Μαρία Καραμάνου
Με αφορμή το συνέδριο Digital Agenda Cyprus Summit 2023, μας παρουσιάζει μία νέα καινοτομία που εμφανίζεται στη ζωή μας. Εδώ και πολλά χρόνια ο σχεδιασμός UI/UX των οχημάτων του BMW Group φέρει την υπογραφή της Alina Sauer. Η Alina Sauer αποτελεί μία εκ των κύριων ομιλητών του Digital Agenda Cyprus Summit 2023.
Η Alina, μέχρι τις αρχές του 2023 υπηρέτησε ως παγκόσμια επικεφαλής του σχεδιαστικού έργου για την ανάπτυξη σειράς UI/UX, συνεισφέροντας στην εξέλιξη πέντε γενεών λειτουργικών συστημάτων του BMW Group. Ξεκίνησε από τον κλασικό χειρισμό του χειριστηρίου και την αλληλεπίδραση με την αφή, φτάνοντας σε μια ολοκληρωμένη εμπειρία του χρήστη για τους πιθανούς πελάτες.
Discussion: Alina Seuer, Panayiotis Zafiris, Demetris Lottides (c)
Η Alina Sauer σπούδασε σχεδιασμό αλληλεπίδρασης και στρατηγικό σχεδιασμό στο Πανεπιστήμιο του Άουγκσμπουργκ. Σήμερα, στο BMW Group, επικεντρώνεται στην αψεγάδιαστη αλληλεπίδραση των αρχών αλληλεπίδρασης, του σχεδιασμού και της τεχνολογίας. Η καθημερινή αποστολή της Sauer είναι να παρουσιάζει και να αναδεικνύει την ολοκληρωμένη εμπειρία που ζει ο πελάτης και την ιστορία του σχεδιασμού που κρύβεται πίσω από αυτήν.
Η σχεδίαση του BMW iDrive παίζει ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο στη δημιουργία μιας εις βάθος και προσωπικής σχέσης μεταξύ του οδηγού και του οχήματός του. Η αλληλεπίδραση γίνεται μια μοναδική εμπειρία κατά την οποία τα όρια μεταξύ του ψηφιακού και του αναλογικού κόσμου εξαφανίζονται. Οι καθαρές δομές εσωτερικού σχεδιασμού αντικατοπτρίζονται στη γραφική διεπαφή χρήστη της BMW Curved Display, η οποία είναι αρμονικά ενσωματωμένη στην περιοχή του πιλοτηρίου, ώστε να μοιάζει σχεδόν σαν να επιπλέει. Δυνατά και εντυπωσιακά γραφικά, μοντέρνα χρώματα, φουτουριστικές υφές και φόρμες, έντονο φως και η αλληλεπίδραση των αντανακλάσεων δημιουργούν μια εντυπωσιακή και καθηλωτική οπτική εμφάνιση.
Όπως μας εξήγησε η Alina στην ομιλία της, η εξέλιξη της τεχνολογίας έχει αλλάξει ριζικά τον τρόπο που σκεφτόμαστε και τα προϊόντα που καταναλώνουμε. Από το 1972, όταν η BMW με το Turbo έθεσε ένα ορόσημο με το τιμόνι, η εξέλιξη στην αυτοκινητική τεχνολογία έχει σημειώσει αξιοσημείωτη πρόοδο. Το 1994, εμφανίστηκαν τα πρώτα κουμπιά στο τιμόνι, δίνοντας στους οδηγούς περισσότερες επιλογές. Ένα ακόμα μεγάλο βήμα σημειώθηκε το 2001 με το iDrive, που πρόσφερε μία οθόνη στο τιμόνι και την προσφορά διαφορετικών επιλογών. Στην αρχή, οι οδηγοί είχαν ανάγκη βοήθειας με τη νέα τεχνολογία, αλλά η σταδιακή απλοποίηση του τιμονιού με χρωματισμένα σήματα (μπλε, πράσινο, κίτρινο, κόκκινο) βοήθησε τους οδηγούς να κατανοήσουν καλύτερα τις οδηγίες.
