ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΦΟΡΑΜΕ: cycling shorts, φαρδύ hoodie, αθλητικά και δερμάτινο biker σακάκι
 

Speakeasy Bars: Η επιστροφή των «μυστικών» bars της ποτοαπαγόρευσης

Από την απαγόρευση στο viral trend, πώς τα speakeasy bars έγιναν ξανά μόδα.

Μαρία Καραμάνου

Τα speakeasy bars, τα «μυστικά» bars που άνθισαν κατά τη διάρκεια της ποτοαπαγόρευσης στις ΗΠΑ (1920-1933), ζουν τη δική τους αναγέννηση στον 21ο αιώνα. Χάρη στην επίδραση των social media, όπως το TikTok και το Instagram, η νέα γενιά αναζητά αυθεντικές εμπειρίες σε κρυφά bars, με ατμόσφαιρα άλλης εποχής. Μάλιστα, στην Κύπρο υπάρχει ένα μοναδικό speakeasy bar, το οποίο βρίσκεται στη Λεμεσό. Καταφέραμε να μιλήσουμε με τον ιδιοκτήτη, ο οποίος μας αποκάλυψε πολλά σχετικά με το ιδιαίτερο concept που το καθιστά μοναδικό στο νησί.

Photo By architecturaldigest.com

Ιστορική αναδρομή: Η γέννηση των speakeasy bars

Στη δεκαετία του 1920, οι Ηνωμένες Πολιτείες επέβαλαν την Ποτοαπαγόρευση (Prohibition), απαγορεύοντας την παραγωγή, διανομή και πώληση αλκοολούχων ποτών. Ο νόμος είχε ως στόχο να μειώσει το έγκλημα και να ενισχύσει την ηθική της κοινωνίας, αλλά στην πράξη οδήγησε σε ένα κύμα παράνομου εμπορίου αλκοόλ και την άνοδο του οργανωμένου εγκλήματος.

Η απαγόρευση του αλκοόλ δεν σταμάτησε την κατανάλωσή του. Αντίθετα, δημιούργησε μια ολόκληρη υπόγεια βιομηχανία παράνομων ποτών και χώρων κατανάλωσης, τα γνωστά speakeasy bars. Ο όρος «speakeasy» προέρχεται από την πρακτική των θαμώνων να μιλούν χαμηλόφωνα και διακριτικά («speak easy») όταν έκαναν παραγγελίες, ώστε να μην προσελκύσουν ανεπιθύμητη προσοχή από τις Αρχές.

Photo By Pinterest

Τα speakeasy bars κρύβονταν σε υπόγεια, πίσω από βιτρίνες φαινομενικά αθώων επιχειρήσεων, όπως κουρεία, ανθοπωλεία ή ακόμα και καταστήματα με φαρμακευτικά προϊόντα. Η είσοδος ήταν συχνά ελεγχόμενη, με πελάτες να χρειάζονται κωδικούς πρόσβασης, ειδικές προσκλήσεις ή ακόμα και «δοκιμασία αναγνώρισης» για να εισέλθουν.

Photo By Rare Historical Photos On Pinterest

Τα ποτά σε αυτά τα bars ήταν συνήθως χαμηλής ποιότητας, αυτοσχέδια ή λαθραία. Αυτό οδήγησε στην ανάπτυξη μιας νέας τέχνης κοκτέιλ, καθώς οι μπάρμαν έπρεπε να χρησιμοποιούν δημιουργικούς τρόπους για να καλύψουν την κακή γεύση των παράνομων αποσταγμάτων. Έτσι, πολλά από τα κοκτέιλ που απολαμβάνουμε σήμερα, όπως το Old Fashioned, το Sidecar και το Bee’s Knees, δημιουργήθηκαν στα speakeasy της εποχής.

