Μαρία Καραμάνου
– «Συγνώμη, έχετε διαθέσιμα δωμάτια;»
Αυτό το απόσπασμα προέρχεται από την ταινία A Man and A Woman (1966), η οποία εξερευνά ίσως ένα από τα σπουδαιότερα συναισθήματα της ζωής και αυτό δεν είναι άλλο από τον έρωτα φυσικά. Η Virginie Viard ήταν πάντα παθιασμένη με τον κινηματογράφο και ήθελε να αποτίσει φόρο τιμής στο αριστούργημα του Claude Lelouch. Ένα έργο που σιγοκαίει από αισθησιασμό, με το θρυλικό σκηνικό της παραλίας…με τον ορίζοντα να απλώνεται όσο φτάνει το μάτι του θεατή…η αιώνια θάλασσα…και, φυσικά, η Ντοβίλ.
Το παραθαλάσσιο θέρετρο Ντόβιλ είναι ιδιαίτερης σημασίας γιατί είναι το μέρος όπου η Mademoiselle Chanel άνοιξε μια μπουτίκ καπέλων που το 1912 και όπου παρουσίασε τις πρώτες της δημιουργίες Haute Couture το 1913. Δεν υπάρχουν συμπτώσεις…αλλά αν υπάρχουν, είναι υπέροχες από άποψη διαίσθησης, φινέτσας και σοφίας, γιατί στην αρχική ταινία, η ηθοποιός κουβαλούσε μια τσάντα CHANEL σε εκείνες τις σκηνές όπου η αγάπη ξεσπά ανάμεσα στους δύο πρωταγωνιστ΄ές.
Αυτή η καμπάνια που φωτογραφήθηκε και σκηνοθετήθηκε από την Inez και Vinoodh επαναλαμβάνει σχεδόν λέξη προς λέξη, πλάνο
προς πλάνο, μερικές από τις πρωτότυπες σεκάνς της ταινίας, με την Penélope Cruz, έναν ζωντανό θρύλο του κινηματογράφου και πρέσβειρα της CHANEL από το 2018. Μαζί της βέβαια βρίσκεται και ο Brad Pitt, ένας cult ηθοποιός που, με πολλή λεπτότητα,
ενσαρκώνει τον κάπως τρομακτικό, ντροπαλό και ερωτευμένο άντρα.
Οι χαρακτήρες τους ανατριχιάζουν, τους διασχίζει το συναίσθημα, το δέρμα τους μυρμηγκιάζει. Στο πλάνο βλέπουμε την Penelope Cruz να σφίγγει την τσάντα της, διακριτικά, σαν να κρύβει την ανησυχία της. Τα δάχτυλά της χαϊδεύουν το καπιτονέ δέρμα της iconic handbag ενώ ακούμε τον ήχο του κουμπώματος να γυρίζει και παρατηρούμε την αλυσίδα πάνω από τον ώμο της. Αμέσως αναγνωρίσιμη με την τέλεια σιλουέτα της, μοντέρνα και ορθογώνια, η εμβληματική τσάντα CHANEL και η άψογη γοητεία που την κάνει τόσο μοναδική και επιθυμητή από όλες τις γυναίκες.
Η τσάντα που βλέπουμε στην ταινία του Claude Lelouch ήταν στην πραγματικότητα η αγαπημένη τσάντα της Anouk Aimée, την οποία κρατούσε τόσο μπροστά από την οθόνη όσο και εκτός οθόνης. Τοποθετημένη στο τραπέζι σε ένα εστιατόριο ξενοδοχείου, ανάμεσα στον άντρα και τη γυναίκα, η θρυλική τσάντα συμβολίζει όλα όσα, κάποια στιγμή στη ζωή μας, μας δίνουν το κουράγιο να διεκδικήσουμε τις πιο βαθιές μας επιθυμίες. Σε μία μοναδική και ξεχωριστή στιγμή, η τσάντα μεταφέρει το θράσος μας και το θάρρος μας να γίνουμε οι ηρωίδες της δικής μας ζωής.
Στην οθόνη, αυτή η θρυλική τσάντα εκπέμπει ένα άρωμα αλλά και μια τριλογία συναισθημάτων: φαντασία, θράσος, ελευθερία. Είναι σαν να μην υπάρχουν πλέον όρια μεταξύ ζωής και μυθοπλασίας.