Το 2008, το τεχνικό κομμάτι εξελίχθηκε περαιτέρω με τον κουμπί που περιστρέφεται. Στη συνέχεια, το 2012, τα τιμόνια πρόσθεσαν λειτουργίες οδήγησης για την προσαρμογή της εμπειρίας των οδηγών. Στα χρόνια 2015-2016, παρατηρήθηκε μια ψηφιακή επικέντρωση και αλλαγή στον τρόπο σκέψης των οδηγών.
Το 2018, η ατομικοποίηση έφτασε στο τιμόνι, ενώ το 2021 σημειώθηκε το μεγαλύτερο βήμα με επίκεντρο την αφή και τη δημιουργία διαφορετικών διατάξεων στην οδήγηση και το κυρίως μενού. Προς το 2025, το επίκεντρο θα είναι η εμπειρία του πελάτη με έμφαση στη συναισθηματική και ολιστική εμπειρία. Αυτό προϋποθέτει αφή και αίσθηση και αντιστοιχεί σε μια νέα εποχή τεχνολογικής επιρροής που επηρεάζει τον σχεδιασμό.
Η διαδικασία σχεδιασμού και ανάπτυξης τεχνολογικών προϊόντων απαιτεί προσεκτική προσέγγιση και συνεργασία με διάφορους φορείς και πηγές γνώσης. Η Alina Seuer δήλωσε πώς διεξάγουν εργαστήρια 360 μοιρών όπου αποτελούν περιβάλλοντα συνεργασίας που συγκεντρώνονται ανθρώποι από διάφορους τομείς για να ανταλλάξουν ιδέες και απόψεις σχετικά με την τεχνολογία. Είναι μια εξαιρετική πλατφόρμα για τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη καινοτόμων προϊόντων. Επιπλέον αυτό που τους βοηθάει είναι η συνεργασία με τοπικούς εταίρους και η έρευνα για τις εξελίξεις σε διάφορους τομείς της τεχνολογίας. Η Κίνα αποτελεί παγκόσμιο ηγέτη σε πολλούς τομείς, και η κατανόηση των κινεζικών τάσεων και καινοτομιών μπορεί να επηρεάσει τον τρόπο που σχεδιάζουν τα προϊόντα τους.
Κάτι που η Alina θεωρεί αρκετά βοητικό είναι η συλλογή ανατροφοδοτήσεων από τους τελικούς χρήστες η οποία είναι αναγκαία για τη συνεχή βελτίωση των προϊόντων. Οι απόψεις και οι ανάγκες των χρηστών πρέπει να λαμβάνονται υπόψη κατά τη διάρκεια της διαδικασίας σχεδιασμού. Η έρευνα στις αγορές είναι επίσης σημαντική γιατί μπορεί να παρέχει στρατηγικές πληροφορίες για τις τοπικές ανάγκες και ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα.
Τέλος, το πιο σημαντικό που επανέλαβε η Alina, τονίζοντας τη σημαντικότητα του, ήταν η ολιστική σκέψη. Ο σχεδιασμός προϊόντων πρέπει να είναι ολιστικός, λαμβάνοντας υπόψη τόσο την εξωτερική όσο και την εσωτερική εμπειρία του χρήστη. Αυτό σημαίνει να δίνεται προσοχή στον σχεδιασμό του UI (User Interface) και να δημιουργείται ένα DNA που αντικατοπτρίζει τη συνολική εμπειρία του προϊόντος.
Η σχεδίαση ενός αυτοκινήτου απαιτεί πολλά στοιχεία για να δημιουργήσει μια εμπειρία που συνδυάζει τόσο την εσωτερική όσο και την εξωτερική πτυχή του αυτοκινήτου με τον χρήστη. Ο σχεδιασμός αυτού του αυτοκινήτου απευθύνεται σε αυτούς που αναζητούν μια εξαιρετική συναισθηματική εμπειρία και ενσαρκώνουν την αγάπη για την τεχνολογία και την απόλαυση της οδήγησης.
