

Μαρία Καραμάνου
Βλέποντας τη νέα αγωνιστική σεζόν να ξεκινά με βρυχηθμούς από τις πίστες της Formula 1, δύσκολα μπορούμε να μην αναρωτηθούμε: πόσο κοστίζει, άραγε, αυτό το απόλυτο θαύμα της μηχανολογίας;
Photo By Articles - Formula 1 Technical
Από την εκρηκτική δύναμη των υβριδικών κινητήρων έως την απίστευτη ακρίβεια των high-tech τιμονιών που μοιάζουν περισσότερο με πιλοτήρια αεροσκαφών, και από τα ειδικά σχεδιασμένα αεροδυναμικά φτερά μέχρι τα ελαστικά που αντέχουν τις ακραίες συνθήκες της πίστας, κάθε λεπτομέρεια κοστίζει — και μάλιστα πολύ. Δεν είναι τυχαίο ότι οι κορυφαίες ομάδες της Formula 1 επενδύουν αμέτρητα εκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο για να εξασφαλίσουν ότι τα μονοθέσιά τους θα είναι πιο γρήγορα, πιο ελαφριά και πιο ανθεκτικά από τον ανταγωνισμό.
Photo By @f1 On Instagram
Και αν αναρωτιέστε πόσο κοστίζει να φτιαχτεί ένα τέτοιο υπέρλαμπρο αγωνιστικό θηρίο… κρατηθείτε γερά. Το ποσό που απαιτείται για να γεννηθεί ένα μονοθέσιο είναι αστρονομικό, με έναν αριθμό που περιέχει εννέα μηδενικά. Μπορεί να μην είναι κάτι που θα προσθέσουμε σύντομα στη συλλογή μας, αλλά σίγουρα αξίζει να ανακαλύψουμε τι ακριβώς πληρώνουν οι ομάδες για να διεκδικήσουν τη δόξα στην κορυφή του πιο συναρπαστικού μηχανοκίνητου αθλήματος στον πλανήτη.
Αλλά τι ακριβώς είναι ένα αυτοκίνητο F1; Δεν πρόκειται για απλό αγωνιστικό όχημα. Είναι το απόλυτο σύμβολο μηχανολογικής υπεροχής και καινοτομίας. Με ανοιχτούς τροχούς και σχεδιασμό που μοιάζει να έρχεται από το μέλλον, είναι φτιαγμένο με απίστευτη ακρίβεια, χρησιμοποιώντας υλικά όπως ανθρακονήματα, αλουμίνιο αεροδιαστημικής τεχνολογίας και high-tech ηλεκτρονικά συστήματα.
Αυτό όμως που κάνει τα μονοθέσια της F1 να ξεχωρίζουν είναι η διαρκής εξέλιξη, και όσο αλλάζουν οι κανονισμοί της FIA, τόσο οι ομάδες επενδύουν εκατομμύρια για να βρουν το απόλυτο αγωνιστικό πλεονέκτημα.
Photo By @f1 On Instagram
Ανάλυση κόστους ενός μονοθέσιου Formula 1
Το κόστος ενός μονοθέσιου Formula 1 είναι τόσο εντυπωσιακό όσο και η ταχύτητά του. Ανάλογα με τα υλικά, την τεχνολογία και τους προμηθευτές που επιλέγουν οι ομάδες, η τιμή ενός πλήρως εξοπλισμένου αγωνιστικού μπορεί να κυμαίνεται μεταξύ 10 και 20 εκατομμυρίων δολαρίων - και αυτό είναι μόνο η αρχή. Το ποσό αυτό δεν περιλαμβάνει τα έξοδα λειτουργίας της ομάδας, την έρευνα, την ανάπτυξη και τις συνεχείς βελτιώσεις που απαιτούνται σε κάθε σεζόν.
Αν μάλιστα ληφθεί υπόψη ότι κάθε ομάδα συνήθως κατασκευάζει δύο ή περισσότερα μονοθέσια (ένα για κάθε οδηγό), το συνολικό κόστος εκτοξεύεται. Πάμε να δούμε πού πηγαίνουν όλα αυτά τα χρήματα:
Πλαίσιο: $2,5 - $5 εκατομμύρια
Το πλαίσιο είναι η «ραχοκοκαλιά» του μονοθεσίου, φτιαγμένο από πανάκριβα, υπερελαφριά και εξαιρετικά ανθεκτικά ανθρακονήματα. Το κύριο πλαίσιο ενός αυτοκινήτου F1 είναι κατασκευασμένο από σύνθετα υλικά για να διατηρηθεί το βάρος στο ελάχιστο, καθώς είναι μια από τις πιο κρίσιμες πτυχές της απόδοσης του. Επιπλέον μέρη όπως τα φτερά θα αυξήσουν περαιτέρω αυτό το κόστος. Τα συστήματα ανάρτησης ενός μονοθέσιου είναι πολύπλοκα και πρέπει να πληρούν τους αυστηρούς κανονισμούς που ορίζει η FIA. Δεν υπάρχει ακριβής τιμή και αλλάζει ανάλογα με την πολυπλοκότητα και το σχεδιασμό τους.
