Ριάνα Στυλιανού
Τα τελευταία χρόνια, η επιχειρηματική κοινότητα έχει δει μια αυξημένη συμμετοχή γυναικών σε κάθε επίπεδο και τομέα. Παρά τις προκλήσεις και τα εμπόδια, πολλές γυναίκες έχουν αποφασίσει να ακολουθήσουν το όνειρό τους και να ξεκινήσουν τη δική τους επιχείρηση.
Από νεαρές επιχειρηματίες που εισέρχονται στον κόσμο της start-up κουλτούρας μέχρι και πιο έμπειρες που ανοίγουν το δικό τους μονοπάτι, οι γυναίκες παίζουν έναν ολοένα και πιο σημαντικό ρόλο στον κόσμο της επιχειρηματικότητας.
Με αφορμή λοιπόν τη σημερινή ημέρα, 8 Μαρτίου, που σηματοδοτεί μια ημέρα που τιμά όχι μόνο την πάλη για την ισότητα των φύλων, αλλά και την επιτυχία και τη δύναμη των γυναικών σε κάθε τομέα της ζωής, ήθελα να κάνω μια χαλαρή συζήτηση με 4 γυναίκες από το νησί μας κάτω των 30 ετών, που πρόσφατα έκαναν το βήμα να ξεκινήσουν μια επιχείρηση, που με τη σκληρή δουλεία και δημιουργικότητα, ξεχώρισαν σε αυτόν τον τομέα.
Κατερίνα Ευστρατίου
Δεν έχει συμπληρώσει ακόμα τα τριάντα της και η Κατερίνα Ευστρατίου έχει αφιερώσει τη καριέρα της στην υφαντουργία, μια από τις αρχαιότερες μορφές τέχνης, που η ίδια είναι πεπεισμένη πως δε θα χαθεί, βάζοντας εννοείται και το δικό της αποτύπωμα σε αυτόν τον τομέα. Η Κατερίνα είναι μια πολυάσχολη καλλιτέχνιδα, η οποία περνά ατέλειωτες ώρες στο «weaving studio», όπως το ονομάζει, υφαίνοντας στον αργαλειό.
Τι σημαίνει τέχνη για εσένα;
Τέχνη σημαίνει γλώσσα, ένας τρόπος έκφρασης, ένα διαφορετικό αλφάβητο με υποκειμενική σημασία, όπου ο κάθε καλλιτέχνης μπορεί να εκφράζει ελεύθερα τις ανησυχίες και τις σκέψεις του.
Tι σε ώθησε να ασχοληθείς με αυτήν την τέχνη;
Γενικότερα δε θα με περιέγραφε η λέξη αυθορμητισμός. Αυτός είναι και ο κύριος λόγος που επέλεξα την τέχνη της υφαντικής. Για να υφαίνει κάποιος χρειάζεται δημιουργικότητα και προγραμματισμό - κυρίως προγραμματισμό – και το γεγονός ότι λειτουργώ με πρόγραμμα τις περισσότερες φορές με ωθεί να είμαι δημιουργική.
Πιστεύεις πως αυτή η παραδοσιακή τέχνη θα ζήσει με το πέρασμα του χρόνου;
Πιστεύω πως θα ζήσει, έτσι κι αλλιώς η υφαντική είναι από τις αρχαιότερες μορφές τέχνης. Ήδη, η ανάγκη μας να στραφούμε πίσω στις ρίζες έχει ξεκινήσει να μεγαλώνει αφού σε μια πλέον ψηφιακή κοινωνία, η ταυτότητά μας, η φύση και η αίσθηση της αφής λείπουν. Οι κλωστές, προέρχονται από φυσικούς πόρους, άρα είναι συνυφασμένες με την φύση. Η σύνδεση της φύσης, της αφής και του πολιτισμού θεωρώ πως είναι η συνταγή για να γίνει η παραδοσιακή υφαντική διαχρονική.
