Μαρία Καραμάνου
12 Φεβρουαρίου 1947...
Ο Christian Dior, ένα παιδί με καλλιτεχνική φύση και πάθος για το σχεδιασμό, αντιμετώπιζε μια δύσκολη επιλογή στη ζωή του. Ο πατέρας του, ένας εύπορος επιχειρηματίας στον τομέα των λιπασμάτων, επιθυμούσε ο γιος του να ακολουθήσει τα βήματά του και να γίνει διπλωμάτης. Ωστόσο, ο νέος Dior είχε διαφορετικά όνειρα και φιλοδοξίες.
Από μικρή ηλικία, ο Christian είχε αρχίσει να εκφράζει τη δημιουργικότητά του μέσα από τα σχέδιά του. Όταν ολοκλήρωσε τη σχολική του πορεία, αποφάσισε να ακολουθήσει την καρδιά του και να ανοίξει μια μικρή γκαλερί, παρά τις προσδοκίες του πατέρα του.
Photo By @katestrasdin On Instagram
Ο πατέρας του υποστήριξε την απόφασή του, παρέχοντάς του τα χρήματα που χρειαζόταν για να ξεκινήσει. Ωστόσο, είχε έναν όρο: το όνομα της οικογένειάς του δεν έπρεπε να εμφανίζεται στην ταμπέλα της γκαλερί. Αυτός ήταν ο τρόπος του να τον ενθαρρύνει να κάνει ένα όνομα για τον εαυτό του, ανεξάρτητα από την οικογενειακή του κληρονομιά. Με αποφασιστικότητα και φιλοδοξία, ο Christian Dior ξεκίνησε το ταξίδι του στον κόσμο της μόδας, αποδεικνύοντας ότι τα όνειρα μπορούν να οδηγήσουν σε μεγάλες επιτυχίες.
Photo By @norabnora On Instagram
Η ζωή του Dior ήταν γεμάτη με στιγμές προκλήσεων και ανατροπών. Από τις πρώτες του προσπάθειες στον κόσμο της τέχνης μέχρι την ίδρυση του δικού του οίκου μόδας, ο Dior αντιμετώπισε πολλά εμπόδια. Η περίοδος του Μεγάλου Κραχ του 1929 αποδείχθηκε καθοριστική για τη ζωή του. Οι οικονομικές δυσκολίες που ακολούθησαν οδήγησαν στο κλείσιμο της οικογενειακής επιχείρησης και στην αναγκαία αναθεώρηση των στόχων του. Η απώλεια της μητέρας και του αδερφού του επίσης ανέτρεψε τη ζωή του, δίνοντάς του το κίνητρο να αναζητήσει νέες ευκαιρίες και προοπτικές.
Photo By @norabnora On Instagram
Παρά τις δυσκολίες, ο Dior ανέλαβε την πρόκληση και μετά το πέρας της στρατιωτικής του θητείας, επέστρεψε στον κόσμο της μόδας. Με τη στήριξη του Marcel Boussac, έναν από τους κορυφαίους μεγιστάνες των υφασμάτων εκείνη την εποχή, ιδρύθηκε ο οίκος μόδας Christian Dior στο κέντρο του Παρισιού.
Οι αντιδράσεις για τη νέα του κολεξιόν
Το 1947, με την πρώτη του κολεξιόν στην Avenue Montaigne, ο Dior παρουσίασε ένα νέο πρότυπο στον χώρο της μόδας. Η κολεξιόν, που αρχικά είχε ονομαστεί «Corolle», γνώρισε μια νέα επωνυμία, «The New Look», χάρη στην αρχισυντάκτρια του Harper’s Bazaar, Carmel Snow. Αυτή η στιγμή αποτέλεσε έναν ιστορικό σταθμό στην παγκόσμια ιστορία της μόδας, καθιστώντας τον Christian Dior έναν από τους πιο επιδραστικούς σχεδιαστές του αιώνα.
Τα φορέματα του Dior αντίκρισαν αμέσως επικρίσεις από ορισμένους κύκλους, ειδικά από ορισμένες φεμινίστριες που θεώρησαν το «New Look» ως ένα βήμα πίσω στον αγώνα για τη γυναικεία αυτονομία και ισότητα.