Οι δημιουργοί του αυτοκινήτου εξετάζουν προσεκτικά το interface design, επιδιώκοντας να δημιουργήσουν έναν χώρο όπου η αλληλεπίδραση του οδηγού με την τεχνολογία είναι άνετη, ενισχυμένη και εξατομικευμένη. Το UI πρέπει να είναι ευανάγνωστο και ευέλικτο, ώστε οι οδηγοί να μπορούν να προσαρμόσουν την εμπειρία τους στις ανάγκες και τις προτιμήσεις τους. «Τα moodboards και οι ταινίες αποτελούν έμπνευση για τους σχεδιαστές, βοηθώντας τους να αναδείξουν το "feeling" που επιθυμούν να μεταδώσουν μέσα από το αυτοκίνητο». Αυτό μπορεί να είναι η ομορφιά της φύσης, η ταχύτητα της τεχνολογίας, η πολυτέλεια, η εξωτικότητα ή η συναισθηματική σύνδεση με την οδήγηση. Σε αυτόν τον σχεδιασμό, το αυτοκίνητο αποκτά μια προσωπική και συναισθηματική διάσταση, αλληλεπιδρώντας με τους χρήστες σε βάθος.
Σε συζήτηση που έγινε αργότερα μεταξύ της Alinas Sauer, του Δημήτρη Λοττίδη αλλά και του Παναγιώτη Ζαφείρη, Καθηγητή στο Τμήμα Πολυμέσων και ΓραφικώνΤεχνών και Πρύτανη του ΤΕΠΑΚ, ο κύριος Λοττίδης απευθυνόμενος στην Alina ρώτησε για τις προκλήσεις που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε με το καινούριο display το οποίο περιέχει τόσες πολλές πληροφορίες για τον χρήστη. H Alina απαντώντας για το BMW vision car ανέφερε πως η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίζουν είναι η ομαδική συνεργασία αλλά και συνεννόηση που πρέπει να έχουν όλες οι ομάδες μαζί. Καθησύχασε βέβαια πως όλες οι πληροφορίες που παρουσιάζονται στους χρήστες έχουν μία ενορχηστρωμένη αλληλεπίδραση και όπως τόνισε, «Οι σωστές πληροφορίες βρίσκονται στο σωστό μέρος τη σωστή στιγμή».
Το νέο My Modes εξασφαλίζουν μια ολοκληρωμένη εμπειρία χρήστη προσαρμοσμένη στις προσωπικές προτιμήσεις του οδηγού, δημιουργώντας μοναδικές στιγμές τόσο για τον οδηγό όσο και για τους επιβάτες του. Οι λειτουργίες My Modes έχουν σχεδιαστεί για να διεγείρουν πολλαπλές αισθήσεις, από την όραση έως την ακοή και την αφή. Θα συνδυάσουν άψογα έως και δέκα διαφορετικές παραμέτρους στο όχημα και ενεργοποιούνται με μία μόνο εντολή. Το Efficient Mode εστιάζει ξεκάθαρα στη βιώσιμη οδήγηση και διαμορφώνει το όχημα ώστε να διατηρεί την κατανάλωση όσο το δυνατόν χαμηλότερη, συμπεριλαμβανομένων των συμβουλών του έξυπνου Efficiency Trainer. Αντίθετα, το Sport Mode επιτρέπει στον οδηγό να απολαμβάνει την αίσθηση της οδηγικής απόλαυσης διαμορφώνοντας τα χαρακτηριστικά του οχήματος όπως η επιτάχυνση και η οδική συμπεριφορά για μια σπορ οδήγηση. Η Personal Mode προσφέρει στους πελάτες μια σειρά επιλογών για τη δημιουργία της δικής τους My Mode.
Όπως δήλωσε και η Alina Seuer, «Οι ανερχόμενες τεχνολογίες αλλάζουν τον τρόπο που σκεφτόμαστε και τον τρόπο που ενεργούμε. αλλά πώς αντιμετωπίζουμε την δυσκολία χρήσης πολλαπλού αριθμού εφαρμογών;». την απάντηση δίνει το BMW iDrive.
- Digital Agenda: Ο Prof. John Oliver μίλησε για τον «πόλεμο» μεταξύ των streaming πλατφορμών
- Δρ Πεχλιβάνογλου: Νησιώτικη ενεργειακή αυτάρκεια με το έργο «TILOS»
- Τορναρίτης & Φίλιπ: Το αγαπημένο ζευγάρι του TikTok
- Θέλξια Βαλέρια Φραγκούδη: Μας δείχνει την «αδυναμία» της
- Έλενα Θεοδώρου: Το παραμυθένιο πάρτι γενεθλίων της κόρης της