
Άννα Πολυβίου
Αντιμέτωπη με μια ανησυχητική πτώση στις πωλήσεις της βρίσκεται εδώ και περίπου 3 μήνες η Tesla, με επακόλουθο τη μείωση και στις μετοχές της, γεγονός που έχει προκαλέσει έντονη συζήτηση ανά το παγκόσμιο. Παρά τη δυναμική της παρουσία και την καινοτομία στο χώρο της ηλεκτροκίνησης, οι τελευταίες οικονομικές της εξελίξεις δημιουργούν σοβαρά ερωτήματα.
Μέσα σε τρεις μήνες, η μετοχή της Tesla έχει μειωθεί σχεδόν κατά 50%, με τους επενδυτές να εξακολουθούν να συζητούν αν η εταιρεία κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων του Ίλον Μασκ παραμένει υπερτιμημένη, αναφέρει το Reuters.
Πριν από λίγες ημέρες, ο Αμερικανός πρόεδρος, Ντόναλντ Τραμπ εξέφρασε δημόσια την υποστήριξή του προς τον Μασκ και την εταιρεία Tesla, αγοράζοντας ένα κόκκινο Model S. Η κίνηση αυτή ήρθε ως απάντηση σε πρόσφατες διαμαρτυρίες και βανδαλισμούς σε αντιπροσωπείες της Tesla, καθώς και στη σημαντική πτώση που καταγράφει η μετοχή της εταιρείας. Ο Τραμπ, μέσω της πλατφόρμας Truth Social, ανακοίνωσε την πρόθεσή του να αγοράσει ένα νέο Tesla, χαρακτηρίζοντας τον Μασκ ως «σπουδαίο Αμερικανό» και καταδικάζοντας τις επιθέσεις κατά της εταιρείας ως «εγχώρια τρομοκρατία». Παρά το γεγονός ότι, για λόγους ασφαλείας, ο πρόεδρος δεν επιτρέπεται να οδηγεί σε δημόσιους δρόμους, δήλωσε ότι το όχημα θα χρησιμοποιείται από το προσωπικό του Λευκού Οίκου.
Πριν από λίγες ημέρες, ο Αμερικανός πρόεδρος, Ντόναλντ Τραμπ εξέφρασε δημόσια την υποστήριξή του προς τον Μασκ και την εταιρεία Tesla, αγοράζοντας ένα κόκκινο Model S.
Πού οφείλεται όμως αυτή η απότομη αλλαγή στις πωλήσεις της Tesla; Θα μπορούσαν οι τελευταίες πολιτικές εξελίξεις στην Αμερική και οι στρατηγικές αποφάσεις της εταιρείας να επηρεάζουν τις πωλήσεις; Και ποιον ρόλο διαδραματίζει η σχέση του Ίλον Μασκ με τον Αμερικανό πρόεδρο, Ντόναλντ Τραμπ, στη διαμόρφωση της τρέχουσας κατάστασης;
Η πτώση και πού οφείλεται
Η ένθερμη υποστήριξη του Μασκ προς τον Αμερικανό πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ και η χρηματοδότηση που του πρόσφερε κατά την εκλογική του εκστρατεία, φαίνεται πως είχαν αρνητικό αντίκτυπο προς την εταιρεία του, Tesla, αποτελώντας την κυριότερη αιτία της πτώσης των πωλήσεών της τους τελευταίους μήνες, και κατ’ επέκταση των μετοχών της. Η κεφαλαιοποίηση της εταιρείας έχει μειωθεί κατά 45% από τότε που έφτασε στο υψηλότερο σημείο της, που ήταν 1,5 τρισεκατομμύρια δολάρια στις 17 Δεκεμβρίου, εξαλείφοντας το μεγαλύτερο μέρος των κερδών που σημείωσε η μετοχή. Η αιτία αυτού ήταν η συμβολή του Μασκ στη χρηματοδότηση της εκλογικής νίκης του Τραμπ.
