Μαρία Σάββα
Κάποτε, οι γιορτές των Χριστουγέννων ήταν συνυφασμένες με την απλότητα και τη μαγεία. Τα παιδιά περίμεναν με αγωνία να γράψουν το γράμμα τους στον Άγιο Βασίλη, γεμάτα λαχτάρα για το δώρο που θα έβρισκαν κάτω από το δέντρο την Πρωτοχρονιά. Σήμερα, όμως, τα κοινωνικά δίκτυα έχουν φέρει σημαντικές αλλαγές, επηρεάζοντας τον τρόπο που μικροί και μεγάλοι βιώνουν τις γιορτές.
Η Επιρροή των Social Media
Στο TikTok και το Instagram, influencers κατακλύζουν το κοινό με βίντεο που προβάλλουν χριστουγεννιάτικα προϊόντα, haul από γιορτινές αγορές και try-on ρούχων για το ρεβεγιόν. Παράλληλα, παρουσιάζουν πολυτελή advent calendars, κάνοντας πολλούς γονείς να αισθάνονται πίεση να ανταποκριθούν στις ολοένα και αυξανόμενες προσδοκίες.
Η blogger Σάρλοτ Χάρντινγκ περιέγραψε στο BBC το άγχος που της προκαλεί το κόστος των χριστουγεννιάτικων δώρων καθώς τα παιδιά της μεγαλώνουν. «Τα δώρα γίνονται ολοένα και πιο ακριβά», σημείωσε, τονίζοντας ότι οι συνεχείς διαφημίσεις προϊόντων από νεαρούς influencers επηρεάζουν τις χριστουγεννιάτικες λίστες των παιδιών. «Τα παιδιά δεν κατανοούν το κόστος αυτών των πραγμάτων, και οι γονείς νιώθουν έντονη πίεση», πρόσθεσε.
@channymariep #Meme #Meme #fyp #foryou #foryoupage #fypシ #foryoupageofficiall #rockingaroundthechristmastree #christmasspirit #5678 #mentabreakdown #MemeCut original sound - Channymarie
Παρόμοια πίεση έχει νιώσει και η Στεφανί Χάντγουελ, δημιουργός του blog «Welsh Mummy Steph». Περιγράφει πως τάσεις, όπως η επίσκεψη στον Άγιο Βασίλη μέσα σε ένα αεροπλάνο, δημιουργούν νέες, συχνά δαπανηρές απαιτήσεις. Από την άλλη, influencers όπως η διαχειρίστρια του λογαριασμού «Haul at 4» στο Instagram επισημαίνουν ότι, παρά το αυξημένο κόστος ζωής, είναι δυνατόν να δημιουργήσει κανείς όμορφες γιορτινές αναμνήσεις με προσιτούς τρόπους. «Η σύγκριση είναι αυτή που μας στερεί τη χαρά», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Για πολλούς ανθρώπους, τα Χριστούγεννα δεν είναι πάντα γεμάτα λάμψη. Σύμφωνα με την Αμερικανική Ψυχολογική Ένωση, το 89% του πληθυσμού αναφέρει άγχος κατά την εορταστική περίοδο, κυρίως λόγω οικονομικών προβλημάτων ή απουσίας αγαπημένων προσώπων.
Η καθηγήτρια ψυχολογίας Καθρίν Τζέισον Μποντ από το Πανεπιστήμιο Άνγκλια Ράσκιν εξηγεί ότι η πίεση για «υποχρεωτική ευτυχία» τις γιορτές μπορεί να δημιουργήσει αρνητικά συναισθήματα. «Αν δεν έχεις τη δυνατότητα να ανταποκριθείς, συχνά αισθάνεσαι ανεπαρκής», τόνισε, προσθέτοντας πως οι οικονομικές δυσκολίες συχνά επηρεάζουν την αντίληψη των ανθρώπων για τα Χριστούγεννα.