Ποιες είναι οι ενέργειες που κάνεις για να προσεγγίσεις νέο κόσμο;
Έχω την ιστοσελίδα μου - www.keweavingstudio.com - που λειτουργεί και σαν online shop και μέσα από αυτήν μπορεί ο κόσμος να ενημερωθεί για τις δραστηριότητες και τα προϊόντα του Studio. Ωστόσο, τα Social Media - @katerinaefstratioustudio - παίζουν μεγάλο ρόλο στην προσέγγιση νέου κόσμου όπως επίσης και τα εργαστήρια υφαντικής που διοργανώνω. Μέσα από τα εργαστήρια μπορεί να αναδειχθεί η τέχνη και η δουλειά, έτσι η προσέγγιση νέου κόσμου γίνετε πιο άμεσα.
Ποιοι είναι οι στόχοι σου για την επιχείρησή σου;
Οι στόχοι είναι να αναπτυχθεί το εργαστήριο, σε σημείο που θα είναι ο μοναδικός τρόπος βιοπορισμού μου. Επίσης, η ενημέρωση του κόσμου για την αξία του χειροποίητου υφαντού είναι μέσα στους στόχους μου. Δηλαδή, τον χρόνο, τα υψηλής ποιότητας υλικά και την γνώση που χρειάζεται για να δημιουργηθεί ένα υφαντό ύφασμα.
Πώς διαχειρίζεσαι τον χρόνο και τους πόρους σου για να επιτύχεις τους στόχους σου;
Ο προγραμματισμός θεωρώ είναι το κλειδί. Είμαι ένας πολυάσχολος άνθρωπος, καθώς το Studio δεν είναι ο μοναδικός τρόπος βιοπορισμού μου. Παράλληλα με το εργαστήρι, διδάσκω στα επιμορφωτικά κέντρα και εργάζομαι στην οικογενειακή επιχείρηση. Βάζοντας deadlines στον εαυτό μου, μπορώ να προγραμματίζομαι με ευκολία και τις περισσότερες φορές λειτουργεί. Όσον αφορά τη διαχείριση των πόρων μου, προσπαθώ να τους διοχετεύω πίσω στο Studio με κύριο στόχο την ανάπτυξή του.
Φιόνα Aynedjian
Η Φιόνα Aynedjian έχει πτυχίο στη Διατροφική Θεραπεία από το Πανεπιστήμιο του Brighton, ενώ στη συνέχεια επεκτάθηκε στον τομέα της ευεξίας, φοιτώντας στο Πανεπιστήμιου του Middlesex, αποκτώντας πτυχίο Sport and Exercise Rehabilitation. Μετά τις σπουδές της, η Φιόνα μετακόμισε μόνιμα στο Λονδίνο, όπου και είχε την ευκαιρία να γνωρίσει διάφορα άτομα του κλάδου. Ασχολήθηκε με το marketing και σε συνδυασμό με την αγάπη της για την ευεξία και τον υγιεινό τρόπο ζωής, δημιούργησε το Ascencia Living.
Πρόκειται για μια επιχείρηση που κύριο στόχο έχει να βελτιώσει τη ζωή μας μέσα από διάφορα retreats, προγράμματα δηλαδή που οργανώνονται για να προσφέρουν στους συμμετέχοντες ένα χώρο για να απομακρυνθούν από την καθημερινότητά τους, να εστιάσουν σε κάποιο συγκεκριμένο σκοπό ή θέμα, και να ανανεώσουν τον εαυτό τους σε πνεύμα, σώμα και μυαλό. Η Ascencia Living έχει οργανώσει μέχρι τώρα 9 retreats στην Κύπρο, 2 στην Ουαλία, και 1 στην Ιταλία.
Πώς επιλέγεις τις τοποθεσίες για τα retreats;
Επιλεγώ τις τοποθεσίες των retreats με 3 κριτήρια. Αρχικά, επιλέγω πάντα ένα όμορφο, φυσικό τοπίο που να έχει μονοπάτια κατάλληλα για hiking, να έχει σημεία με θέα, όπως σε κάποια ακρογιαλιά ή στην κορυφή ενός βουνού. Αυτό βοηθά τα άτομα που παίρνουν μέρος στα retreats να αποσυνδέονται ακόμα περισσότερο από τη ρουτίνα της καθημερινότητας.
Αν σε κάποιο retreat συμπεριλαμβάνεται η δραστηριότητα του hiking, αξιολογώ πρώτα τα μονοπάτια μόνη μου, έτσι ώστε να ξέρω από πριν το στάδιο δυσκολίας τους, ενημερώνοντας πλήρως τα άτομα που θα λάβουν μέρος.
