Ζωή Τουτουντζίδου
H Εβδομάδα Μόδας Ηaute Couture ξεκίνησε πολύ δυναμικά στις 23 Ιανουαρίου, με τον οίκο Schiaparelli να παρουσιάζει δημιουργίες που σίγουρα θα μείνουν αλησμόνητες στην μνήμη μας για πολύ καιρό. Οι φετινές του δημιουργίες αποτελούσαν μία αναφορά στο λογοτεχνικό έργο «Κόλαση» του Δάντη Αλιγκέρι, η οποία αποτέλεσε την κεντρική έμπνευση του οίκου για την ανοιξιάτικη συλλογή.
«Δεν ήθελα να είναι καθόλου κυριολεκτικό: δεν μπαίνουμε στους εννέα κύκλους της κόλασης και δεν συναντάμε τον Σατανά στο τέλος. Δεν είναι αυτό το ζητούμενο. Αλλά το νόημα ήταν πραγματικά ο ίδιος ο Δάντη και αυτή η ιστορία για τη δοκιμασία, τη θλίψη, την αμφιβολία και ότι πρέπει να τα βιώσεις όλα αυτά για να φτάσεις στον παράδεισο», είπε χαρακτηριστικά ο δημιουργικός διευθυντής του Schiaparelli, Daniel Roseberry για την νέα συλλογή του οίκου.
Στην πασαρέλα έλαβαν μέρος μεγάλα ονόματα της μόδας όπως η Shalom Harlow, Naomi Campbell και η Irina Shayk με καλεσμένους ονόματα της διεθνής showbiz όπως η Kylie Jenner και η ηθοποιός Doja Cat.
Η εν λόγω παρουσίαση σχολιάστηκε εκτενέστερα τόσο για την δημιουργικότητα όσο και για τα μηνύματα που προσπάθησε να περάσει. Από την μία τα τεράστια κεφάλια άγριων ζώων και από την άλλη η προσπάθεια του οίκου να «προκαλέσει» μία επίκληση στο συναίσθημα με σκοπό την επιστροφή μας θα έλεγε κανείς στις αρχικές μας «ρίζες» ή αλλιώς τα πρωτόγονα ζωώδη ένστικτα μας.
Παρόλο που ήταν αρκετά εντυπωσιακή η συγκεκριμένη παρουσίαση του οίκου και σίγουρα αρκετά δαπανηρή σε χρόνο και χρήμα, αν αναλογιστεί κανείς τις χιλιάδες εργατοώρες που χρειάστηκαν για να δημιουργηθεί από το μηδέν ένα ρεαλιστικό κεφάλι ζώου με φυσικά υλικά, απέσπασε αρνητικές κριτικές από τον ξένο τύπο.
«Το πρώτο λάθος του Roseberry ήταν να υποθέσει ότι το κοινό του θα τον ακολουθούσε στις φιλοσοφικές περιπλοκές του ταξιδιού του Δάντη προς την κάθαρση. Το δεύτερο λάθος του ήταν να δημιουργήσει κυριολεκτικές, ωστόσο ψεύτικες αναπαραστάσεις των ανθρώπινων αδυναμιών στην πασαρέλα του. Η Shalom Harlow ήταν η λεοπάρδαλη, η Irina Shayk το λιοντάρι, η Naomi Campbell η λύκαινα. Μοιραία το Instagram θα άρχιζε να... γαυγίζει», γράφει μεταξύ άλλων το Business of Fashion.
Πέραν όμως από τον οίκο Schiaparelli παρόμοιες προσεγγίσεις στο «άτυπο» θα έλεγε κανείς θέμα της φετινής εβδομάδας μόδας στο Παρίσι είχε και ο οίκος Channel, παρουσιάζοντας μία πιο μινιμαλιστική συλλογή που ταίριαζε απόλυτα στο ύφος του οίκου, εμπνευσμένη και αυτή από την φύση και το ζωικό βασίλειο.
Κατ’ ακρίβεια, η νέα συλλογή είναι εμπνευσμένη από τα μυθικά γλυπτά ζώων μέσα στο διαμέρισμα της Gabrielle Chanel στη οδό Cambon 31, στο Παρίσι. Η συλλογή Haute Couture Άνοιξη Καλοκαίρι 2023 που δημιούργησε η Virginie Viard, αποκαλύπτει κεντήματα εξαιρετικά ανάλαφρα και δημιουργίες που είχαν μια έντονη επιρροή από τη δεκαετία των ‘20s. Στην επίδειξη μόδας τους είδαμε μοντέλα να αναδύονται μέσα από ξύλινα γλυπτά ζώων που δημιούργησε ο καλλιτέχνης Xavier Veilhan.
Σε αντίθεση με τον οίκο Schiaparelli, o οίκος Chanel έλαβε διθυραμβικές κριτικές τόσο για το περιεχόμενο της παρουσίασης όσο και για την ίδια την συλλογή.
Με μία πρώτη ματιά μπορεί κάποιος εύκολα να αντιληφθεί την κοινή έμπνευση των δύο μεγάλων οίκων οι οποίοι εστίασαν στις πρωτόγονες ρίζες μας, με διαφορετικές αισθητικές και προσεγγίσεις.
Ωστόσο, η extravagant προσέγγιση του οίκου Schiaparelli, σχολιάστηκε αρνητικά, εγείροντας το ερώτημα του κατά πόσο είμαστε έτοιμοι να δεχτούμε την διαφορετικότητα στην μόδα ή απλά να δεχτούμε τις διαφορετικές απόψεις γύρω από την φύση του ανθρώπου και τις βασικές μας ανάγκες.