Μαρία Σάββα
Όταν ο Aldo Cipullo σχεδίασε το βραχιόλι Cartier Love Bracelet στη Νέα Υόρκη το 1969, εισήγαγε μια νέα εποχή στον κόσμο των κοσμημάτων, ανατρέποντας τις παραδοσιακές αντιλήψεις. Αυτό το unisex χρυσό κομμάτι με τις μικροσκοπικές βίδες αμφισβήτησε την ιδέα ότι τα κοσμήματα ήταν σύμβολα κοινωνικής τάξης και πλούτου. Το “Love bracelet”, που ασφαλιζόταν με το δικό του ειδικό κατσαβίδι, δεν προοριζόταν για ειδικές περιστάσεις, αλλά για καθημερινή χρήση.
«Εκφράζει το πνεύμα της εποχής της σεξουαλικής απελευθέρωσης και της καθημερινής πολυτέλειας», λέει η Vivienne Becker, συγγραφέας του νέου βιβλίου, Cipullo: Making Jewelry Modern.
Περισσότερα από 50 χρόνια μετά τη δημιουργία του, το βραχιόλι Love παραμένει αγαπημένο μεταξύ των συντακτών μόδας και θεωρείται ένα από τα πιο δημοφιλή κοσμήματα στον κόσμο. Διατηρεί σταθερά την αξία του στη μεταπώληση, με τιμές που ξεκινούν από 6.000£ ή περίπου 5.600€. Ωστόσο, η συμβολή του Cipullo στην κοσμηματοποιία εκτείνεται πολύ πέρα από αυτό το διάσημο σχέδιο.
«Ήταν ένας σπάνιος καλλιτέχνης: ένας σχεδιαστής κοσμημάτων με μια ευρεία κατανόηση του σχεδιασμού», λέει η Becker. «Το έργο του είχε τόσο βάθος που ξεπερνούσε τον κόσμο των κοσμημάτων, κάνοντάς τον έναν από τους λίγους που αντιπροσωπεύουν πραγματικά το καλύτερο σχέδιο του 20ου αιώνα».
Παρόλο που πολλοί γνωρίζουν το όνομα του Cipullo, λίγοι είναι αυτοί που γνωρίζουν πέρα από το βραχιόλι Love και το βραχιόλι Juste un Clou που δημιούργησε το 1972. Το βιβλίο αποκαλύπτει την πραγματική έκταση της ιδιοφυΐας του Cipullo και τη συναρπαστική ζωή που έζησε στη δημιουργική σκηνή της Νέας Υόρκης πριν πεθάνει το 1984 σε ηλικία μόλις 48 ετών.
Photo by @assouline on Instagram
«Θέλω ο κόσμος να μάθει πόσο ταλαντούχος ήταν ο Aldo. Η καριέρα του δεν περιοριζόταν μόνο σε ένα εμβληματικό σχέδιο, μπορούσε να δημιουργήσει τα πάντα», λέει ο Renato Cipullo, ο αδελφός του και συν-συγγραφέας του βιβλίου, ο οποίος διαχειρίζεται σήμερα ένα αρχείο με χιλιάδες σχέδια του Aldo, που περιλαμβάνουν από κοσμήματα μέχρι μπλουζάκια και έπιπλα.
Ο Aldo Cipullo γεννήθηκε το 1935 σε μια οικογένεια κοσμηματοπωλών στη Νάπολη και μεγάλωσε στη Ρώμη. Μεγαλώνοντας σε μια αυστηρή οικογένεια, ο νεαρός Aldo ονειρευόταν να ξεφύγει και εμπνεόταν από την αμερικανική κουλτούρα και τους αστέρες του κινηματογράφου όπως ο Marlon Brando και ο James Dean.
«Πάντα ονειρευόταν να πάει στην Αμερική», λέει ο Renato, που είναι επίσης κοσμηματοπώλης και ζει στη Νέα Υόρκη.
Ο Aldo μετακόμισε τελικά στη Νέα Υόρκη το 1959 και το 1961 άρχισε να εργάζεται για τον κορυφαίο κοσμηματοπώλη του Μανχάταν, David Webb. Οι δεκαετίες του 1960 και 1970, αν και ήταν δύσκολες για την πόλη, ήταν γεμάτες δημιουργικότητα, με τον Cipullo να γίνεται μέρος της καλλιτεχνικής κοινότητας της Νέας Υόρκης. Εργάστηκε επίσης για την Tiffany & Co, όπου έφερε έναν γλυπτικό δυναμισμό στη συλλογή Blue Book.
Στα τέλη της δεκαετίας του 1960, οι σχεδιασμοί του αντανακλούσαν τον γραφικό μοντερνισμό για τον οποίο έγινε διάσημος. Ένας ρομαντικός χωρισμός τον ενέπνευσε να δημιουργήσει το βραχιόλι Love. Αντλώντας έμπνευση από τα αμερικανικά καταστήματα σιδηρικών που επισκεπτόταν με τον αδελφό του, ο Cipullo σχεδίασε ένα μινιμαλιστικό, λειτουργικό βραχιόλι με βαθιά ρομαντική πρόθεση.
«Ένιωθα πολύ λυπημένος. Ήθελα κάτι που κανείς δεν θα μπορούσε να μου πάρει μακριά. Έψαχνα για ένα μόνιμο σύμβολο αγάπης», είχε πει.
Η Tiffany απέρριψε το σχέδιο, αλλά η Cartier το δέχθηκε αμέσως. Το βραχιόλι έγινε αμέσως επιτυχία και αγαπήθηκε από διασημότητες όπως η Elizabeth Taylor και η Sophia Loren. Η Ali MacGraw, η πιο επιτυχημένη ηθοποιός των αρχών της δεκαετίας του 1970, φορούσε επίσης ένα Love bracelet.
Photo by @community_cartier on Instagram
Ο Cipullo συνέχισε να δημιουργεί εμβληματικά σχέδια για την Cartier, όπως το “Juste un Clou” και το μενταγιόν Hand of the Heart. Ο Pierre Rainero, διευθυντής εικόνας της Cartier International, σημειώνει ότι είναι αδύνατο να φανταστεί κανείς την Cartier σήμερα χωρίς τη συμβολή του Cipullo.
Μετά την Cartier, ο Cipullo εργάστηκε ανεξάρτητα για μια δεκαετία, αποκτώντας φήμη για την ποικιλία των δημιουργιών του. Ο Renato ελπίζει ότι το βιβλίο θα αναδείξει την προσωπικότητα και το ταλέντο του Aldo, ενός Ιταλού σχεδιαστή που πραγματοποίησε το αμερικανικό του όνειρο.