Η Tesla εμφανίζει μια σημαντική πτώση των πωλήσεων σε δύο από τις βασικότερες αγορές της. Στην Κίνα σημειώνεται υποχώρηση των πωλήσεων κατά -49% και στην Ευρώπη κατά -26%, σαν αποτέλεσμα του έντονου ανταγωνισμού, με την Tesla να χάνει το συγκριτικό προβάδισμα που είχε αποκτήσει. Για παράδειγμα, τον Φεβρουάριο πουλήθηκαν μόλις 1.429 οχήματα Tesla στη Γερμανία, σημειώνοντας μια βουτιά της τάξης του 76,3% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2024. Τον Ιανουάριο επίσης είχε καταγραφεί πτώση της τάξης του 59% σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2024.
Σύμφωνα με μια ανασκόπηση του Reuters σε περισσότερες από δώδεκα αναλύσεις τραπεζών και επενδυτικών εταιρειών, η επιχείρηση ηλεκτρικών οχημάτων (EV) της Tesla αντιπροσωπεύει σχεδόν το σύνολο των εσόδων της, ωστόσο το νούμερο αυτό είναι μικρότερο από το ένα τέταρτο της χρηματιστηριακής της αξίας. Το μεγαλύτερο μέρος της αξίας της στηρίζεται στις ελπίδες για αυτόνομα οχήματα που η Tesla δεν έχει ακόμη παραδώσει, παρά τις υποσχέσεις του Mασκ κάθε χρόνο από το 2016 ότι τα Tesla χωρίς οδηγό θα έφταναν το αργότερο μέχρι το επόμενο έτος.
Αυτή η ανησυχητική πτωτική τάση έχει εγείρει ανησυχίες στους επενδυτές και την παγκόσμια αγορά, και έχει οδηγήσει σε ενδελεχή ανάλυση των παραγόντων που επηρεάζουν αυτήν την κατάσταση.
Η χρηματοδότηση της εκλογικής εκστρατείας του Τραμπ
Η συμβολή του Μασκ στην εκστρατεία του Τραμπ για τις προεδρικές εκλογές του 2024 ήταν αρκετά σημαντική, με το συνολικό ποσό που έδωσε να έχει ξεπεράσει τα 250 εκατ. δολάρια. Σύμφωνα με έγγραφα της Ομοσπονδιακής Εκλογικής Επιτροπής, ο Μασκ δώρισε πάνω από 238,5 εκατ. δολάρια στην America PAC (μια επιτροπή πολιτικής δράσης που ίδρυσε ο ίδιος με την υποστήριξη ορισμένων διακεκριμένων επιχειρηματιών τεχνολογίας για την υποστήριξη της προεδρικής εκστρατείας του Τραμπ), ενώ επιπλέον 20,5 εκατ. δολάρια δόθηκαν στην RBG PAC (αμερικανική επιτροπή πολιτικής δράσης), καθιστώντας τον μοναδικό δωρητή αυτής της επιτροπής.
Οι οικονομικές αυτές ενισχύσεις του Μασκ τον κατατάσσουν μεταξύ των μεγαλύτερων χρηματοδοτών σε προεδρικές εκλογές στην ιστορία των ΗΠΑ, τονίζοντας τη δέσμευσή του στην υποστήριξη της εκλογής του Τραμπ.
Η πτώση της μετοχής
Ακτιβιστές κολλούν στο μετρό του Λονδίνου διάφορα πόστερ για τον Μασκ και την πτώση της Tesla.
Η μετοχή της Tesla έχει σημειώσει σημαντική πτώση τους τελευταίους μήνες, με την τιμή της να σημειώνει πτώση περίπου 50%, ως επακόλουθο της μείωσης των πωλήσεων των οχημάτων και των κερδών. Αυτή η πτώση έχει οδηγήσει σε απώλειες περίπου 800 δισ. δολαρίων στην κεφαλαιοποίηση της εταιρείας.