Σημαντικό κριτήριο για την τοποθεσία παίζει και το ξενοδοχείο, το οποίο θα φιλοξενεί την ομάδα. Θα πρέπει σίγουρα να είναι σχετικά κοντά στη φύση, να περιλαμβάνει ένα ευρύ μενού με πολλές υγιεινές επιλογές, έτσι ώστε να καλύπτει τις διατροφικές συνήθεις όλων. Επιπλέον, είναι σημαντικό για εμένα ο τόπος διαμονής να πληροί όλους τους κανόνες υγιεινής.
Πες μας λίγα λόγια για την ιδέα σου και την υπηρεσία που προσφέρεις.
Στόχος του Ascencia Living είναι να κάνει τον κόσμο να ξεφεύγει από τη βαρυφορτωμένη του ρουτίνα, να ανακαλύψει τον εαυτό του μέσω της φύσης, τον διαλογισμό και τη σωματική άσκηση. Θέλουμε ο κόσμος να ανακαλύπτει τον εαυτό του και να κάνει διασυνδέσεις με άτομα που να μοιράζεται το ίδιο mentality. Το Ascencia Living θέλει να διασφαλίζει ένα νέο ξεκίνημα για εκείνον που βιώνει το retreat.
Πέραν των φυσικών δραστηριοτήτων, οι υπηρεσίες του Ascencia Living μπορούν να γίνουν και online. Δηλαδή προσφέρουμε ένα 20ημερο από challenges τα οποία πρέπει να επιτευχθούν σε κάποιο συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Μερικά από αυτά τα challenges είναι η παρακολούθηση καθοδηγούμενων συνεδριών διαλογισμού, η αποχή 2 ωρών από ηλεκτρονικές συσκευές, καθώς επίσης και προγράμματα διατροφής και άσκησης.
Επιπρόσθετα, προσφέρουμε εταιρικά πακέτα για εταιρείες και οργανισμούς, έτσι ώστε να βοηθήσουμε την ευεξία των υπαλλήλων. Πέρα από τον διαλογισμό, τη γιόγκα και τις ασκήσεις που μπορούν τα άτομα που δουλεύουν σε γραφειακό χώρο να εκτελούν εν ώρα διαλείμματος, προσφέρουμε και προγράμματα διατροφής προσαρμοσμένα στην corporate ρουτίνα και την πολυάσχολη καθημερινότητα.
Ποια ήταν η κύρια έμπνευσή σου για τη δημιουργία της επιχείρησης;
Η όλη ιδέα ξεκίνησε κατά τη διάρκεια του lockdown το 2020, όταν ήμουν απομονωμένη σε ένα διαμέρισμα στο Λονδίνο, μην μπορώντας να έρθω σε επαφή με τον κόσμο και τη φύση. Τότε ήταν που άρχισα να πηγαίνω πιο συχνά σε μονοπάτια της φύσης εξερευνώντας τον περίγυρο μου και άρχισα να κάνω διαλογισμό και να κατασκηνώνω.
Η μοναχικότητα και το άγχος μειώνονταν δραστικά όταν βρισκόμουν κοντά στη φύση και σκέφτηκα πως δε θα ήμουν η μόνη εκεί έξω που θα το απολάμβανε αυτό.
Μετά τη χαλάρωση των μέτρων, φίλοι και συγγενείς άρχισαν να με συνοδεύουν σε αυτές τις μικρές αλλά και μεγάλες εξορμήσεις στη φύση. Απολάμβανα εξαιρετικά πολύ τη διαδικασία του να διοργανώνω το ταξίδι, τη διαμονή και όλα τα συναφή. Κάπως έτσι λοιπόν, σκέφτηκα πως θα μου άρεσε πολύ να το έκανα αυτό και σαν δουλειά. Θα συνδύαζα με αυτόν τον τρόπο τις γνώσεις μου περί διατροφής και ευεξίας, μαζί με τη φύση, και σε συνδυασμό με τις ικανότητες του να είμαι οργανωτική και να μπορώ να παρέχω ένα πρόγραμμα, πίστεψα πως είναι πολύ εφικτό. Κάπως έτσι λοιπόν «γεννήθηκε» το Ascencia Living.
Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά που ξεχωρίζουν την επιχείρησή σου από τους ανταγωνιστές;
Οι υπηρεσίες που παρέχουμε είναι μοναδικές, υπό την έννοια ότι προσφέρουμε ένα συνδυασμό ποικιλίας δραστηριοτήτων, όπως την αναρρίχηση, την πεζοπορία, τον διαλογισμό, την περιοδεία σε αξιοθέατα μέρη και πολλά άλλα που παρατίθενται στην ιστοσελίδα μας. Οργανώνουμε επίσης συνεδρίες διαλογισμού και γιόγκας σε μοναδικές τοποθεσίες, όπως σπηλιές, καταρράκτες και λιμνοθάλασσες. Δίνουμε ιδιαίτερη σημασία στην ασφάλεια, έχοντας επί τόπου προσοντούχους και ασφαλισμένους εκπαιδευτές. Όλα τα μενού που προσφέρονται κατά τη διάρκεια των retreats ετοιμάζονται πολύ προσεκτικά για να προσφερθεί μια ισοζυγισμένη και υγιεινή δίαιτα.
Ποιοι είναι οι στόχοι για την επιχείρησή σου στο άμεσο και μακρινό μέλλον;
Οι βραχυπρόθεσμοι στόχοι μου για την Ascencia Living είναι όχι μόνο να λειτουργώ στην Κύπρο και το Ηνωμένο Βασίλειο, αλλά να επεκταθώ και σε άλλες χώρες, όπως την Ελλάδα, το Ντουμπαΐ και την Πορτογαλία. Ένας ακόμα στόχος μου είναι να εισαγάγω προγράμματα ευεξίας σε σχολεία και πανεπιστήμια, ούτως ώστε η νέα γενιά να ενσωματώσει την ευεξία στην καθημερινή ρουτίνα της από νεαρή ηλικία.
Ευα Σαρπέτσα
Απόφοιτη του University of Surrey με πτυχίο στα Οικονομικά, Master's degree στα Entrepreneurship/Entrepreneurial Studies, σε συνδυασμό με πολλές δεξιότητες που κατέκτησε σε διάφορα internship στο εξωτερικό αλλά και στην Κυπρο στον τομέα του marketing και όχι μόνο, η Ευα Σαρπέτσα έχει γίνει πλέον ένας αξιόπιστος επιχειρηματικός σύμβουλος.
Το πάθος για τη μόδα ωστόσο, πέραν από το να γίνει η Chief Editor στο online portal Trends.com, την ώθησε να ξεκινήσει τη δική της επιχείρηση, που σε μόλις σε ένα χρόνο, κατάφερε να τραβήξει την προσοχή χιλιάδων fashionistas του νησιού. Ο λόγος για το Knowwear, το πολλά υποσχόμενο online shop/ community που προωθεί έναν πιο fashionable τρόπο ζωής.
Τι σημαίνει για εσένα μόδα;
Η μόδα, σαν έννοια, μπορεί να σημαίνει πολλά. Μέσα από αυτή μπορείς να αντιληφθείς πολλά για τις τάσεις, τις αξίες και τις ανησυχίες της σημερινής μας κοινωνίας. Σε ατομικό επίπεδο όμως πρόκειται για ένα τρόπο έκφρασης, όπως κάθε τέχνη. Είναι διασκεδαστική, δημιουργική και συχνά έχει τη δυνατότητα να εξωτερικεύει πολλές πτυχές του εσωτερικού σου κόσμου.
Η μόδα είναι ένα μέσο αυτοέκφρασης και ένας τρόπος να ανακαλύψεις καλύτερα τον εαυτό σου, αφού με αυτή, μπορείς να είσαι ό,τι θέλεις, γιορτάζοντας την ατομικότητά σου.
Όλοι/ες έχουμε εκείνο το σύνολο, που όταν το φοράμε νιώθουμε…ισχυροί/ές.
Και εγώ προσωπικά, είναι αμέτρητες οι φορές που είχα παρατηρήσει αλλαγή στην αυτοπεποίθησή μου, την ενέργειά μου και τον τρόπο που αλληλοεπιδρούσα με τους άλλους, όταν φορούσα ένα outfit μέσα στο οποίο ένιωθα όμορφα.
