστε να εξοικειωθούν με τον χώρο και τις κινήσεις τους. Στη συνέχεια, οι κάμερες ενσωματώνονταν στη διαδικασία, ώστε κάθε μέλος της παραγωγής να γνωρίζει ακριβώς πού πρέπει να βρίσκεται σε κάθε στιγμή.
Την τελευταία εβδομάδα των γυρισμάτων, οι ηθοποιοί πραγματοποιούσαν δύο μεγάλα μονοπλάνα την ημέρα, για πέντε συνεχόμενες ημέρες – δημιουργώντας έτσι συνολικά 10 λήψεις για κάθε επεισόδιο.
Επιπλέον, ο Jack Thorne βρισκόταν πάντα σε ετοιμότητα σε περίπτωση που κάποιο κομμάτι του διαλόγου ή κάποια λεπτομέρεια από το σενάριο δεν λειτουργούσε καλά στο μονοπλάνο και χρειαζόταν προσαρμογή.