Η χρηματοδότηση του Μασκ στην εκλογική εκστρατεία του Τραμπ και η ενασχόληση του με την πολιτική, συμπεριλαμβανομένων των μαζικών απολύσεων εργαζομένων της αμερικανικής κυβέρνησης που πραγματοποίησε ως ανώτερος σύμβουλος του Αμερικανού προέδρου, σε συνδυασμό με τις ανησυχίες των επενδυτών, οδήγησαν στην πτωτική τάση της μετοχής της Tesla. Χαρακτηριστικό είναι ότι ο Μασκ έχει προσελκύσει την προσοχή των μέσων ενημέρωσης με τις αμφιλεγόμενες δηλώσεις του και τη δραστηριότητά του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Αυτό έχει επηρεάσει αρνητικά την εικόνα της εταιρείας και έχει προκαλέσει ανησυχία στους επενδυτές.
Ωστόσο, αξίζει να αναφερθεί ότι η συνολική αξία της Tesla, ύψους 845 δισ. δολαρίων, εξακολουθεί να ξεπερνά την συνολική αξία των εννέα μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών, οι οποίες πούλησαν συνολικά περίπου 44 εκατ. αυτοκίνητα πέρυσι, σε σύγκριση με τα 1,8 εκατ. της Tesla.
Οι επενδυτές, εδώ και αρκετό καιρό, ποντάρουν κυρίως το όραμα του Μασκ για το μέλλον της Tesla, και όχι στα σημερινά της κέρδη. Ωστόσο, η αυξανόμενη διαφορά μεταξύ των επιδόσεων της εταιρείας και των προβλέψεων των αναλυτών για τα κέρδη από τα μελλοντικά προϊόντα έχει κάνει κάποιους να προειδοποιούν για υπερβολές και παραλογισμούς. Ο αναλυτής της JP Morgan, Ράιαν Μπρινκμαν, ανέφερε τον Ιανουάριο ότι «Για πόσο καιρό ακόμη μπορεί η μετοχή να παραμένει αποκομμένη από τα βασικά οικονομικά μεγέθη;» μετά την ανακοίνωση των χαμηλών κερδών της Tesla και της πρώτης ετήσιας μείωσης των πωλήσεων οχημάτων της. Τον Ιούλιο, ο Μασκ δήλωσε ότι οι επενδυτές που δεν πιστεύουν ότι η Tesla θα πετύχει την πλήρη αυτονομία των οχημάτων θα πρέπει να πουλήσουν τις μετοχές τους.
Κατά συνέπεια, η πτώση των πωλήσεων και των μετοχών της Tesla έχει οδηγήσει σε απώλειες δισεκατομμυρίων δολαρίων στην κεφαλαιοποίηση της εταιρείας, ενώ η μείωση της εμπιστοσύνης των επενδυτών θέτει υπό αμφισβήτηση τη μελλοντική κυριαρχία της Tesla στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων.
«Cancel» στην Tesla
Με τις τελευταίες εξελίξεις και την έντονη ενασχόληση του Μασκ με την πολιτική – σε συνδυασμό με τη στενή του σχέση με τον Αμερικανό πρόεδρο, πολλοί οδηγοί Tesla φαίνεται να νιώθουν ντροπή για την εταιρεία λόγω των αμφιλεγόμενων δηλώσεων και ενεργειών του. Φωτογραφίες κυκλοφορούν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στις οποίες φαίνεται ορισμένοι οδηγοί να έχουν κολλήσει αυτοκόλλητα στα αυτοκίνητά τους, δηλώνοντας ότι αγόρασαν το όχημά τους πριν ο Μασκ αρχίσει να υποστηρίζει ακροδεξιές πολιτικές θέσεις, δηλώνοντας με αυτόν τον τρόπο απόσταση από τον Μασκ και τις απόψεις του.
Φωτογραφίες κυκλοφορούν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στις οποίες φαίνεται ορισμένοι οδηγοί να έχουν κολλήσει αυτοκόλλητα στα αυτοκίνητά τους, δηλώνοντας με αυτόν τον τρόπο απόσταση από τον Μασκ και τις απόψεις του.