Μπορεί για τους περισσότερους το TikTok να είναι γνωστό λόγω των viral χορών του, των funny βίντεο και της ποπ μουσικής, ωστόσο σε καμία περίπτωση δεν είναι μόνο αυτά. Για την γενιά Ζ, μάλιστα, η εφαρμογή αυτή είναι η νέα μηχανή αναζήτησης, ενώ για τις επιχειρήσεις, είναι το βασικότερο εργαλείο στο οποίο πρέπει να επενδύσουν ώστε να αυξήσουν τα κέρδη τους και φυσικά, να κάνουν το όνομά τους όσο πιο γνωστό γίνεται.
Επιτρέποντας στους χρήστες να αφήσουν ελεύθερη την φαντασία τους και να δοκιμάσουν διάφορα challenges, εξελίχθηκε έντονα κατά την διάρκεια της πανδημίας και σήμερα, θεωρείται η νούμερο ένα εφαρμμογή κοινωνικής δικτύωσης. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που κατά την διάρκεια του 2022 στέφθηκε ως η εφαρμογή με τα περισσότερα downloads στον κόσμο.
Ένα από τα γεγονότα που αποδεικνύουν την τεράστια επιρροή που ασκεί στους χρήστες, είναι οι πωλήσεις των προιόντων με τα περισσότερα hashtags και αναζητήσεις την περασμένη χρονιά - και η πεποίθηση που καλλιεργείται πως αυτά, πέρα από δημοφιλή, είναι και όντως αποτελεσματικά.
Πού όμως οφείλεται η επιτυχία του και γιατί καταφέρνει να ασκεί τόσο μεγάλη επιρροή στις νέες γενιές;
Ένας από τους βασικότερους λόγους της απήχησής του, βάση διάφορων ερευνών, είναι το ότι περιλαμβάνει περιεχόμενο για όλους τους χρήστες - σε αντίθεση με το Instagram, που κατά κύριο λόγω περιλαμβάνει fashion και beauty looks, εξόδους και ταξίδια. Αυτό που κάνει το TikTok να ξεχωρίζει, είναι πως το κοινό του διασκεδάζει βλέποντας τα βίντεο των άλλων, ενώ πειραματίζεται και με τα δικά του.
Το ότι κατά πολλούς το μοντέλο του μοιάζει περισσότερο με το Netflix παρά με τους αντιπάλους όπως το Facebook ή το Twitter δεν είναι αβάσιμο. Οι χρήστες παρακολουθούν επί ώρες και δεν κάνουν απλώς "check in” με αποτέλεσμα, να εμπεδώσουν το μήνυμα - διαφήμιση πολύ πιο έντονα.
Την ίδια στιγμή, το TikTok πέρα από κανάλι άμεσης πώλησης φημίζεται και για την ικανότητά του να αναπτύξει και να καθιεριώσει μια μάρκα, ενώ έχει γίνει και ένα νέο μέσο προώθησης προϊόντων που φέρνει την ανακάλυψη και την αγορά πιο κοντά.
Πέρα από τις δυνατότητές του, ένας ακόμη λόγος που έχει καθοριστική σημασία στην ικανότητά του να ασκεί επιρροή, είναι η δυνατότητα που δίνει στους διαφημιστές/ brands να είναι δημιουργικοί και να φτιάχνουν μοναδικό περιεχόμενο - το οποίο οι χρήστες ψάχνουν από μόνοι τους να δουν.
Όσον αφορά τώρα πιο συγκεκριμένα, η επιρροή του TikTok στις νέες γενιές είναι τεράστια και τα παιδιά από 12 έως 16 ετών ή και λίγο μεγαλύτερα είναι αυτά που το χρησιμοποιούν περισσότερο από όλους μας - σε σημείο μάλιστα που γι' αυτά είναι η νέα μηχανή αναζήτησης.
Ενώ, λοιπόν, η Google παραμένει η κυρίαρχη μηχανή αναζήτησης παγκοσμίως, οι άνθρωποι σταδιακά στρέφονται στο Amazon για αναζήτηση προϊόντων, στο Instagram για να ενημερώνονται για τις τάσεις και στο εξωτερικό κυρίως, στο Snap Maps του Snapchat για να βρουν τοπικές επιχειρήσεις. Και ενώ είναι απολύτως λογικό το ότι όσο ο ψηφιακός κόσμος συνεχίζει να αναπτύσσεται, το σύμπαν των τρόπων εύρεσης πληροφοριών θα διευρύνεται, η εταιρεία Google φαίνεται να ξεκίνησε να ανησυχεί από την εξάπλωση του TikTok, αφού παρατήρησε πως η εφαρμογή εισχωρεί στον τομέα της - ενώ η εταιρεία Silicon Valley αμφισβήτησε το γεγονός.
«Στις μελέτες μας, σχεδόν το 40% των νέων, όταν αναζητούν ένα μέρος για μεσημεριανό γεύμα, δεν πηγαίνουν στους Χάρτες Google ή στην Αναζήτηση. Πηγαίνουν στο TikTok ή στο Instagram», δήλωσε ο Prabhakar Raghavan, ανώτερος αντιπρόεδρος της Google, σε μια διάσκεψη τεχνολογίας τον Ιούλιο. Στην προσπάθειά της η Google να διατηρήσει την θέση της, ξεκίνησε σιγά - σιγά να ενσωματώσει εικόνες και βίντεο στη μηχανή αναζήτησής της, ενώ το 2020, κυκλοφόρησε το YouTube Shorts, το οποίο μοιράζεται κάθετα βίντεο διάρκειας λιγότερο από ένα λεπτό.
Γιατί όμως οι νέοι άνθρωποι εμπιστεύονται περισσότερο το TikTok ως προς την αναζήτηση; Ο λόγος είναι αυτός που εύκολα φαντάζεται κανείς: η αναζήτηση στην εφαρμογή είναι πιο διαδραστική από την πληκτρολόγηση ενός απλώς ερωτήματος. Αντί, λοιπόν, οι χρήστες να διαβάζουν -συχνά- τεράστια κείμενα, επιλέγουν να δουν μερικά διαδραστικά βιντεάκια και στην συνέχεια, να επαληθεύσουν το περιεχόμενό τους με τα σχόλια που δημοσιεύονται ως απάντηση στα βίντεο. Τόσο απλά.
Την ίδια στιγμή τα αποτελέσματα του TikTok «δεν φαίνονται τόσο προκατειλημμένα» όσο της Google και οι βασικές πληροφορίες παρουσιάζονται πολύ γρήγορα, οπότε η επιρροή που καταφέρνει να ασκεί στις νέες γενιές το TikTok δεν εντυπωσιάζει. Είναι δεδομένη.
Με πληροφορίες από τους The New York Times