Photo By Pinterest

Εμβληματικές φιγούρες της εποχής, όπως ο Al Capone, επωφελήθηκαν από την άνθιση του παράνομου αλκοόλ, δημιουργώντας ολόκληρες αυτοκρατορίες bootlegging (λαθρεμπορίου αλκοόλ). Το 1933, με την κατάργηση της ποτοαπαγόρευσης τα speakeasy bars άρχισαν να εξαφανίζονται, καθώς τα νόμιμα μπαρ επανεμφανίστηκαν. Ωστόσο, η κουλτούρα και η μυστηριώδης ατμόσφαιρά τους παρέμεινε ζωντανή, αποτελώντας πηγή έμπνευσης για τις σύγχρονες εκδοχές τους.

Η Gen Z ανακαλύπτει ξανά τα speakeasy bars

Η Generation Z, η γενιά που έχει μεγαλώσει σε έναν ψηφιακό κόσμο γεμάτο πληροφορίες, αναζητά συνεχώς αυθεντικές και μοναδικές εμπειρίες. Τα speakeasy bars έχουν γίνει ιδιαίτερα δημοφιλή ανάμεσα στους νέους, καθώς συνδυάζουν το μυστήριο, την ατμόσφαιρα της ποτοαπαγόρευσης και το exclusivity που τόσο εκτιμά αυτή η γενιά. Οι Gen Z ταξιδιώτες λατρεύουν να ανακαλύπτουν «κρυμμένα» instagrammable μαγαζιά, μυστικές πόρτες και ιδιαίτερα concepts που ξεφεύγουν από τα συνηθισμένα μπαρ και κλαμπ.

@theoperahouse8 #speakeasy #speakeasybar #speakeasyproject #diy #diyproject #basement #basementrenovation #basementbar #basementrenovation #bar #homebar #homerenovation #trapdoor #bookcasedoor #hiddenbar #doityourself #franksinatra #fyp Made For Me - Muni Long

Ένας σημαντικός λόγος για την αναζωπύρωση της μόδας των speakeasy bars είναι η επίδραση των social media. Tα viral TikTok βίντεο και οι ατμοσφαιρικές φωτογραφίες στο Instagram έχουν μετατρέψει αυτά τα bars σε must-visit προορισμούς για τους νεότερους. Η εμπειρία της «κρυφής εισόδου» σε ένα speakeasy, δημιουργεί μια αίσθηση περιπέτειας που ταιριάζει απόλυτα στη γενιά που αγαπά το storytelling και τις εμπειρίες που κάνουν εντύπωση στο διαδίκτυο.

Τα 5 καλύτερα speakeasy bars στην Ευρώπη

Monk – Βαρκελώνη, Ισπανία

Κρυμμένο πίσω από ένα μικρό κατάστημα που σερβίρει πίτσα, το Monk είναι ένα από τα πιο exclusive speakeasy bars της Βαρκελώνης. Με την είσοδο σχεδόν αόρατη στους ανυποψίαστους περαστικούς, η ατμόσφαιρα στο εσωτερικό είναι σκοτεινή, ατμοσφαιρική και γεμάτη jazz ήχους. Οι bartenders δημιουργούν κοκτέιλ, εμπνευσμένα από την ποτοαπαγόρευση, ενώ οι πελάτες έχουν την αίσθηση ότι ταξιδεύουν πίσω στο χρόνο.

@smn.mc You need to check out this bar Amazing vibes! #barcelonaguide #barcelonaguide #barcelonatips #barcelonagirlstrip #barcelonatiktok #barcelonacity #barcelonanightlife #fyp #speakeasybar #hiddenbar #barcelonabars #barcelonanightout This is heaven - Nightshade

The Little Red Door – Παρίσι, Γαλλία

Το Little Red Door στο Μαραί του Παρισιού είναι ένας από τους πιο αναγνωρισμένους speakeasy προορισμούς της Ευρώπης. Η μικροσκοπική, κόκκινη πόρτα του αποτελεί το μοναδικό του σημάδι, ενώ το εσωτερικό αποπνέει έναν συνδυασμό παριζιάνικης κομψότητας και ρετρό αισθητικής. Το μενού των κοκτέιλ του είναι avant-garde, με κάθε ποτό να αποτελεί μια μικρή γευστική εμπειρία, καθώς οι bartenders του φημίζονται για τη δημιουργικότητά τους. Ένα από τα signature drinks του, το «Meta», αλλάζει γεύση καθώς πίνεις, προσφέροντας μια πραγματικά μοναδική εμπειρία.