«Απεχθανόμαστε τα φορέματα ως το πάτωμα. Γυναίκες, συνταχθείτε με τον αγώνα για ελευθερία στον τρόπο ντυσίματος και στην επανάσταση μας», έγραφαν τα πλακάτ του Little-Below-the-Knee Club, που διοργάνωσε διαμαρτυρίες κατά του New Look.
Photo By @royalfamily_archive On Instagram
Ωστόσο, ο Dior παρέμεινε ακλόνητος στην πίστη του στη θηλυκή γοητεία και την αίσθηση του ρομαντισμού που έφερε η «New Look». Αντί να προσπαθήσει να ακολουθήσει τις τάσεις της εποχής, αποφάσισε να δημιουργήσει ένα νέο πρότυπο θηλυκότητας και κομψότητας που αναδείκνυε τις γυναίκες. Οι συνθήκες του πολέμου είχαν πλήξει βαθιά την κοινωνία και ο Dior προσέφερε μια ανάσα φρεσκάδας και ομορφιάς με τα σχέδιά του.
Έτσι, η «New Look» κολεξιόν του Dior δεν απλά αποτέλεσε μια μόδα, αλλά μια δήλωση που συζητήθηκε ευρέως για τη θέση των γυναικών στην κοινωνία και την αντίληψη της θηλυκότητας.
Photo By @mel___lem On Instagram
Η αντίδραση της Coco Chanel
Η αντίδραση της Coco Chanel κατά του Dior η οποία είχε πει, «Ο Dior δεν ντύνει τις γυναίκες, τις επενδύει», αποτέλεσε ένα ακόμα στοιχείο στο πλαίσιο της αντιπαλότητας και του ανταγωνισμού στον κόσμο της μόδας. Η απώλεια του Dior το 1957 ήταν ένα μεγάλο πλήγμα για τον οίκο, αλλά ο Yves Saint-Laurent προσφέρθηκε να αναλάβει το κληροδότημα του μεγάλου σχεδιαστή. Η μετέπειτα εξέλιξη του οίκου Dior υπό τη διεύθυνση του Saint-Laurent θα σημάνει μια νέα εποχή για τη μάρκα.
Photo By @mel___lem On Instagram
Ωστόσο, η περίοδος της πτώχευσης του Boussac Group και η πώληση των περιουσιακών στοιχείων του, συμπεριλαμβανομένου του οίκου Dior, σήμανε ένα νέο κεφάλαιο για τη μάρκα. Η αγορά των περιουσιακών στοιχείων της Willot Group από τον Bernard Arnault το 1984 αποδείχθηκε κρίσιμης σημασίας για το μέλλον του οίκου.
Ο Arnault αναγνώρισε την αξία του ονόματος Christian Dior και τη δυναμική του για ανάπτυξη και αναβάθμιση. Αυτή η εξαγορά αποτέλεσε τη βάση για την επόμενη φάση της εξέλιξης του οίκου Dior υπό τη διοίκηση του Arnault, ο οποίος θα οδηγούσε τη μάρκα σε νέα υψηλά επίπεδα επιτυχίας και κύρους στον κόσμο της μόδας.
Photo By @mel___lem On Instagram
Το φεμινιστικό κίνημα εναντίον του Christian Dior
Η αντίδραση του φεμινιστικού κινήματος κατά του New Look του Dior αντικατοπτρίζει μια ευρύτερη συζήτηση για τη θέση των γυναικών στην κοινωνία και την αντίληψη της θηλυκότητας εκείνη την εποχή. Το φεμινιστικό κίνημα παρουσίασε επιχειρήματα κατά του «New Look», θεωρώντας το ως έναν περιοριστικό και αντι-φεμινιστικό τρόπο ντυσίματος.
Η κριτική αυτή επικεντρώθηκε σε δύο βασικά σημεία: την περιοριστική φύση των στενών ρούχων και την υπερβολική έμφαση στη θηλυκότητα που ίσως να επέβαλλε στις γυναίκες ένα ιδεαλιστικό πρότυπο εμφάνισης.