Photo By CGTrader
Κινητήρας και κιβώτιο ταχυτήτων: $6 - $10 εκατομμύρια
Η καρδιά του μονοθεσίου. Ένα υβριδικό τεχνολογικό θαύμα με turbo κινητήρα V6 και ηλεκτρικό σύστημα ανάκτησης ενέργειας, συνδυασμένα με ένα υπερσύγχρονο κιβώτιο ταχυτήτων που αντέχει ακραίες καταπονήσεις.
Ο κινητήρας εσωτερικής καύσης, τα υβριδικά εξαρτήματά του και η μπαταρία ενός αυτοκινήτου F1 περιλαμβάνουν τον υπερσυμπιεστή, τις εξατμίσεις, τα φίλτρα αέρα, το MGU, το MGN, τις μπαταρίες, το σύστημα καυσίμου κ.λπ. Αυτά τα εξαρτήματα είναι κρίσιμα για την απόδοση, καθώς ελέγχουν την απόδοση ισχύος και την αεροδυναμική του αυτοκινήτου. Ανάλογα με την πολυπλοκότητα που απαιτείται για κάθε εξάρτημα, κοστίζουν μεταξύ 6 και 10 εκατομμυρίων δολαρίων από προμηθευτές όπως οι Mercedes και Ferrari.
Photo By F1
Ηλεκτρονικά και καλωδιώσεις: $1,6 - $2,5 εκατομμύρια
Όλο το σύστημα που διαχειρίζεται κινητήρα, τηλεμετρία και επικοινωνία, εξασφαλίζοντας ότι το μονοθέσιο λειτουργεί σαν ρολόι. Τα ηλεκτρονικά ενός αυτοκινήτου F1 χρησιμοποιούνται για τον έλεγχο πολλών από τα συστήματα εντός του οχήματος. Όλα τα ηλεκτρονικά ελέγχονται από ένα σύστημα υπολογιστή που απαιτεί εξαρτήματα υλικού όπως επεξεργαστές και τσιπ μνήμης για να λειτουργούν σωστά.
Ανάλογα με την πολυπλοκότητα, αυτά τα εξαρτήματα μπορεί να κυμαίνονται από 1,6 εκατομμύρια δολάρια έως 2,5 εκατομμύρια δολάρια και επιπλέον, οι ομάδες θα επιβαρύνονται με κόστος για την ανάπτυξη λογισμικού και τα τέλη συνεχούς συντήρησης κατά τη διάρκεια ζωής του αυτοκινήτου.
Photo By Motorsport Technology
Ανάρτηση, τροχοί και ελαστικά: $2,5 - $4 εκατομμύρια
Σχεδιασμένα για απόλυτη πρόσφυση και ευελιξία, με ελαστικά που αντέχουν μόλις λίγους γύρους αλλά χαρίζουν κορυφαία απόδοση. Η ανάρτηση σχεδιάζεται για να κρατάει το αυτοκίνητο όσο πιο χαμηλά γίνεται, εξασφαλίζοντας τη μέγιστη σταθερότητα στις στροφές και στις μεγάλες ταχύτητες. Οι τροχοί είναι κατασκευασμένοι από ελαφριά, ανθεκτικά κράματα, ενώ τα ελαστικά — παρέχονται αποκλειστικά από την Pirelli — προσφέρουν απίστευτη πρόσφυση, αλλά αντέχουν μόλις λίγους γύρους προτού φθαρούν, γεγονός που κάνει τη στρατηγική αλλαγής ελαστικών κρίσιμη.
Photo By MAXF1.net
Πακέτο αεροδυναμικής (φτερά και διαχύτες): $2,5 - $5 εκατομμύρια
Καθορίζει την πρόσφυση, την ταχύτητα και τη σταθερότητα. Σχεδιάζεται με λεπτομέρεια σε αεροδυναμικές σήραγγες και αναβαθμίζεται συνεχώς. Η αεροδυναμική είναι το κλειδί για τις επιδόσεις. Τα μπροστινά και πίσω φτερά, μαζί με τον διαχύτη στο πίσω μέρος, διαμορφώνουν τη ροή του αέρα γύρω από το αυτοκίνητο, αυξάνοντας την κάθετη δύναμη (downforce) για να «κολλάει» στην πίστα. Οι ομάδες ξοδεύουν ατελείωτες ώρες σε αεροδυναμικές σήραγγες και υπολογιστικές προσομοιώσεις (CFD) για να βρουν το τέλειο σχήμα.