Σε τι ξεχωρίζει το Knowwear από τα υπόλοιπα online shops?
Αυτό που καθιστά το Knowwear ξεχωριστό είναι σίγουρα η προσεκτική επιλογή των κομματιών, τα οποία δεν μπορείς να εντοπίσεις πουθενά αλλού στην κυπριακή και ελληνική αγορά. Πρόκειται για μια πολύ συγκεκριμένη αισθητική και τα πιο trending styles, τα οποία φορούν celebrities, influencers και IT-girls, σε όλο τον κόσμο.
Έπειτα από τη ζεστή ανταπόκριση του κόσμου τον τελευταίο χρόνο, αποφασίσαμε επίσης να παρέχουμε την υπηρεσία των private fittings, με μοναδικό σκοπό να την εξελίξουμε σε μια μοναδική εμπειρία. Στα private fittings, ο κόσμος έχει την ευκαιρία να δοκιμάσει τα ρούχα μας σε ένα one to one session, έχοντας την αμέριστη προσοχή μας και τις μέχρι σήμερα στυλιστικές μας γνώσεις, βοηθώντας τους να επιλέξουν τα κομμάτια που αναδεικνύουν την προσωπικότητά τους.
Έχουμε καταφέρει να δημιουργήσουμε ένα community στο οποίο οι πελάτισσες μας αισθάνονται σημαντικές.
Το Knowwear έχει δημιουργηθεί με απώτερο σκοπό να αποδείξει στις γυναίκες την ‘επιρροή’ που μπορεί να έχει ένα καλό outfit στη ψυχολογία και στην αυτοπεποίθηση τους. Το quote «It’s not about the clothes, it’s about how you feel when you wear them» αποτυπώνει τον πυρήνα αυτής της αντίληψης, δηλώνοντας ότι η πραγματική επίδραση προέρχεται από το πώς αισθάνεται κάποιος όταν φοράει ένα συγκεκριμένο outfit, περισσότερο από τα ίδια τα κομμάτια. Για εμάς αυτό σημαίνει ένα και μόνο πράγμα: Το Knowwear δεν είναι clothing brand αλλά ένα brand τρόπου ζωής και έκφρασης.
Μεταξύ άλλων, προφέρουμε same και next day delivery σε πολύ – πολύ – χαμηλό κόστος και δωρεάν σε αγορές άνω των 100 ευρώ, 14 μέρες return policy για full money refund αλλά και αλλαγές.
O ανταγωνισμός σε αυτόν τον τομέα είναι τεράστιος. Πώς τον αντιμετωπίζεις;
Θεωρώ πως ο ανταγωνισμός δεν είναι απαραίτητα κακός. Μέσα από αυτό μπορείς να εμπνευστείς, να παραδειγματιστείς και να προσπαθήσεις περισσότερο, ξανά και καλύτερα. Φυσικά, για να ξεχωρίσουμε χρειάστηκε να εστιάσουμε στη διαφοροποίηση των κομματιών και φυσικά, στην ποιότητα.
Πέρα από αυτά, δεν σταματάμε ποτέ να αναπτύσσουμε την εμπειρία του πελάτη, από την στιγμή που θα επισκεφθεί την ιστοσελίδα μας, μέχρι την στιγμή που θα παραλάβει την παραγγελία του. Αυτό περιλαμβάνει την πλοήγηση και το user experience στην ιστοσελίδα μας, την άμεση ανταπόκριση σε ερωτήσεις και ανησυχίες του μέσω e-mail ή Instagram messages, και στην απλοποίηση της διαδικασίας άμεσης επιστροφής ή αλλαγής του προϊόντος.
Και φυσικά, content is King. Η άριστη συνεργασία μας με local influencers και το διαθέσιμο υλικό των celebrities με τα ρούχα μας, μας έχει βοηθήσει πραγματικά να ξεχωρίσουμε τον τελευταίο χρόνο.
Θα κλείσω λέγοντας πως, το πιο σημαντικό για εμάς είναι να προσπαθήσουμε να ανακαλύψουμε και να κατανοήσουμε τις συνεχώς μεταβαλλόμενες ανάγκες της αγοράς μας, και με δημιουργικότητα και αγάπη να προσαρμοζόμαστε στις νέες τάσεις και τις απαιτήσεις των καταναλωτών μας.