Photo By @swingearringsvintage On Instagram
Η Coco Chanel και άλλες φεμινίστριες κατηγόρησαν τον Dior για το ότι οι δημιουργίες του περιόριζαν την ελευθερία κίνησης και έβαζαν υπερβολικά πολλές στρώσεις υφάσματος στο ντύσιμο των γυναικών. Το γεγονός ότι οι φούστες του ήταν στενές στη μέση και ευρείες στα γόνατα μπορούσε να ερμηνευτεί ως μια προσπάθεια να επιβληθεί μια συγκεκριμένη θηλυκή εικόνα.
Η επιστροφή στο «New Look» με μοντέρνες προσθήκες από τους οίκους μόδας
Η επιστροφή του «New Look» και της αναφοράς σε πιο κλασικά και θηλυκά σχέδια στη μόδα σύγχρονα είναι μια πολύπλοκη διαδικασία που αντανακλά τη συνεχή εξέλιξη των κοινωνικών και πολιτισμικών προσεγγίσεων στην ενδυματολογία.
Οι διάσημοι οίκοι μόδας, όπως ο Schiaparelli, ο Erdem και ο Proenza Schouler, προωθούν την ιδέα της δημιουργίας όγκων σε στρατηγικά σημεία των ενδυμάτων, είτε αυτά είναι στην κορυφή ενός ενδύματος είτε στο κάτω μέρος ή στη μέση, με σκοπό να παρέχουν μια οπτική ψευδαίσθηση της κλεψύδρας. Μέσω αυτής της τεχνικής, οι σχεδιαστές δημιουργούν μια αίσθηση ισορροπίας και αναλογίας στο σώμα, χωρίς να επιβάλλουν τη χρήση στενών και άβολων ρούχων στις γυναίκες.
Schiaparelli
Από τη μια πλευρά, η αντίσταση στη σεξουαλικοποίηση των μερών του σώματος και η προώθηση της ελευθερίας και της αυτοπεποίθησης των γυναικών έχει οδηγήσει σε μια αύξηση της αποδοχής της διαφορετικότητας και της ποικιλομορφίας στη μόδα. Αυτό έχει επιτρέψει σε σχεδιαστές να εξερευνήσουν πιο ποικιλόμορφα και πολυδιάστατα σχέδια που αντικατοπτρίζουν τη διαφορετικότητα και την αυθεντικότητα της γυναικείας εμφάνισης.
Από την άλλη πλευρά, η αναζήτηση για κλασικά και θηλυκά σχέδια είναι μια αντίδραση στην υπερβολική σεξουαλικοποίηση και την υπερεκθεση που πολλές φορές παρουσιάζεται στα μέσα ενημέρωσης και την ποπ κουλτούρα. Σε αυτό το πλαίσιο, η επιστροφή σε κλασικά και θηλυκά σχέδια αποτελεί μια προσπάθεια να επανέλθει μια έννοια της θηλυκότητας που δεν είναι τόσο συνδεδεμένη με την εκθεση και την προβολή.
Dior
Κατά την εξέλιξη της μόδας, οι σχεδιαστές διαρκώς προσπαθούν να βρουν ισορροπία μεταξύ της εκφραστικότητας και της λειτουργικότητας, του στυλ και της άνεσης, της κληρονομιάς και της καινοτομίας.
Παρεπιτώντος, μια νέα τηλεοπτική σειρά με τίτλο «The New Look» που ανακοινώθηκε από το Apple TV+, φαίνεται ότι θα προσφέρει μια συναρπαστική εξερεύνηση της ζωής και του έργου του θρυλικού σχεδιαστή μόδας Christian Dior.
Η σειρά θα δώσει έμφαση στην πρώιμη πορεία του Dior στο κατεχόμενο από τους Ναζί Παρίσι, παρουσιάζοντας πώς ο σχεδιαστής αντιμετώπισε τη φρίκη του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και πώς συνέβαλε στη διαμόρφωση της σύγχρονης μόδας.