ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΦΟΡΑΜΕ: lace καλσόν, μίνι μαυρο φόρεμα και ankle boots
 

Πως δημιουργήθηκε η βιομηχανία των αθλητικών ποτών

«Είχε τη γεύση καθαριστικού τουαλέτας».

Μαρία Καραμάνου

Στις 2 Οκτωβρίου 1965, μια ομάδα επιστημόνων δημιούργησε το Gatorade, ένα αθλητικό ποτό που συμβάλλει στον έλεγχο της δίψας, σε ένα εργαστήριο του Πανεπιστημίου της Φλόριντα. Το όνομα Gatorade προέκυψε από το παρατσούκλι της ομάδας του πανεπιστημίου, των "Gators" (Αλιγάτορες). Στα επόμενα χρόνια, αυτό το ποτό έγινε ένα εμπορικό φαινόμενο και δημιούργησε μια ολόκληρη βιομηχανία, κάνοντας τους δημιουργούς του πλούσιους. Ενδιαφέρον είναι ότι η αρχική γεύση του πρώτου Gatorade ήταν τόσο άσχημη που όσοι το δοκίμασαν ένιωσαν να έρχεται εμετός.

Photo By VistaCreate

Η ιστορία του Gatorade ξεκινά το καλοκαίρι του 1965, όταν η ομάδα ποδοσφαίρου του Πανεπιστημίου της Φλόριντα αντιμετώπιζε δυσκολίες κατά τους αγώνες λόγω του ζεστού καιρού της περιοχής.

Κατά τη δεκαετία του '60, η πρακτική στον αθλητισμό ήταν η αποφυγή της ενυδάτωσης των αθλητών κατά τη διάρκεια προπονήσεων και αγώνων. Πολλοί προπονητές πίστευαν ότι η κατάποση νερού θα επέβαλε επιπλέον βάρος και θα έκανε τους αθλητές αργούς. Στην πραγματικότητα, ο μοναδικός τρόπος που επιτρεπόταν για ενυδάτωση ήταν η λήψη ενός υποκατάστατου αλατιού με μια γουλιά νερό.

Photo By VistaCreate

Αυτή η πρακτική οδήγησε σε αφυδάτωση των αθλητών, πράγμα που επηρέασε αρνητικά τις επιδόσεις τους στο γήπεδο. Γι' αυτόν τον λόγο, ο προπονητής της ομάδας φούτμπολ του Πανεπιστημίου της Φλόριντα, Ray Graves, απευθύνθηκε σε μια ομάδα επιστημόνων στο εργαστήριο του πανεπιστημίου και τους ζήτησε να βρουν μια λύση σε αυτό το πρόβλημα.

Οι επιστήμονες διάβασαν για τη θερμοδυναμική φυσιολογία της άσκησης και κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι οι παίκτες έχαναν σημαντικούς ηλεκτρολύτες και σωματικά υγρά, καθώς ιδρώνανε κατά τη διάρκεια της άσκησης σε ζεστές συνθήκες. Για να αποδείξουν αυτήν τη θεωρία και να βρουν μια λύση, ζήτησαν από τον προπονητή Ray Graves να διεξάγουν μια μελέτη με την συμμετοχή της ομάδας. Ο προπονητής συμφώνησε, αλλά επέτρεψε μόνο στους πρωτοετείς παίκτες να συμμετάσχουν στη μελέτη.

Photo By VistaCreate

Στη συνέχεια, οι επιστήμονες πραγματοποίησαν διάφορα τεστ. Πήραν τις χρησιμοποιημένες μπλούζες των παικτών μετά από κάθε προπόνηση για να συλλέξουν δείγματα ιδρώτα. Επίσης, πήραν δείγματα αίματος και ούρων για να κάνουν μετρήσεις.

Οι παίκτες έχαναν περίπου 7 λίτρα υγρών κατά τη διάρκεια μιας δίωρης προπόνησης και αυτά τα αποτελέσματα ήταν πραγματικά σοκαριστικά. Με βάση αυτήν την παρατήρηση, η ομάδα των επιστημόνων, με επικεφαλής τον James Robert Cade και με τη συμμετοχή των H. James Free, Dana Shires και Alejandro de Quesada, ξεκίνησε να εργάζεται προσπαθώντας να βρει μια λύση σε αυτό το πρόβλημα.