@joaquintorresu I Did it sustente mi tesisLittle Red Door Paris #barparis #fyp #estudiantedemodaenparis #peruanosenelmundo #undiaenmivida #itboy #barsecretoparis Botoxxx - Isabella Lovestory

The Mayor of Scaredy Cat Town – Λονδίνο, Ηνωμένο Βασίλειο

Το The Mayor of Scaredy Cat Town κρύβεται πίσω από ένα αθώο brunch spot στο Λονδίνο. Για να μπεις, πρέπει να πεις μια μυστική φράση («I’m here to see the Mayor») σε έναν σερβιτόρο, ο οποίος θα σε οδηγήσει σε ένα ψυγείο που λειτουργεί ως μυστική είσοδος. Το εσωτερικό του είναι μικρό, με τοίχους από τούβλα και χαμηλό φωτισμό. Το μενού περιλαμβάνει κλασικά κοκτέιλ με ανατροπές και ιδιαίτερα συστατικά, ενώ η εμπειρία της εισόδου από μόνη της κάνει το bar αξέχαστο.

@juliaremillard Have you been to this #london speakeasy? #speakeasy original sound - Julia Remillard

1930 Cocktail Bar – Μιλάνο, Ιταλία

Το 1930 Cocktail Bar είναι ίσως το πιο αυθεντικό speakeasy της λίστας, καθώς η πρόσβαση σε αυτό γίνεται μόνο μέσω προσωπικής πρόσκλησης. Δεν έχει διεύθυνση που μπορείς να βρεις online, και μόνο όσοι έχουν ήδη επισκεφθεί το μαγαζί μπορούν να προτείνουν νέους επισκέπτες. Το εσωτερικό του είναι εμπνευσμένο από τη δεκαετία του 1930, με vintage διακόσμηση, δερμάτινους καναπέδες και πολυτελή φωτιστικά. Οι bartenders του είναι από τους καλύτερους στην Ευρώπη, δημιουργώντας κοκτέιλ που ξεπερνούν κάθε προσδοκία. Αν καταφέρεις να μπεις, είναι μια εμπειρία που αξίζει κάθε προσπάθεια.

@angeloartucci 1930 MILANO #milano #milan #cosafareamilano #drink #bar #bestbar #cocktail #whattodoinmilan #whattoseeinmilan #speakeasy #secretbar goosebumps - Travis Scott

Door 74 – Άμστερνταμ, Ολλανδία

Το πρώτο speakeasy της Ολλανδίας, το Door 74, διατηρεί ακόμα την αυθεντική του αύρα, με κρυφή είσοδο και ατμόσφαιρα που θυμίζει Νέα Υόρκη της δεκαετίας του ‘20. Η είσοδος βρίσκεται πίσω από μια διακριτική μαύρη πόρτα, και οι κρατήσεις είναι απαραίτητες, καθώς ο χώρος είναι περιορισμένος. Στο εσωτερικό, οι bartenders προετοιμάζουν εξαιρετικά crafted κοκτέιλ, χρησιμοποιώντας premium υλικά και παλιές τεχνικές mixology.