Πώς αντιλαμβάνεσαι τις αλλαγές στην αγορά και πώς προσαρμόζεις την επιχείρηση σου σε αυτές;
Ο πελάτης είναι η αγορά. Ο πελάτης θα καθορίσει τις τάσεις. Ο πελάτης ξέρει τι θέλει - και μπορεί - να επικοινωνήσει τις ανησυχίες του. Και το Knowwear θα ενθαρρύνει πάντα τους πελάτες του να επικοινωνούν τις ανησυχίες τους, με κάθε πιθανό τρόπο.
Φυσικά, αυτή η προσπάθεια δε θα μπορούσε να μην περιλαμβάνει την αξιοποίηση της τεχνολογίας και τη χρήση αναλυτικών εργαλείων, για να αξιολογήσουμε δεδομένα όπως πωλήσεις, συμπεριφορά καταναλωτών, τάσεις και εποχές, προκειμένου να προβλέψουμε μελλοντικές συμπεριφορές και να βελτιώσουμε τα προϊόντα και τις υπηρεσίες μας.
Και τέλος, για να μπορέσουμε να προσαρμοστούμε σε αυτές, σημαίνει πως πρέπει να παραμένουμε ευέλικτοι και δημιουργικοί. Να δοκιμάζουμε συνεχώς, μέχρι η αγορά να… μιλήσει.
Ποια είναι η προσέγγιση σου όσον αφορά τη βιωσιμότητα και την κοινωνική ευθύνη στο χώρο της μόδας;
Θα έλεγα πως η προσπάθεια μας για βιωσιμότητα αυτήν την στιγμή ξεκινά από την επιλογή των συνεργατών μας (aka wholesalers), διασφαλίζοντας πως αυτοί χρησιμοποιούν βιώσιμα υλικά και διαδικασίες παραγωγής στη δημιουργία των προϊόντων τους, καθώς φυσικά και σωστές πρακτικές στην αλυσίδα παραγωγής και εφοδιασμού.
Από την δική μας πλευρά, το packaging μας αποτελείται από 100% ανακυκλώσιμα υλικά και επίσης μπορούν πολύ εύκολα να επαναχρησιμοποιηθούν.
Μέσα σε όλη αυτή την προσπάθεια, προσπαθούμε να ευαισθητοποιήσουμε τους πελάτες μας για τη σημασία της βιωσιμότητας, παροτρύνοντάς τους να αγοράζουν λιγότερα και καλύτερης ποιότητας κομμάτια.
Ελπίδα Φραγκεσκίδου
Η Ελπίδα Φραγκεσκίδου είναι μια εικαστική καλλιτέχνης που με το ταλέντο της κατάφερε να ξεχωρίσει από αρκετά νεαρή ηλικία. Η 28χρονη έχει μεταπτυχιακό δίπλωμα στη Σκηνογραφία από την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών Αθήνας. Το 2017, σπούδασε στο Πανεπιστήμιο Middlesex στο Λονδίνο ως φοιτήτρια Erasmus.
Έχει συμμετάσχει σε ομαδικές εκθέσεις στην Αθήνα και το Λονδίνο. Επίσης, ήταν ασκούμενη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Ελλάδας στα τμήματα Κοσμητείας και Επικοινωνίας. Έχει συμμετάσχει στα εκπαιδευτικά προγράμματα και εργαστήρια της Διεθνούς Έκθεσης Τέχνης Art Athina και έχει εργαστεί ως βοηθός παραγωγής στη 6η Μπιενάλε Αθηνών ANTI (2018) καθώς και ως βοηθός στα Hot Wheels Projects στην Αθήνα.
Από τον Σεπτέμβριο του 2019 έως τον Μάρτιο του 2020 ήταν μέλος της ομάδας του Προγράμματος Καλλιτεχνικής Κατοχής Onassis. Πλέον η Ελπίδα ασχολείται κυρίως με το Κuns Studio, το οποίο απέκτησε δημοτικότητα στην Κύπρο με ραγδαία ταχύτητα. Ένα όνειρό της έγινε πραγματικότητα, ωστόσο η νεαρή καλλιτέχνης δεν σταματά ποτέ να καλυτερεύει τον εαυτό της και αυτό είναι ξεκάθαρο μέσα από τη δουλειά και το έργο της.
