
Ριάνα Στυλιανού
Πολλά παιδιά, προτού καν φτάσουν στην εφηβεία, ζήτησαν φέτος τα Χριστούγεννα προϊόντα περιποίησης προσώπου, ενώ άλλα τόσα ξοδεύουν το χαρτζιλίκι τους ή ζητούν επιπλέον χρήματα από τους κηδεμόνες τους για να αγοράσουν τα υπερεκτιμημένα καλλυντικά που είδαν να χρησιμοποιεί κάποια beauty influencer.
Πρόκειται για ένα φαινόμενο που εξαπλώνεται μέσω των social media και προκαλεί ανησυχία. Δεκάχρονα που επιστρέφουν από πάρτι γενεθλίων με δείγματα καλλυντικών για να ετοιμάζουν το «καθημερινό τους ritual ομορφιάς», ασχολούνται υπερβολικά με την εξωτερική εμφάνιση.
Αυτό έχει ανησυχήσει πολλές μαμάδες, και με το δίκιο τους, αφού η ρουτίνα περιποίησης των κοριτσιών τους είναι συχνά πιο εξειδικευμένη και περίπλοκη από τη δική τους. Φοβούνται ότι σε λίγα χρόνια οι κόρες τους θα απαιτούν ακόμα πιο σοβαρές θεραπείες, όπως ενέσιμες επεμβάσεις, για να διατηρήσουν την εμφάνισή τους. Αυτή η τάση αποτυπώνει τη μεγάλη πίεση που υπάρχει στην κοινωνία για την εξωτερική εμφάνιση και την ομορφιά, ακόμα και σε τόσο μικρές ηλικίες.
@haleigh.booth The hair flips are at an all time high. #grwm #makeuproutine #funny So Much Happiness - Lux-Inspira
Πολλοί είναι αυτοί που πιστεύουν ότι όλα ξεκίνησαν με τα TikToks της κόρης της Kim Kardashian, North West. Στα εν λόγω βίντεο, η 10χρονη πρόβαλε την ενυδατική «πολυδιάστατη κρέμα επανόρθωσης» του brand Drunk Elephant, «που υποστηρίζει την αναπλήρωση του επιδερμικού φραγμού» και ενδείκνυται για «την απώλεια ελαστικότητας, τις λεπτές γραμμές και τις ρυτίδες». Αυτό το προϊόν ήταν out of stock για πολλούς μήνες από την αγορά, κάνοντάς το ένα από τα πιο πολυσυζητημένα προϊόντα του 2024.
@mbtnz when i was 10 i wanted booster juice not drunk elephant smoothies
origineel geluid - Tik Toker
Η εμμονή των παιδιών με τη φροντίδα του δέρματος έχει αναδειχθεί σε σημαντικό ζήτημα, επηρεάζοντας τη ψυχική και σωματική τους υγεία. Μπορεί να οδηγήσει σε ψυχικές διαταραχές, όπως η σωματοδυσμορφική διαταραχή, στην οποία το άτομο επικεντρώνεται σε φανταστικά ή μικροσκοπικά ελαττώματα στην εμφάνισή του. Όσον αφορά τώρα την υγεία, η έκθεση σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης και η πίεση για επίτευξη "τέλειου" δέρματος οδηγούν σε υπερβολική χρήση ακατάλληλων προϊόντων, προκαλώντας ερεθισμούς και αλλεργίες.
Φαινόμενο "Sephora Kids"
Ένα ανησυχητικό φαινόμενο που έχει προκύψει είναι το «Sephora Kids», όπου παιδιά ηλικίας 10-12 ετών επισκέπτονται καταστήματα καλλυντικών, όπως το Sephora, και αγοράζουν ακριβά προϊόντα περιποίησης, όπως αντιγηραντικές κρέμες και πολυτελή αρώματα. Αυτή η τάση προκαλεί ανησυχία, καθώς τα προϊόντα αυτά περιέχουν συστατικά που μπορεί να είναι επικίνδυνα για την ευαίσθητη παιδική επιδερμίδα, προκαλώντας ερεθισμούς και αλλεργικές αντιδράσεις.
