Ριάνα Στυλιανού
Το "Squid Game", η κορεατική σειρά που έκανε πρεμιέρα το 2021 στο Netflix, άλλαξε τα δεδομένα της τηλεοπτικής ψυχαγωγίας. Με τη μοναδική της πλοκή, τους πολύπλευρους χαρακτήρες και την έντονη κοινωνική κριτική, κατάφερε να γίνει η πιο δημοφιλής παραγωγή στην ιστορία της πλατφόρμας, σημειώνοντας ρεκόρ τηλεθέασης.
Ωστόσο, η επιτυχία της σειράς δεν περιορίζεται μόνο στην οθόνη. Οι θεωρίες σχετικά με την έμπνευση πίσω από την πλοκή, οι κοινωνικές αναφορές, καθώς και οι ευφυείς καμπάνιες μάρκετινγκ, έχουν αναδείξει το "Squid Game" σε πολιτιστικό φαινόμενο.
Η ιστορία του "Squid Game"
Η σειρά ακολουθεί τον Seong Gi-hun, γνωστό ως Παίκτη 456, έναν άνθρωπο που βρίσκεται σε οικονομικό αδιέξοδο. Όπως και εκατοντάδες άλλοι παίκτες, προσκαλείται να συμμετάσχει σε μια σειρά παιχνιδιών με την υπόσχεση ενός αστρονομικού χρηματικού επάθλου. Τα παιχνίδια, που βασίζονται σε παιδικές δραστηριότητες, αποκτούν θανάσιμη τροπή, καθώς κάθε ήττα οδηγεί σε εξάλειψη του παίκτη.
Στη δεύτερη σεζόν, που έκανε πρεμιέρα στις 26 Δεκεμβρίου 2024, ο Gi-hun επιστρέφει αποφασισμένος να αποκαλύψει την ταυτότητα των διοργανωτών και να σταματήσει τη φρικτή αυτή "επιχείρηση". Παρά τις καλές του προθέσεις, βρίσκεται ξανά παγιδευμένος στις ίδιες θανάσιμες δοκιμασίες, παρέα με νέους παίκτες, προσπαθώντας να επιβιώσει.
@squidgamenetflix
@squidgamenetflix
Η έμπνευση πίσω από τη σειρά
Ο δημιουργός του "Squid Game", Hwang Dong-hyuk, έχει δηλώσει ότι η έμπνευση για τη σειρά δεν βασίζεται σε αληθινά γεγονότα. Σύμφωνα με τον ίδιο, η ιδέα γεννήθηκε από την αγάπη του για ιαπωνικά manga και anime, όπως το Battle Royale και το Liar Game. Επίσης, οι προσωπικές του οικονομικές δυσκολίες έπαιξαν σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της πλοκής.
«Ήθελα να δημιουργήσω μια ιστορία που να αντικατοπτρίζει την κοινωνική ανισότητα και τον ακραίο ανταγωνισμό της καπιταλιστικής κοινωνίας», έχει δηλώσει ο Hwang. Ο χαρακτήρας του Gi-hun βασίζεται σε ανθρώπους που αντιμετωπίζουν ξαφνική οικονομική καταστροφή και αναγκάζονται να πάρουν ακραίες αποφάσεις για την επιβίωσή τους.
Η εργατική απεργία της Ssangyong
Photo: Associated Press
Μια σημαντική έμπνευση ήταν οι απεργίες στην αυτοκινητοβιομηχανία Ssangyong το 2009. Εκατοντάδες εργαζόμενοι έχασαν τη δουλειά τους και, όταν αντέδρασαν, η κυβέρνηση κατέστειλε βίαια την απεργία τους. Αυτή η τραγική ιστορία έδωσε στον Hwang την ιδέα για τον Gi-hun, που εκπροσωπεί τη μεσαία τάξη που συχνά πέφτει θύμα του συστήματος.
Οι θεωρίες για το "Squid Game" και το Brothers Home
Παρόλο που ο Hwang Dong-hyuk αρνείται ότι η σειρά βασίζεται σε αληθινά γεγονότα, οι φήμες γύρω από το Brothers Home, μια σκοτεινή σελίδα της ιστορίας της Νότιας Κορέας, έδωσαν τροφή για συζητήσεις.
Εικονογραφήσεις βασισμένες σε σχέδια ενός από τους επιζώντες των εγκαταστάσεων, του Han Jong-sun, επεξεργασμένες από τον Davies Surya. (BBC)
Το Brothers Home ήταν μια εγκατάσταση που λειτούργησε από το 1976 έως το 1987 στη Μπουσάν. Επίσημα, προοριζόταν για τη φροντίδα αστέγων, αλλά στην πραγματικότητα ήταν ένας τόπος κακοποίησης και εκμετάλλευσης. Ενήλικες και παιδιά κρατούνταν παρά τη θέλησή τους, υπέστησαν βασανιστήρια και πολλοί από αυτούς πέθαναν υπό άθλιες συνθήκες. Οι κρατούμενοι φορούσαν ομοιόμορφες στολές και τακτοποιούνταν με αριθμούς, στοιχεία που παραπέμπουν στις εικόνες του "Squid Game".
Ένας άντρας ρίχνει νερό πάνω σε έναν άλλον άντρα. Εικονογραφήσεις βασισμένες σε σχέδια ενός από τους επιζώντες των εγκαταστάσεων, του Han Jong-sun, επεξεργασμένες από τον Davies Surya. (BBC)
Ένα παιδί φαίνεται να φωνάζει. Εικονογραφήσεις βασισμένες σε σχέδια ενός από τους επιζώντες των εγκαταστάσεων, του Han Jong-sun, επεξεργασμένες από τον Davies Surya. (BBC)
Παρότι δεν υπάρχει καμία άμεση σύνδεση, οι παραλληλισμοί με το Brothers Home και η αναπαράσταση της εκμετάλλευσης ανθρώπων έχουν οδηγήσει πολλούς να πιστεύουν ότι το περιστατικό επηρέασε τη σειρά.
