ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΦΟΡΑΜΕ: lace καλσόν, μίνι μαυρο φόρεμα και ankle boots
 

Ο sustainable κόσμος της Αριάνας Demian

Η κουλτούρα του brand θέλει να ενθαρρύνει τους ανθρώπους να κάνουν βιώσιμες επιλογές

Σταύρη Φράγκου

Βιώσιμη μόδα, ηθική ή αλλιώς οικολογική μόδα είναι το πρότυπο παραγωγής που στοχεύει στο καλύτερο οικονομικό αποτέλεσμα τόσο για τον άνθρωπο όσο και για το φυσικό περιβάλλον, όχι στο παρόν αλλά και στο μέλλον. Η Αριάνα Demian μάς ταξιδεύει μέσα από το brand της, «Canvag», λέει «όχι» στην υπερκατανάλωση και μας μαθαίνει όσα θα έπρεπε ήδη να ξέρουμε για τη βιωσιμότητα.

Μίλησε μας λίγο για το background σου, πώς ξεκίνησαν όλα. Τι σπούδασες αρχικά και πώς αποφάσισες να φτάσεις εδώ που είσαι σήμερα;
Σπούδασα νομική στο Manchester της Αγγλίας και έκανα το μεταπτυχιακό μου στο Λονδίνο. Παράλληλα όμως με τις σπουδές μου είχα πολλές δημιουργικές ασχολίες. Παρακολουθούσα μαθήματα σεναριογραφίας στο Central Saint Martins, είχα φτάσει στους φιναλίστ διαγωνισμών καινοτομίας του BBC και δούλευα χρόνια στο Υπουργικό Συμβούλιο του Ηνωμένου Βασιλείου σε projects που αφορούσαν τη στρατηγική αναδιοργάνωση των δημοσίων υπαλλήλων λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες μιας μοντέρνας κοινωνίας. Ερχόμενη στην Κύπρο πριν από τρία χρόνια, κατάλαβα νωρίς πως χρειαζόμασταν αρκετή δουλειά να κάνουμε σε πολλούς τομείς και άρχισα να προσέχω μικρά πράγματα που θα ήθελα να αλλάξω. Παράλληλα με τη δικηγορική άσκηση, λοιπόν, έβαλα μπρoς το project «Canvag». Μου έκανε φοβερή εντύπωση πως στην Κύπρο κανείς δεν κρατούσε οικολογικές τσάντες αλλά και το γεγονός ότι έρχονταν δουλειά με το κολατσιό τους σε πλαστικές σακούλες. Για εμένα αυτό σημαίνει πολλά για την κοινωνική αντίληψή μας αλλά και τις επιλογές που έχουμε. 

Ποια είναι η σχέση σου με την τέχνη;
Η μαμά μου ήταν συλλέκτρια τέχνης και γι’ αυτό μεγάλωσα σε ένα σπίτι με πίνακες από Έλληνες καλλιτέχνες. Από πολύ μικρή ηλικία παρακολουθούσα μαθήματα τέχνης και πηγαινοερχόμουν συχνά σε Κύπρο και Λίβανο λόγω οικογένειας και έτσι αναπτύχθηκε το μικρόβιο του να παρατηρώ το καθετί γύρω μου και να αντιλαμβάνομαι δυο διαφορετικούς κόσμους. Μεγάλωσα ούσα λάτρις της τέχνης και εκτιμώντας ιδιαίτερα τον τρόπο που σκέφτεται ένας καλλιτέχνης και τις δυσκολίες που αντιμετωπιζει. Σε αρκετές φάσεις της ζωής μου βρέθηκα να δημιουργώ για διάφορους σκοπούς, είτε αυτό ήταν κάποιος φίλος που χρειαζόταν βοήθεια σε ένα project, είτε αυτό ήταν ένας πίνακας που μου έλειπε στο σαλόνι. Το να είσαι δημιουργικός είναι κάτι που βγαίνει φυσικά στην καθημερινότητά σου, ο τρόπος που χρησιμοποιείς το καθετί και η χρήση που του δίνεις.  