@_justorangee Secret speakeasy bar in Amsterdam All you have to do is find the doorDoor 74 , Amsterdam #amsterdam #speakeasy #speakeasybar #secretdoor #secretspot #hiddenbar #hiddenbars #amsterdambar #secretbar #guide #cocktailbar #cocktailtime #bar #amsterdamcity #amsterdamcityguide #hiddengems #hiddengem #exploreamsterdam #dutcheats #secretplace #secretspot #gramthedam #dutchbar Clandestina (feat. Emma Peters) [JVSTIN Remix] - FILV & Edmofo

Το μοναδικό speakeasy bar στην Κύπρο – «Last Word»

«Η ιστορία πίσω από το Last Word είναι εμπνευσμένη από ένα κλασικό κοκτέιλ της εποχής της ποτοαπαγόρευσης. Όπως λέει και το όνομά του, το Last Word, η ομάδα μας πάντα έχει τον τελευταίο λόγο στο ‘σπίτι’ μας!». Ο ιδιοκτήτης, Μάρκος Χωραττίδης μας εξήγησε πως εδώ και πάνω από μια δεκαετία βρίσκεται πίσω από τα μπαρ και από πολύ νωρίς στην καριέρα του είχε όνειρο να ανοίξει ένα speakeasy style bar. «Δούλεψα σκληρά για να πετύχω το στόχο μου και το Last Word είναι το αποτέλεσμα αυτού του πάθους».

Το «Last Word», το οποίο βρίσκεται στη Λεμεσό αποτελεί το μοναδικό speakeasy bar του νησιού. Μεταξύ άλλων, ο ιδιοκτήτης μας αποκάλυψε την ιδέα πίσω από το μπαρ, την κάρτα των κοκτέιλ, αλλά και την επίδραση της τάσης των speakeasy bars στη λειτουργία του καταστήματος.

Τα στοιχεία της ποτοαπαγόρευσης που έχουν υιοθετήσει περιλαμβάνουν το γεγονός ότι το μπαρ παραμένει κρυφό, με τους επισκέπτες να πρέπει να χτυπήσουν την πόρτα για να εισέλθουν, ενώ εφαρμόζουν «house rules» που αν κάποιος δεν ακολουθήσει, δεν είναι πλέον ευπρόσδεκτος.

«Είμαστε πάρα πολύ τυχεροί που βρισκόμαστε σε ένα αρχοντικό κτίριο στο κέντρο της πόλης. Διατηρούμε τον φωτισμό πάντα ζεστό και χαμηλό, ενώ η πέτρα στους τοίχους, το τζάκι και η αρχιτεκτονική του κτιρίου, που χρονολογείται από το 1800, σε ταξιδεύουν σε μια άλλη εποχή. Όσο για τη μουσική, παίζουμε βινύλια και έχουμε ένα προσεκτικά διαλεγμένο playlist που ταιριάζει απόλυτα στον χώρο».

Μιλώντας για τα κοκτέιλ, ο Μάρκος Χωραττίδης δήλωσε: «Α, τα κοκτέιλ! Το αγαπημένο μου θέμα για συζήτηση! Εδώ πραγματικά μπορούμε να δείξουμε τη δημιουργικότητά μας, καθώς το μενού μας αλλάζει πολύ τακτικά. Κάθε νέο μενού έχει τη δική του έμπνευση και προσπαθούμε να ενσωματώνουμε ντόπια στοιχεία και πρώτες ύλες, δίνοντας έτσι μια μοναδική ταυτότητα στα ποτά μας».

Όσον αφορά την ανάπτυξη των speakeasy bars και την επίδραση του TikTok, ανέφερε ότι όσο υπάρχει πάθος, πάντα θα υπάρχει ανάπτυξη, καθώς αυτά τα μαγαζιά συνήθως δημιουργούνται από ανθρώπους που αγαπούν το επάγγελμα και την ιστορία πίσω από τα κοκτέιλ.

«Έτσι, βλέπουμε μια συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση για αυτά τα μπαρ. Όσο για το TikTok, δεν θα έλεγα ότι το Last Word επωφελήθηκε ιδιαίτερα, γιατί δεν έχουμε ενεργή παρουσία στην πλατφόρμα. Προτιμούμε το μήνυμά μας να μεταδίδεται από στόμα σε στόμα. Θέλουμε ο κόσμος να μας ανακαλύπτει οργανικά, μέσω πραγματικών εμπειριών και όχι μόνο μέσω των social media».

TRAVEL: Τελευταία Ενημέρωση