Η εμπορική δύναμη του "Squid Game"
Το "Squid Game" δεν σταμάτησε να εντυπωσιάζει μόνο ως σειρά, αλλά μετατράπηκε και σε εμπορικό φαινόμενο, χάρη στις ευρηματικές συνεργασίες μάρκετινγκ.
Συνεργασίες με brands
@sportswind_cy
Puma: Η Puma δημιούργησε μια συλλογή φόρμες εμπνευσμένη από τις χαρακτηριστικές πράσινες στολές των παικτών. Οι αριθμοί και οι λεπτομέρειες των ρούχων θύμιζαν κατευθείαν τη σειρά, κάνοντάς τα ανάρπαστα στους fans.
Adidas: Η Adidas λάνσαρε περιορισμένης έκδοσης αθλητικά παπούτσια που συνδύαζαν το μοντέρνο design με στοιχεία από τα παιχνίδια της σειράς, όπως το "Red Light, Green Light".
Funko Pop Figures: Εταιρείες παιχνιδιών, όπως η Funko, κυκλοφόρησαν συλλεκτικές φιγούρες χαρακτήρων, όπως τον Παίκτη 456 και τους φύλακες με τις χαρακτηριστικές μάσκες.
Zip-top sweatshirt by H&M
Ρούχα και Αξεσουάρ: Μάρκες όπως η Zara και η H&M λάνσαραν συλλογές ρούχων και αξεσουάρ εμπνευσμένα από το "Squid Game". Από αθλητικές φόρμες μέχρι μπλουζάκια με τα εμβληματικά σύμβολα των "guards" (κύκλος, τρίγωνο, τετράγωνο). Μπορούμε να πούμε με σιγουριά πως οι fans είχαν πολλές επιλογές.
@danicolexx Glad I didn’t listen worked wonders for my acne scars #koreanskincare #skincare #skincareroutine #acne #acnescars A Tu Lado - edgar Alejandro
Καλλυντικά και προϊόντα περιποίησης: Στην Κορέα, brands όπως η Amorepacific λάνσαραν ειδικές σειρές καλλυντικών, με μάσκες προσώπου και κραγιόν που παραπέμπουν στους αριθμούς των παικτών.
@Gucci
@Gucci
Επίσης, ο Lee Jung Jae, παγκόσμιος πρεσβευτής της Gucci και πρωταγωνιστής του 'Squid Game φωτογραφήθηκε για το τελευταίο τεύχος του περιοδικού W Korea, φορώντας δημιουργίες από τη συλλογή Άνοιξη/Καλοκαίρι 2025 του δημιουργικού διευθυντή της Gucci. Η συνεργασία αυτή υπογραμμίζει τη συνεχιζόμενη επιρροή του Lee Jung Jae στη μόδα και την ψυχαγωγία, ενισχύοντας τη θέση του ως εμβληματική φιγούρα στη βιομηχανία.
Εστιατόρια με θεματολογία το "Squid Game"
Η παγκόσμια επιτυχία του "Squid Game" ενέπνευσε όχι μόνο τη μόδα και τη βιομηχανία καλλυντικών, αλλά και τον χώρο της γαστρονομίας. Πολλά καφέ σέρβιραν τη διάσημη καραμέλα Dalgona, όπως αυτή που εμφανίστηκε στο επεισόδιο "Honeycomb Challenge". Εστιατόρια σέρβιραν γλυκά και αλμυρά σνακ σε σχήμα κύκλου, τριγώνου και τετραγώνου, εμπνευσμένα από τις μάσκες των φρουρών. Στο Λονδίνο, διοργανώθηκε ένα immersive dining experience βασισμένο στη σειρά. Οι καλεσμένοι μπορούσαν να απολαύσουν μενού εμπνευσμένα από τα κορεατικά φαγητά που εμφανίζονται στο Squid Game, ενώ συμμετείχαν σε παιχνίδια με διαδραστική θεματολογία. Στην Ιαπωνία, δημιουργήθηκαν καφετέριες με θεματικές διακοσμήσεις. Οι επισκέπτες μπορούσαν να απολαύσουν κορεατικά πιάτα, όπως bibimbap και kimchi pancakes, και να βγάλουν φωτογραφίες με αντικείμενα που αναπαριστούσαν σκηνές από τη σειρά, όπως οι φρουροί και η κούκλα "Red Light, Green Light".
Η επικοινωνιακή στρατηγική του "Squid Game"
Το "Squid Game" εκμεταλλεύτηκε τη δυναμική των social media. Viral challenges, όπως το Dalgona Candy Challenge, και εκδηλώσεις σε μεγάλες πόλεις με διαδραστικές εμπειρίες, όπως τα θανάσιμα παιχνίδια της σειράς, ενίσχυσαν την αναγνωρισιμότητα της σειράς.
Το "Squid Game" δεν είναι απλώς μια τηλεοπτική σειρά. Είναι μια βαθιά κοινωνική αλληγορία, ένα παγκόσμιο πολιτιστικό φαινόμενο και ένα μάρκετινγκ case study που απέδειξε πως μια παραγωγή μπορεί να επηρεάσει διαφορετικές πτυχές της ζωής μας. Με τη δεύτερη σεζόν να συνεχίζει τη συναρπαστική αφήγηση, το "Squid Game" παραμένει στην κορυφή, τόσο στην οθόνη όσο και στις παγκόσμιες αγορές.