@makenzitiahwilliams Get ready with me! (For school) #foryou #foryoupage #fyp #blowup #foryourpage #fypviral #getmefamous #getmeviral #viral #getreadywithme #grwm #grwmschool #school #trending original sound - makenzi williams
Hashtags όπως το #teenageskincare με 27 εκατομμύρια προβολές, το #grwmforschool (get ready with me for school) με 1,9 δισεκατομμύρια και το #kidsatSephora με πάνω από 62,5 εκατομμύρια, αποκαλύπτουν την αυξανόμενη τάση της ενασχόλησης των νέων με την περιποίηση του δέρματος. Αυτά τα νούμερα αντικατοπτρίζουν την έντονη επιρροή των social media στις νέες γενιές.
@noraasuperpriv They be the worst #fordig #foryou #fordeg #sephorakids #scandanavian Eewh - Internet Cultura
Σύμφωνα με αναρτήσεις ενηλίκων αγοραστών ομορφιάς στα δικά τους social media accounts, αυτή η εμμονή των παιδιών οδηγεί σε κακή συμπεριφορά, η οποία περιλαμβάνει ακόμη και την αρπαγή προϊόντων απευθείας από τα χέρια άλλων αγοραστών.
Πώς δημιουργήθηκε αυτό το φαινόμενο;
Λόγω της πανδημίας, τα παιδιά περνούσαν πολλές ώρες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και αυτό είχε αρνητικό αντίκτυπο πάνω τους. Όλος αυτός ο χρόνος κάνοντας ατελείωτο scrolling, εκθέτει, σε αυτή την περίπτωση, τα νεαρά άτομα, σε influencers που πληρώνονται από τις εταιρείες για να προωθούν καλλυντικά και προϊόντα περιποίησης δέρματος. Η συνεχής προβολή αψεγάδιαστων δερμάτων από influencers ενισχύει την επιθυμία των παιδιών να ακολουθήσουν αντίστοιχες ρουτίνες. Τα κορίτσια στην εφηβεία, αισθανόμενα την πίεση να πλησιάσουν την ενηλικίωση, επιθυμούν να μιμηθούν τα πρότυπα που παρακολουθούν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Με βάση ξένα δημοσιεύματα και δηλώσεις του Σαχ, ιδρυτή του Κέντρου Κοινωνικής Μέσων Δικτύωσης στο Πανεπιστήμιο Πολιτείας της Τζόρτζια, «Τα παιδιά είναι συνεχώς απασχολημένα με την εμφάνισή τους. Είναι πολύ πολύ ευαίσθητα σχετικά με το πώς θα εξελιχθούν τα σώματά τους και για την αναπτυσσόμενη αυτοεκτίμησή τους. Υπάρχει μεγάλη ευαισθησία γύρω από αυτό και αυτό υφίσταται εδώ και δεκαετίες. Και αυτοί οι δύο παράγοντες μαζί είναι αυτοί που πραγματικά οδηγούν τις πωλήσεις σε αυτές τις νεότερες ηλικιακές ομάδες», πρόσθεσε.
Η γενιά της οθόνης
Οι κοινωνιολόγοι έχουν ονομάσει αυτή τη γενιά «Άλφα», αλλά μια πιο ακριβής περιγραφή είναι ο όρος «γενιά της οθόνης». Είναι η πρώτη γενιά που γεννήθηκε μέσα στην πλήρη κυριαρχία της ψηφιακής εποχής. Αν η προηγούμενη γενιά, η Ζ (γεννημένοι μεταξύ 1997 και του 2012), θεωρεί τα social media και το διαδίκτυο ένα εργαλείο που το χρησιμοποιούν πολύ εύκολα, για τη γενιά Άλφα αυτά αποτελούν τον φυσικό τους τρόπο ζωής.