Photo By Autosport
Σχέδιο και βαφή: Από $1 εκατομμύριο
Πέρα από την αισθητική, η βαφή ενός μονοθεσίου δεν είναι απλή υπόθεση. Χρησιμοποιούνται ειδικά ελαφριά υλικά που διατηρούν την αεροδυναμική ροή, ενώ το livery πρέπει να είναι εντυπωσιακό για να αναδεικνύει τους χορηγούς της ομάδας.
Photo By @f1 On Instagram
Πιλοτήριο και εξοπλισμός ασφαλείας: Από $1 εκατομμύριο
Το halo, το σύστημα Hans και το carbon cockpit προστατεύουν τον οδηγό σε ακραίες συνθήκες, χωρίς να προσθέτουν βάρος. Η ασφάλεια του οδηγού είναι προτεραιότητα. Το πιλοτήριο (cockpit) είναι φτιαγμένο από carbon fiber για να αντέχει σε σφοδρές συγκρούσεις. Το «halo» — το προστατευτικό τόξο πάνω από το κεφάλι του οδηγού — σώζει ζωές, προστατεύοντάς τον από ιπτάμενα συντρίμμια. Το σύστημα Hans (Head and Neck Support) προστατεύει τον αυχένα από βίαιες επιταχύνσεις σε σύγκρουση.
Photo By Motorsport Technology
Σύστημα απόκτησης δεδομένων και τηλεμετρία: Από $1 εκατομμύριο
Συλλέγει αδιάκοπα δεδομένα για τα πάντα: από τη θερμοκρασία των ελαστικών μέχρι την κατανάλωση ενέργειας, δίνοντας στις ομάδες πλήρη εικόνα. Αισθητήρες παντού καταγράφουν τα πάντα: θερμοκρασίες ελαστικών, φθορά φρένων, κατανάλωση καυσίμου, ακόμα και την καρδιακή συχνότητα του οδηγού. Η τηλεμετρία μεταφέρει δεδομένα σε πραγματικό χρόνο στα pit, επιτρέποντας στους μηχανικούς να κάνουν άμεσες ρυθμίσεις.
Photo By Racecar Engineering
Δεξαμενή καυσίμου: Από $600.000
Κατασκευασμένη από ειδικά υλικά για να αντέχει τεράστιες πιέσεις και να προστατεύει σε περίπτωση σύγκρουσης. Φτιαγμένη από ειδικά υλικά που αντέχουν μεγάλες πιέσεις και είναι ανθεκτικά στη φωτιά, η δεξαμενή βρίσκεται στρατηγικά τοποθετημένη πίσω από τον οδηγό για την καλύτερη δυνατή κατανομή βάρους και ασφάλεια σε περίπτωση ατυχήματος.
Photo By Racecar Engineering
Τα μονοθέσια της Formula 1 είναι μερικά από τα πιο ακριβά οχήματα στον κόσμο λόγω του εξαιρετικά προηγμένου σχεδιασμού, της μηχανικής και των υλικών που χρησιμοποιούνται στην κατασκευή τους. Για να καταλάβετε πόσο πραγματικά κοστίζει ένα μονοθέσιο της Formula 1, πρέπει να λάβετε υπόψη την τιμή των εξαρτημάτων του, τα τέλη δοκιμών και ανάπτυξης, το κόστος συντήρησης και άλλους παράγοντες που ισχύουν κατά τη διάρκεια μιας αγωνιστικής περιόδου ή σε όλη τη διάρκεια του διαγωνισμού ενός ολόκληρου έτους.
Κόστος δοκιμών και ανάπτυξης
Photo By @f1 On Instagram
Οι ομάδες πρέπει να διασφαλίσουν ότι το αυτοκίνητό τους έχει τη βέλτιστη απόδοση όταν φτάνει στην πίστα, και αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο με εκτεταμένα έξοδα έρευνας και ανάπτυξης. Αυτό σημαίνει συχνά την πτήση μηχανικών σε όλο τον κόσμο για δοκιμές τη διεξαγωγή πειραμάτων αεροδυναμικής σε εξειδικευμένες εγκαταστάσεις. Μάλιστα, κάθε ομάδα έχει μόνο έναν περιορισμένο προϋπολογισμό 145 εκατομμυρίων δολαρίων για να εκτελέσει όλα τα τεχνικά έξοδα της ομάδας για ολόκληρη τη σεζόν.
Photo By @f1 On Instagram
Κόστος συντήρησης
Τα μονοθέσια της Formula 1 απαιτούν τακτική συντήρηση για να παραμείνουν ανταγωνιστικά και αξιόπιστα. Αυτό περιλαμβάνει αλλαγή εξαρτημάτων, συντήρηση του συστήματος μετάδοσης κίνησης, αντικατάσταση ελαστικών και λιπαντικών και πραγματοποίηση προσαρμογών και επισκευών.
Εν κατακλείδι, αν λάβουμε υπόψη όλα τα εξαρτήματα και τα έξοδα, το κόστος ενός μονοθέσιου της Formula 1 κυμαίνεται γύρω στα 21 εκατομμύρια δολάρια.