Ποια είναι η φιλοσοφία του brand σου; Τι θέλεις να βγει μέσα από τα σχέδιά σου;
Το Canvag στρώνει τον δρόμο για μια πιο βιώσιμη ζωή. Με μικρά βήματα, με μια οικολογική  chic τσάντα για παράδειγμα, μπορεί κανείς να αρχίσει να σκέφτεται και να πράττει πιο οικολογικά, να σέβεται τον πλανήτη, να αγαπά τους ανθρώπους και τα ζώα, και να ζει σε μια ισορροπημένη οικονομία. Τα σχέδια μου έχουν συχνά διπλό νόημα, για να εμπνεύσουν, να σε προβληματίσουν, και να σου αλλάξουν τις συνήθειές σου αν πιστεύεις πως χρειάζεται. 

Ποια ήταν η ανάγκη για να δημιουργήσεις το «Canvag»;
Ο κόσμος κινείται σε γρήγορους ρυθμούς και μια πρακτική, όμορφη τσάντα, που δεν έχει επιπλέον βάρος, που θα μπορούσαμε να κρατάμε όλοι μας, ανεξαρτήτως φύλου, είναι κάτι που έλειπε από την αγορά. Υπήρχε η ανάγκη για μια ανθεκτική τσάντα, που πλένεται και που να είναι ιδανική για όλες τις ώρες και για οποιαδήποτε χρήση. Ως δημιουργοί έχουμε ευθύνη να λαμβάνουμε υπόψη και το οικολογικό αποτύπωμα της κάθε δημιουργίας μας. Γι’ αυτό ήταν επίσης ανάγκη η Canvag να είναι οικολογική. 

Ποια είναι η έμπνευση πίσω από αυτό;
Η κλασική tote bag που όλοι είχαμε τουλάχιστον δύο για τα τρεχάματά μας. Από το πρωί μέχρι το βράδυ ήμουν με μια tote bag στο χέρι, είχα μέσα έξτρα παπούτσια, το laptop μου, τα προσωπικά μου αντικείμενα και οτιδήποτε αγόραζα από το σουπερμάρκετ. Το μόνο που μου έλειπε ήταν ένα chic version της tote bag. 

Ποιος είναι ο σκοπός δημιουργίας του «Canvag»;
Σκοπός είναι να αντικαταστήσουμε εντελώς την πλαστική σακούλα, να μειώσουμε τις συνήθειες του υπερκαταναλωτισμού και να επενδύσουμε σε Canvag τσάντες που θα κρατάμε περήφανοι για πάντα. 

Μέχρι πού θέλεις να φτάσεις;
Θέλω στο μέλλον ο κόσμος να φεύγει από το σπίτι με την Canvag του. Θέλω η Canvag να μπει στο λεξιλόγιό μας, να γίνει τρόπος σκέψης και τρόπος ζωής. 

Μίλησέ μας για τις δημιουργίες σου, ποια είναι η ιδιαιτερότητά τους;
Κάθε σχήμα της Canvag προήλθε έπειτα από πολλά δοκιμαστικά και μελέτες, έτσι ώστε να είναι ανθεκτική, πρακτική αλλά και πολύ fashionable. Ο καταναλωτής θέλει πάντα ωραία προϊόντα, που να δικαιολογούν την τιμή τους. Αν είναι και οικολογικά, τότε αυτό είναι bonus. Η Canvag τα έχει όλα. Έξυπνο design, χαρακτήρα και βιωσιμότητα. Η κουλτούρα του brand θέλει να ενθαρρύνει τους ανθρώπους να κάνουν βιώσιμες επιλογές, όχι μόνο για το περιβάλλον ή τα σχετικά του, αλλά και για μια υγιή, ισορροπημένη ζωή. Αυτά είναι τα μηνύματα που θα βρει κανείς στις Canvag. 

Ποια είναι τα μελλοντικά σου σχέδια;
Η ιδέα πίσω από το brand Canvag θα φέρει σύντομα και άλλα projects. Όλα στην ώρα τους. 