Με ποια αφορμή επέλεξες να ασχοληθείς με αυτό το είδος τέχνης;
Η υλικότητα αγγίζει αισθήσεις πέρα από την όραση και στον δημιουργό αλλά και στον κόσμο που θα έρθει σε επαφή με το έργο. Η επιλογή υλικών δεν είναι τυχαία, αλλά οφείλει να στηρίζεται στην καλλιτεχνική πρόθεση και να υπηρετεί τη θεματική του έργου. Κάθε υλικό φέρει μοναδικές ιδιότητες, υφές, χρώματα και δυνατότητες που μπορούν να ενισχύσουν το μήνυμα που θέλω να μεταδώσω. Ο πηλός προέρχεται από τη γη, μεταμορφώνεται, συρρικνώνεται, είναι μαλακός και έχει πλαστικότητα.
Η κεραμική έχει αναπτυχθεί αρκετά τα τελευταία χρόνια στο νησί μας. Θεωρείς ότι είναι μόδα και θα περάσει;
Ελπίζω πως ο κόσμος θα συνεχίσει να μαθαίνει πόσο ισχυρό εργαλείο είναι. Δεν νομίζω να περάσει. Είναι ως μέθοδος μια από τις πρώτες επαφές του ανθρώπου με τον κόσμο μας. Από τους αρχαίους χρόνους οι δημιουργοί επικοινωνούσαν μέσω της τέχνης και μέσω της δημιουργίας με πηλό. Η έκφραση, τα σύμβολα, όλα όσα ο άνθρωπος σωματοποιεί για μια ζωή μέσα του μένουν για πάντα στον πηλό και και όσα δημιουργεί από αυτόν.
Πώς νομίζεις ότι προέκυψε αυτό το trend;
Ο πηλός μπορεί να φέρει τους ανθρώπους πιο κοντά, σε συνδέει με τη φύση και την παράδοση αλλά και με τον ίδιο σου τον εαυτό. Είναι ένα από τα πιο θεραπευτικά μέσα δημιουργίας. Ένα εργαλείο έκφρασης - χαλάρωσης, είναι απαραίτητη για την υγεία και την ευεξία μας. Μας βοηθά να μειώσουμε το άγχος, να βελτιώσουμε τη διάθεσή μας, να αυξήσουμε την παραγωγικότητά μας.
Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά που ξεχωρίζουν την επιχείρησή σου από τους ανταγωνιστές;
Θα έλεγα καλύτερα, τι είναι αυτό που μας κάνεις μοναδικούς; Η γλυπτική και οι συνεργασίες μας. Σε αντίθεση με την αγγειοπλαστική, η γλυπτική κεραμική εστιάζει και στην καλλιτεχνική έκφραση και στην δημιουργία μη λειτουργικών έργων. Ακόμα και τα αντικείμενα που έχουν λειτουργικότητα στο εργαστήριο μας, είναι μοναδικά γιατί ο κάθε συμμετέχοντας βάζει πάνω αυτό που τον κάνει μοναδικό, δηλαδή την ταυτότητα του. Στο Kuns Studio, χτίζουμε ταυτότητες. Εξερευνούμε τον κόσμο που όλοι κρύβομαι μέσα μας, και εκφραζόμαστε μέσω της κεραμικής στο χώρο του εργαστηρίου, σε άλλους χώρους πολιτισμού και εστίασης, σε αρχαιολογικούς χώρους και δημόσιους.
Πού βλέπεις το Kuns Studio σε 5 χρόνια από τώρα;
Ανάμεσα σε περισσότερους ανθρώπους, χέρια και αισθήσεις.
Ποιες πηγές έμπνευσης χρησιμοποιείς για να διατηρείς τη δημιουργικότητά σου και την καινοτομία στην επιχείρησή σου;
Η παρατήρηση του κόσμου, η καθημερινή ζωή, το περιβάλλον μου. Αγαπώ τις συνεργασίες, με άλλο κόσμο, με άλλους χώρους πολιτισμού και εστίασης. Επίσης, ο πειραματισμός μου δίνει διαφορετικές προσεγγίσεις και λύσεις σε προβλήματα και έτσι μειώνετε και ο φόβος στο να δοκιμάσω νέα πράγματα.