Photo By @gatorade On Instagram

Αρχικά, οι επιστήμονες προσπάθησαν να δημιουργήσουν ένα ποτό που να αναπαράγει τον ιδρώτα. Ωστόσο, η πρώτη έκδοση του ποτού είχε τόσο άσχημη γεύση που οι επιστήμονες και οι παίκτες που το δοκίμαζαν ένιωθαν ναυτία. Όπως το θυμάται η Loren Roby, που εργαζόταν στο εργαστήριο, «Η γεύση ήταν απαίσια. Κάποιοι παίκτες το έφτυναν και άλλοι έκαναν εμετό. Έλεγαν ότι έχει τη γεύση των ούρων ή του καθαριστικού τουαλέτας».

Η λύση ήρθε από τη σύζυγο του Cade, που πρότεινε να προσθέσουν στο ποτό χυμό λεμονιού και τεχνητά γλυκαντικά, «γιατί συνήθως καλύπτουν τις κακές γεύσεις».

Photo By @gatorade On Instagram

Όταν οι επιστήμονες πρόσθεσαν χυμό λεμονιού, πορτοκαλάδα και ζάχαρη, δημιούργησαν την πρώτη έκδοση του Gatorade. Τα αποτελέσματα ήταν αμέσως εμφανή: Η ομάδα που κατανάλωνε το Gatorade άρχισε να κερδίζει περισσότερους αγώνες.

Τα νέα γρήγορα διαδόθηκαν και άλλες ομάδες από διάφορα πανεπιστήμια άρχισαν να παραγγέλνουν το ποτό. Ωστόσο, οι επιστήμονες που είχαν δημιουργήσει το Gatorade δεν είχαν ποτέ σκοπό να το εκμεταλλευτούν εμπορικά, καθώς δεν μπορούσαν να το παράγουν σε τέτοιες ποσότητες.

Photo By @gatorade On Instagram

Οι επιστήμονες ανέθεσαν στην εταιρεία Stokely-Van Camp, που παρήγαγε κονσέρβες φασολιών, την παραγωγή του Gatorade. Αρχικά, σχεδίαζαν να πουλήσουν το Gatorade για 1 εκατομμύριο δολάρια, αλλά η Stokely-Van Camp δεν ήταν σίγουρη για τη ζήτηση του προϊόντος. Έτσι, αποφάσισαν να τους πληρώσουν 30.000 δολάρια μετρητά και 5 σεντς για κάθε γαλόνι που θα πουλούσαν και αυτό ίσχυε για πάντα.

Το Gatorade κυκλοφόρησε στην αγορά το καλοκαίρι του 1967. Αρχικά, η Stokely-Van Camp χρησιμοποίησε τα ίδια κουτάκια που χρησιμοποιούσε για τις κονσέρβες φασολιών της. Ωστόσο, αυτά τα κουτάκια άρχισαν να σκουριάζουν εσωτερικά, με αποτέλεσμα το ποτό να διαρρέει και να χύνεται στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Έτσι, λίγους μήνες αργότερα, η εταιρεία αποφάσισε να χρησιμοποιήσει γυάλινες συσκευασίες.

Photo By @gatorade On Instagram

Μερικά χρόνια αργότερα, η εταιρεία Stokely-Van Camp εξαγοράστηκε από την Quaker Oats Co. έναντι 230 εκατομμυρίων δολαρίων και τότε το Gatorade ξεκίνησε να αυξάνει τη δημοτικότητά του σε ολόκληρη την Αμερική.

Το 1977, η εταιρεία πλήρωσε 25.000 δολάρια για να γίνει το επίσημο αθλητικό ποτό του NFL και το 1984, υπέγραψε αντίστοιχη συμφωνία με το NBA.

Έως το 2015, οι επιστήμονες που ανέπτυξαν το Gatorade και οι οικογένειές τους είχαν εισπράξει πάνω από 1 δισεκατομμύριο δολάρια από τα δικαιώματα του. Σήμερα, η παγκόσμια βιομηχανία αθλητικών ποτών πραγματοποιεί πωλήσεις ύψους 25 δισεκατομμυρίων δολαρίων ετησίως.

HEALTH: Τελευταία Ενημέρωση

X