Τι σημαίνει ο όρος «sustainable fashion», γιατί είναι τόσο αναγκαίο, είναι τάση;
To sustainable fashion (βιώσιμη μόδα) δεν είναι καινούργιος όρος. Είναι ένας περίπλοκος όρος με πολλά σημεία που χρειάζονται μια πιο προσεγμένη ανάλυση. Γενικά το sustainable fashion εστιάζει την προσοχή του σε όλον τον κύκλο ζωής που έχει ένα ρούχο από την ώρα δημιουργίας του μέχρι και το τέλος της χρήσης του, αν και το ιδανικό θα ήταν να μην έχει τέλος χρήσης. Δίνει σημασία στην παραγωγή ρούχων που έχουν δημιουργηθεί τίμια, ηθικά και από βιώσιμα υλικά, σε μεταχειρισμένα ή αλλιώς vintage ρούχα, και σε ρούχα που μπορούν να διορθωθούν, να ξανασχεδιαστούν και ξαναχρησιμοποιηθούν (upcycle). Δεν είναι απλώς μια τάση, γιατί έχουμε φτάσει τα όρια του υπερκαταναλωτισμού, είναι ανεπίτρεπτο να αγνοούμε τον χρόνο που χρειάζεται η γη να ανανεώσει τους φυσικούς πόρους που εκμεταλλευόμαστε και πλέον δεν έχουμε άλλη επιλογή από το να ακολουθήσουμε πρότυπα μιας βιώσιμης επιχείρηση με βιώσιμες σχέσεις. 

Όλοι λένε «τέλος στο panic buying» αλλά τι πρέπει να κάνουν τα brands από την πλευρά τους;
Να μορφώσουν τον καταναλωτή γιατί δυστυχώς μάθαμε να τα έχουμε όλα και αμέσως. Θα ήταν καλά τα brands να μην ασκούν πίεση για να βγει γρήγορα ένα προϊόν τους. Με αυτόν τον τρόπο θα μάθει και ο καταναλωτής να εκτιμά το slow fashion. Είναι απάνθρωπο να  χρησιμοποιούμε φθηνά εργατικά χέρια προκειμένου να ικανοποιήσουμε την αγορά και είναι ανήθικο να καταστρέφουμε τον πλανήτη για να ικανοποιήσουμε τον καταναλωτή. 

Είναι εφικτή η βιώσιμη μόδα στην Κύπρο; Τι πρέπει ν’ αλλάξουμε και να προσέξουμε;
Είμαστε σε πολύ καλή κατάσταση στην Κύπρο γιατί ακόμα έχουμε ανθρώπους που ασχολούνται  επαγγελματικά με το ράψιμο, το πλέξιμο υφασμάτων, το κέντημα αλλά και άλλες χειροποίητες τέχνες. Σε αντίθεση με άλλες χώρες, πολλά εργοστάσια στην Κύπρο έχουν κλείσει, συνεπώς δεν συναντούμε συχνά την εκμετάλλευση ανθρώπινου δυναμικού. Είναι πάρα πολύ δύσκολο αυτή τη στιγμή να είμαστε σίγουροι πως κάτι είναι 100% βιώσιμο. Μέχρι να φτάσουμε στο σημείο που καταγράφεται σε blockchain ποια είναι η πρώτη ύλη για τη δημιουργία του προϊόντος και από πού εξάγεται, το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να δίνουμε προσοχή από πού προέρχονται τα προϊόντα και να κρίνουμε ανάλογα κατά πόσο έχουν τη βιωσιμότητα στο DNA τους. Αν είναι κυπριακά προϊόντα, τότε είναι πιο πιθανόν να είναι βιώσιμα. 