@lucybradford0 GEN Z>> (idk if 2010 are gen Z everyone is saying that 2010 is gen Z but idk) #09 #genZ original sound - F A R T K N U C K L E
Ποιοι οι κίνδυνοι αυτής της εμμονής
Η χρήση ακατάλληλων προϊόντων περιποίησης του δέρματος μπορεί να προκαλέσει σοβαρούς ερεθισμούς και αλλεργικές αντιδράσεις, καταστρέφοντας το φυσικό φράγμα του δέρματος. Αυτές οι αντιδράσεις μπορεί να οδηγήσουν σε φλεγμονές, εξανθήματα ή ξηρότητα, ενώ σε πιο ακραίες περιπτώσεις, η συνεχής χρήση τέτοιων προϊόντων, μπορεί να επιδεινώσει υπάρχοντα δερματικά προβλήματα.
Παράλληλα, η εμμονή με την εξωτερική εμφάνιση μπορεί να έχει σημαντικές επιπτώσεις στη ψυχική υγεία, καθώς πολλές φορές συνοδεύεται από αυξημένο άγχος, ανασφάλειες και διαταραχές εικόνας σώματος. Αυτός ο ψυχικός φόρτος μπορεί να εντείνει την ανησυχία για την εμφάνιση και να οδηγήσει σε διαταραχές, όπως η δυσμορφοφοβία ή η νευρική ανορεξία, σοβαρές συνέπειες για την αυτοεκτίμηση και την ψυχολογία του ατόμου δηλαδή.
Στρατηγικές παρέμβασης
Εκπαίδευση και Ενημέρωση: Ενημέρωση των παιδιών για τους κινδύνους της υπερβολικής περιποίησης και της χρήσης ακατάλληλων προϊόντων.
Ενίσχυση Αυτοεκτίμησης: Ενθάρρυνση της αποδοχής του εαυτού και της φυσικής εμφάνισης, μειώνοντας την πίεση για επίτευξη μη ρεαλιστικών προτύπων.
Ως καταληκτικό σχόλιο παραθέτουμε τα λόγια ενός αγανακτισμένου γονέα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης:
Δεν με νοιάζει αν το παιδί σου παρακαλεί και κάνει σκηνές, δεν το αφήνεις να αγοράσει πράγματα απλώς επειδή κάποια τάση ή ένας influencer του το είπε. Είναι δουλειά μας ως γονείς να προστατεύουμε τα παιδιά μας και ναι, χρειάζονται ελευθερία και ανεξαρτησία, αλλά ειδικά σε αυτές τις ηλικίες, πριν την εφηβεία, είναι πολύ νέα και ανώριμα, ακολουθούν την πίεση των συνομηλίκων, παιδιά που ακολουθούν τάσεις για προϊόντα ενηλίκων.
Ο γονέας φταίει που δεν αποτελεί την καθοδήγηση αυτή που χρειάζεται το παιδί του. Το παιδί σου έχει αλλεργία στα γαλακτοκομικά, και κάποιος τυχαίος influencer παγωτού είπε στο παιδί σου να φάει αυτόν τον συγκεκριμένο τύπο παγωτού, οπότε το παίρνεις σε κατάστημα που έχει αυτό το παγωτό. Δεν έκανες έρευνα, ήθελες απλώς να το δεις χαρούμενο. Τότε το παιδί σου παθαίνει αλλεργική αντίδραση και χρειάζεται ιατρική φροντίδα. Θα κατηγορήσεις το κατάστημα που δεν σε ενημέρωσε για τα συστατικά;
Δεν φταίει η Sephora ή η Ulta Beauty που ο γονέας δεν κάνει τη δουλειά του να εκπαιδεύσει τον εαυτό του και το παιδί του αναφορικά με το ποια φροντίδα του δέρματος είναι κατάλληλη για την ηλικία του και το δέρμα του.