– «Έχετε διαθέσιμα δωμάτια;»
Ποιος δεν έχει ονειρευτεί να κάνει αυτή την ερώτηση; Για μια ώρα, μια νύχτα - ή ακόμα και μια ζωή. Είναι μία ερώτηση που προκαλεί ρίγη στη σπονδυλική στήλη, που κάνει την καρδιά να χτυπά πιο γρήγορα και πιο δυνατά. Είναι μία ιστορία για την επιθυμία της ελευθερίας. Αυτή η αίσθηση του να είσαι τόσο απίστευτα ζωντανός. Στην αρχική ταινία, ήταν ο Jean-Louis Trintignant που έκανε «την ερώτηση». Στο remake της Chanel, ρωτά η Penélope Cruz τη σερβιτόρα, την οποία υποδύεται η Rianne Van Rompaey.
Η τσάντα CHANEL είναι ένα έμβληματικό αντικέιμενο που μεταμορφώνεται ανάλογα με τη διάθεση…μια τσάντα ημέρας αλλά και σύντροφος μας το βράδυ, από μια άγρυπνη νύχτα μέχρι το ξημέρωμα. Τόσο διαχρονική ώστε να δοθεί στη συνέχεια από γενιά σε γενιά. Συλλογή μετά από συλλογή, εμφανίζεται σε αμέτρητες παραλλαγές χρώματος, σχήματος και υλικού. Διαποτισμένη με νόημα, αντίθεση και μυστήριο, αποπνέει μια αίσθηση ελευθερίας.
Είναι οικόσημο κρεμασμένο στον ώμο, μια απελευθερωμένη σιλουέτα που αποκαλύπτει κάτι για αυτή που την κρατάει. Αντέχει μέσα σε αυτό η ίδια η ιστορία του οίκου CHANEL, το παρόν, το παρελθόν και το μέλλον του, πλεγμένα μαζί όπως οι κρίκοι των αλυσίδων και οι δερμάτινες κορδέλες του. Είναι ένα δωμάτιο από μόνο του, ένα καταφύγιο, ένα μέρος για να επανεφεύρει κανείς τον εαυτό του. Με τα χρόνια και τις διάφορες συλλογές CHANEL, αμέτρητα σχέδια έχουν αποτίσει φόρο τιμής στην εμβληματική τσάντα, ενισχύοντας την μοναδική εικόνα της, μάλιστα ως θρύλος.
A Man and A Woman του Claude Lelouch
Το A Man and A Woman του Claude Lelouch κυκλοφόρησε στη Γαλλία το 1966 πριν από τη διεθνή διανομή της ταινίας. Νικητής του Χρυσού Φοίνικα στο Φεστιβάλ Καννών το 1966, κερδίζοντας το Όσκαρ Καλύτερης Ξένης ταινία το 1967 και το Όσκαρ Καλύτερου Πρωτότυπου Σεναρίου, η ταινία σημάδεψε μια ολόκληρη γενιά κινηματογραφιστών. Αφηγείται την ιστορία ενός άνδρα και μιας γυναίκας, χήρων και οι δύο, που συναντιούνται στην επιβίβαση των παιδιών τους προς το σχολείο.
Η ταινία εξετάζει την έκρηξη της επιθυμίας, τους δισταγμούς και τους φόβους μιας ερωτικής συνάντησης. Πώς και πότε αλλάζουν όλα;
Επειδή ο προϋπολογισμός της ταινίας ήταν τόσο χαμηλός, ο σκηνοθέτης έπρεπε να γυρίσει την ταινία σε μόλις τρεις εβδομάδες. Για να καταφέρει να εξοικονομήσει χρήματα, γύρισε τις εσωτερικές σκηνές ασπρόμαυρες και τις εξωτερικές σκηνές έγχρωμες. Η ηθοποιός Anouk Aimée φόρεσε τα δικά της ρούχα και προσωπικά αξεσουάρ, συμπεριλαμβανομένου της τσάντας CHANEL, η οποία φαίνεται στην οθόνη.
Με αυτήν την καμπάνια, η CHANEL συνεχίζει να βασίζεται στη μακροχρόνια σχέση της με τον κινηματογράφο. Η Virginie Viard, Καλλιτεχνική Διευθύντρια των συλλογών Fashion, πάντα έβρισκε την έμπνευση στην έβδομη τέχνη. Από την ελεύθερη ατμόσφαιρα του κινηματογράφου, μέχρι τα στούντιο του Hollywood, εκείνη αντλεί τακτικά από την κινηματογραφική της κουλτούρα, και όπως έκανε η Gabrielle Chanel στην εποχή της, το περιβάλλει η ίδια με τους σκηνοθέτες με τους οποίους είναι κοντά της.