Πώς κάποιος ως καταναλωτής μπορεί να γίνει μέρος της βιώσιμης μόδας;
Ο καλύτερος τρόπος είναι τα ρούχα να ξαναχρησιμοποιούνται, όχι να ανακυκλώνονται. Αν πραγματικά κάποιος θέλει να είναι μέρος της βιώσιμης μόδας, ο πιο εύκολος τρόπος είναι να μάθει να συνδυάζει ωραία και έξυπνα τα ρούχα που ήδη έχει, έτσι ώστε να μη χρειάζεται να αγοράσει καινούργια. Αλλιώς μπορούμε να δανειζόμαστε ρούχα -είναι τάση στο εξωτερικό- να αγοράζουμε από vintage shops, ή όταν επιθυμούμε να αγοράσουμε κάτι εντελώς καινούργιο να σκεφτόμαστε καλά αν πραγματικά το χρειαζόμαστε και αφού το αγοράσουμε να το φοράμε με αγάπη. Εννοείται πως, αν κάποιος θέλει όντως να είναι μέρος της βιώσιμης μόδας, θα πρέπει να κοιτάζει από πού προήλθε και από τι δημιουργήθηκε το προϊόν. 

Πόσο βιώσιμο είναι το στυλ σου;
Αρκετά βιώσιμο αφού συνδυάζω επί καθημερινής βάσεως ρούχα που ήδη έχω, από την ντουλάπα της μαμάς μου, του παππού, ακόμη και του Αλέξανδρου - του συντρόφου μου. Πάντα μου άρεσε να παίρνω ρούχα παλιά και να τους δίνω καινούργια ζωή. Σε πολλές σημαντικές εξόδους φορούσα vintage κομμάτια που ξαναφτιάχτηκαν ή κομμάτια από Κύπριους σχεδιαστές. Δεν ντρέπομαι καθόλου να φορέσω κάτι που ξαναφόρεσα. 

Τι κάνεις εσύ για να μπορείς να στηρίξεις τον όρο «sustainable»;
Για εμένα το σημαντικότερο είναι η ισορροπία σε όλα. Η υπερβολική κατανάλωση φαγητών ή προϊόντων, οποιαδήποτε κατάχρηση, το υπερβολικό άγχος ή η συναισθηματική πίεση είναι έξω από τη ζωή μου. Με αυτούς τους όρους οι ενέργειές μου είναι πιο βιώσιμες. Έχω πολλές Canvags πάντα μαζί μου άρα αποφεύγω τη μια χρήση, χρησιμοποιώ καλαμάκια από μπαμπού και χαρτί, οδοντόβουρτσες από μπαμπού, μειώσαμε την αχρείαστη κατανάλωση σε ηλεκτρική ενέργεια, φροντίζω να ψωνίζω τοπικά και να χρησιμοποιώ με έξυπνους και δημιουργικούς τρόπους οποιαδήποτε δοχεία έχουν χάσει την αρχική τους χρήση.

Τι προτιμάς; Tη διαδικασία ή το προϊόν; 
Δεν τα ξεχωρίζω. Το προϊόν είναι αποτέλεσμα της διαδικασίας, δηλαδή όλης της δουλειάς πίσω από το προϊόν, πολλές ώρες επεξεργασίας ιδεών, συζητήσεις και τελικές αποφάσεις. Από την αρχική ιδέα κάποιου σχεδίου μέχρι και το πακετάρισμα του υπάρχει η φιλοσοφία της βιωσιμότητας. Αυτό γίνεται με έξυπνα μηνύματα, με υλικά που δεν επιβαρύνουν τον πλανήτη και που περνούν από εργατικά χέρια χωρίς οικονομική εκμετάλλευση, με πλήρη σεβασμό προς τον άνθρωπο και την οικονομία. Άρα το προϊόν είναι αποτέλεσμα μιας περίτεχνης φιλοσοφίας.  

Πού μπορεί κάποιος να βρει δημιουργίες σου;
Θα βρίσκονται σύντομα σε επιλεγμένα hot spots αλλά αυτή τη στιγμή στο showroom στη Λευκωσία, στη Ναυπάκτου 6, ή μέσω instagram στο canvag.eu. 

Facebook Canvag.eu 
Instagram @canvag.eu 

Μακιγιάζ Μαρία Κλείτου
Φωτογραφίες Νέαρχος Παναγιώτου

INTERVIEWS: Τελευταία Ενημέρωση

Sacra Famiglia

Sacra Famiglia

Η έννοια της οικογένειας είναι πάνω από όλα. Πάντα ήταν.
 |  INTERVIEWS